The unique Mathematics’ lesson in multigrade class groups

Main Article Content

Mirnaldo Martínez Domínguez
Dora Caridad Peña Infante
Julio César Rodríguez Peña

Abstract

Studies accomplished at multigrade schools of Holguín province reflect that teachers and executives possess insufficiencies to conceive the unique lesson. With the objective of contributing to solve these limitations, in this article, an analysis is made of the particularities of the didactic categories in this context and moments of a unique lesson are exemplified in the Mathematics subject for different combinations of multigrade class groups. The systematic application at the schools of the territory has contributed significantly to teachers' and executives´ preparation, which has increased the quality in the scholars' learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Domínguez, M., Peña Infante, D. C., & Rodríguez Peña, J. C. (2015). The unique Mathematics’ lesson in multigrade class groups. Mendive. Journal on Education, 13(4), 528–534. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1395
Section
ARTICLES

References

COLECTIVO DE AUTORES DEL MINED. (2003). Modelo de la escuela primaria cubana. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

COLECTIVO DE AUTORES. (2012). La escuela primaria rural multigrado: un acercamiento didáctico-metodológico. Lengua Española. MINED-UNICEF.

COLECTIVO DE AUTORES. (2014). La escuela primaria rural multigrado: un acercamiento didáctico-metodológico. Tomo 2. MINED-UNICEF.

GONZÁLEZ, G. (2006). Modelo pedagógico para la dirección del proceso en la escuela multigrado. Tesis doctoral. UCP "José de la Luz y Caballero", Holguín.

MARTÍNEZ, M. (2007). El desarrollo intelectual desde la dirección del aprendizaje, en escolares del multigrado complejo 4.-5.-6. grados. Tesis doctoral. UCP "José de la Luz y Caballero", Holguín.

PEÑA, D. (2013). Marco teórico referencial para la escuela multigrado cubana. Tesis doctoral. UCP "José de la Luz y Caballero", Holguín.

RIVERA, E. (2010). La formación de competencias profesionales pedagógicas para el trabajo en el multigrado del docente en formación de la carrera de Educación Primaria en el Municipio Segundo Frente. Tesis doctoral. UCP " Frank País", Santiago de Cuba.

ROCA, C. (2011). Modelo didáctico de la integración de los contenidos para la case en el grupo multigrado. Tesis doctoral. UCP " Blas Roca Calderío", Granma.

RODRÍGUEZ, J., et al. (2010). Folleto No. 7. La enseñanza en la escuela primaria rural multigrado. Metodología. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

SEMINARIO NACIONAL PARA EDUCADORES. (2012) Tema: Variantes de trabajo en el sector rural. Concepción del trabajo en el multigrado. Ministerio de Educación. Curso 2012-2013.