Some considerations about the formation of values in adolescents with emotional - behavioral, boarders at the "Isabel Rubio Diaz" Entire Formation School in Pinar del Rio

Main Article Content

Yanela Castillo Díaz

Abstract

We are in presence of the initial phase of the study which contains the theoretical notes about the formation of values in tee nagers with affective - behavioral deviations in the "Isabel Rubio Diaz" Entire Formation School in Pinar del Río . The sample selected is intentional of subject types, since it will be conf ormed by the total amount of the boarder students in the school, carr ying out an initial diagnosis to know the current state of their formation of values and later on to elaborate and implement a system of work shops that contributes to their formation, being in fact this the general objective of the study. Theoretical and e mpiric methods will be used for the development of the work, mainly the participatory and technical methods such as participatory - action research, and techniques as interviews, surveys and participant observations to people that are part of the sample.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castillo Díaz, Y. (2014). Some considerations about the formation of values in adolescents with emotional - behavioral, boarders at the "Isabel Rubio Diaz" Entire Formation School in Pinar del Rio. Mendive. Journal on Education, 13(1), 62–69. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/680
Section
ARTICLES

References

(1) BETANCOURT, T. J. (2002): “La Configuración psicológica de los menores con trastornos emocionales y de la conducta”, Tesis doctoral.

(2) BETANCOURT. T. J. y col. (2007). “Prevención y atención a niños y adolescentes con Trastornos Afectivos Conductuales”. Editorial Academia.

(3) Bernal Soto. M (2010): Sistema de Talleres educativos que contribuya a la dirección del proceso de formación en valores en los profesores de 9no grado de La ESBU Combate de Soroa " 7 del municipio Candelaria.

(4) Castro, F. (1 de septiembre de 1997). Discurso pronunciado por el inicio del curso escolar.

(5) Colectivo de autores (2009). Consideraciones teóricas metodológicas de un modelo educativo de atención a los alumnos con trastornos afectivo conductuales. Resultados de su puesta en práctica. La Habana: Sello editor Educación Cubana. Ministerio de Educación.

(6) Colectivo de Autores (2002). La educación en valores en el contexto universitario. La Habana: Editorial Félix Varela.

(7) Díaz Barriga, A. (2006). La educación en valores: Avatares del currículum formal, oculto y los temas transversales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8 (1). Consultado el 5 de enero de 2013 en: http://redie.uabc.mx/vol8no1/contenido-diazbarriga2.html

(8) González Ramos M. (2012) Alternativa Pedagógica para favorecer la reinserción social en adolescentes con desviaciones afectivo conductuales internos en la Escuela de Formación Integral “Isabel Rubio Díaz”, por incurrir en delitos contra los derechos patrimoniales.

(9) González Serra, J. (2000). Los valores y su formación: una interpretación psicológica. Rev. Cuba. Psicol. v.17 n.3 La Habana. Consultado el 22 de enero de 2013 en: http://pepsic.bvsalud.orgscielo.php?pid=S0257-43222000000300013&script=sci_arttext

(10) Nápoles Robles, E. (noviembre 2010). Valor e identidad: dos categorías indisolubles para un análisis del proceso formativo, en Contribuciones a las Ciencias Sociales, www.eumed.net/rev/cccss/10/

(11) Ojalvo Mitrany, C. V. (2000). Estrategias docentes que contribuyen al desarrollo de valores en estudiantes universitarios. Revista Pedagogía Universitaria CEPES, Universidad de La Habana vol. 5 no. 3. Consultado el 28 de febrero de 2013 en: http://revistas.mes.edu.cu/greenstone/collect/repo/archives/D1609480/8003005.dir/160948.pdf