Motivational factors in English language learning: context of the University of Informatics Sciences

Main Article Content

Dasiel Alberto Pérez Suárez
Noichel Juan Hernández
Bertha Margarita Pérez Morilla

Abstract

This paper describes the impact of motivational factors on English language learning in students of the University of Informatics Sciences. The results of a survey applied to students in third and fourth years of the career in School 1 were considered, as well as recent academic results. A strategy bas ed on the main features of the formation process was defined, which seeks to highlight the importance of English in the students’ development environment, to encourage their interest in it. The research corroborates that motivation is an essential element in learning any subject, especially in the case of a foreign language.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Suárez, D. A., Hernández, N. J., & Pérez Morilla, B. M. (2015). Motivational factors in English language learning: context of the University of Informatics Sciences. Mendive. Journal on Education, 13(2), 166–173. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/719
Section
ARTICLES

References

. BALLESTERO, C & BATISTA, J. Evaluación de la enseñanza del inglés con fines específicos en la Educación Superior. [En línea]. Revista Omnia. 2007. [Consultado el: 2 de Diciembre de 2012]. Disponible en: http://revistas.luz.edu.ve/index.php/omnia/article/view/5295/51417

. CHASTAIN, K. Affective and ability factors in second language acquisition. [En línea]. Language Learning. 1975. [Consultado el: 18 de Julio de 2012.] Disponible en: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-1770.1975.tb00115.x/pdf

. DEPARTAMENTO DE IDIOMAS EXTRANJEROS. Estrategia Curricular de Idiomas. [En línea] 2006. [Consultado el: 4 de Septiembre de 2012.] Disponible en: http://intranet2.uci.cu/sites/default/files/pdf_formacion/Idiomas/pdf/Estrategia%20curricular%20de%20idiomas.pdf

. DÖRNYEI, Z. Estrategias de motivación en el aula de lenguas. [En línea]. Universitat Oberta de Catalunya. 2008. [Consultado el: 6 de Septiembre de 2012.] Disponible en: http://books.google.com.cu/books?id=StMxMwR40MgC&pg=PA5&hl=es&source=gbs_selected_pages&cad=3

. BARRIOS ESPINOSA, M. Motivación en el Aula de Lengua Extranjera. [En línea]. Revista Encuentro. 1997. [Consultado el: 2 de Mayo de 2012.] Disponible en: http://www.encuentrojournal.org/textos/9.3.pdf

. GARCÍA BACETE, F. J., & DOMÉNECH BETORET, F. Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. [En línea]. Revista Electrónica de Motivación y Emoción.2002. [Consultado el: 3 de Mayo de 2012.] Disponible en: http://reme.uji.es

. GARDNER, R. C. & MACLNTYRE, P. D. A student's contributions to second language leaming. Part 11: Affective variables. [En línea]. Language Teaching. 1993. [Consultado el: 5 de Octubre de 2012.] Disponible en: http://journals.cambridge.org/abstract_S0261444800000045

. MARTÍNEZ LEYET, O. L.; CASAR, L.A.; PATTERSON, M.; NÚÑEZ, M.C ; PAVÓN, R.& AGUILERA, B. Modelo pedagógico-tecnológico para el aprendizaje de idiomas extranjeros: resultados en la UCI. [En línea]. Centro de Innovación y Calidad de la Educación. 2006. [Consultado el: 17 de Septiembre de 2012.] Disponible en: http://cice.uci.cu/foros/01.doc

. NÚÑEZ, J., & GONZÁLEZ-PUMARIEGA, S. Motivación y aprendizaje escolar. Congreso Nacional sobre Motivación e Instrucción. 1996. (págs. 53-72).

. VICERRECTORÍA DE FORMACIÓN. Modelo del Profesional y Objetivos de la carrera de Ingeniería en Ciencias Informáticas. [En línea] 2012. [Consultado el: 13 de Septiembre de 2012.] Disponible en: http://intranet2.uci.cu/sites/default/files/pdf_formacion/formacion/Modelo%20del%profesional.pdf

Most read articles by the same author(s)