The environmental education in students of Automobile Vehicles Mechanics: characterization of their development
Main Article Content
Abstract
The article addressed a topic of special importance for Technical and Professional Education, related with the formation and development of the Environmental Education. Their essential objective was managed to establish the main characteristics of the development of this education in the students of 1er year of the Automobile Vehicles Mechanical in the Center Polytechnic "Primero de Mayo". The investigation had descriptive character and it assumed a mixed focus. For the characterization they were used a group of theoretical methods (historical and logical, analysis and synthesis and induction and deduction) and empiric (interviews to students, interviews to professors, observation to classes and the acting of the students) that allowed to obtain the necessary information to give an answer to the problem outlined in the referred school. Among the obtained results of more impact of the realized characterization it can be pointed out: the lacks of previous knowledge on the environmental education and the little domain of the environmental problems that the students of the referred specialty present, of what the difficulties are inferred that they present the educational ones when working the contents of the subjects. Finally, we conclude standing out the importance of the formation and development of the environmental contents as knowledge, abilities and professional securities the graduate of the studied specialty.shuold posses.
Downloads
Article Details
References
Aragón, A. (2015). Retos y perspectivas de la ETP en Cuba. En II Taller Nacional «La Pedagogía Profesional y su influencia en el desarrollo socioeconómico», UCP Rafael María de Mendive. Pinar del Río.
Benítez, S., & Mena, J. A. (2016). Evolución histórica de la formación y desarrollo de habilidades profesionales en la especialidad Mecánica Industrial, en Pinar del Río. Mendive, 14(4), 302-307.
Bravo, B., Fernández, C. L., & Mainegra, D. (2017). La evaluación de impacto del proceso de formación de profesores. Mendive, 15(1), 39-53.
Coste, F., & Mena, J. A. (2017). La superación profesional en el desarrollo de la cultura ambiental de los docentes de especialidad agronomía. IPLAC, (2), 44-59.
Guillén, F. C. (1996). Educación, medio ambiente y desarrollo sostenible. REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN, (11), 103-112.
Hernández, E. (2015). Modelo didáctico para la formación y desarrollo de las habilidades profesionales básicas de la especialidad Zootecnia-Veterinaria en la Educación Técnica y Profesional. En IV taller Internacional «La Educación Técnica y Profesional del siglo XIX», UCP José Martí Camagüey.
Mena, J. A. (2012). Integración educación – trabajo: necesidad de la formación profesional. SaarbrücKen, Alemania: Editorial Académica Española.
Mena, J. A. (2017). La superación profesional en el desarrollo de la cultura ambiental de los docentes de especialidad agronomía. IPLAC, 2, 44-59.
MINED. (2009). Resolución Ministerial 112. Anexo 10. Plan de estudio para la especialidad Mecánica de Vehículos Automotores. La Habana, Cuba: U. B. Producciones Graficas. MINED.
Montó, J. (1951). Un siglo de enseñanza industrial en Cuba. La Habana, Cuba: Capeluz.
Morales, M. M., & Borroto, M. (2012). Didáctica de la Educación Tecnológica y Laboral. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Partido Comunista de Cuba. (2016). Actualización de los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. VII Congreso. La Habana, Cuba: Editora Política.
Rodríguez, I. (2013). La educación ambiental como parte de los contenidos profesionales del técnico de nivel medio. Ponencia presentada en el Congreso Internacional Pedagogía 2013, La Habana, Cuba.
Santos, I., Villalón, G., & Marimón, J. A. (2015). El perfeccionamiento de la Educación Ambiental para el desarrollo sostenible del Sistema Nacional de Educación. Congreso Pedagogía 2015, La Habana: Sello Educación Cubana.