Inclusive education: a challenge or a utopia?

Main Article Content

Mónica Patricia Alvarado Crespo
María Isabel Álvarez Lozano

Abstract

This paper addresses the educational inclusion as a topical issue, framed in diversity. Our society and especially our schools, have been conducive to highlight the contrast of heterogeneity, reflecting concern indices of social inequality spaces, but it is clear that today we find greater accessibility in educational and workplace, for people in vulnerable, that thanks to the intervention of the Ministry of Education and Social Inclusion. However, the real challenge is to change the secreting structures, both in educational institutions and in society in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alvarado Crespo, M. P., & Álvarez Lozano, M. I. (2014). Inclusive education: a challenge or a utopia?. Mendive. Journal on Education, 12(2), 205–210. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/663
Section
ARTICLES

References

ARNAIZ, P. (1996). Las escuelas son para todos. Murcia, España: Siglo Cero.

BLANCO, R. (1999). Hacia una escuela para todos y con todos. Boletín Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Cariba N. 48. Santiago de Chile: UNESCO/OREALC.

Blanco, R. (1999). La atención de la diversidad en el aula y las adaptaciones del currículo. Santiago de Chile.

FREIRE, P. (1990). La naturaleza política de la educación, cultura, poder y liberación. Madrid: Paidos.

GARCIA PASTOR, C. (2005). Educación y Diversidad. Málaga: Aljibe.

Homad, G. (2008). Inclusión Educativa. Revista electrónica iberoamericana sobre calidad, eficiencia y cambio en la educación. , 1-8.

MARCHESI, A. (1998). Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio. Madrid.

PARRILLA, A. (1998). Creación y desarrollo de grupos de apoyo entre profesores. Bilbao. (2008 - 2020). Plan de protección Integral a la Niñez y Adolescencia del Cantón Cuenca . Cuenca - Ecuador.

SAVATER, F. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones: Una forma de trabajar en el aula con proyectos de investigación. España: Aljibe.