A Poetry Workshop in Preuniversitario

Main Article Content

Vladimir Ferro González

Abstract

This article explains and validates a didactic-methodological experience, which propitiates the development of abilities for understanding and constructing the contemporary poetic text in the preuniversity students, due to the deficiencies detected in the sample study object at this level. There have been established as basis for the design of the proposal, the most modern theories about understanding texts, as well as the principles for the dynamics and the creativity in a literary workshop, chosen methodological alternative to undertake our task. The selected textual support is integrated by representative authors of the Cuban and universal poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ferro González, V. (2004). A Poetry Workshop in Preuniversitario. Mendive. Journal on Education, 3(1), 28–34. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/59
Section
ARTICLES

References

ABREU LEÓN, ANA MARGARITA. La creatividad en la construcción textual: Vías para su desarrollo en alumnos de 7mo grado.- -1998- -. Tesis de maestría (Máster en didáctica del Español - Literatura). - -Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, Ciudad de la Habana, 1998.

ALVARADO, MAITE. Talleres de escritura: “Con las manos en la masa”/ Maite Alvarado y Gloria Pampillo.- -Buenos Aires: Libros del Quirquincho, 1988. (folleto).

GONZÁLEZ, PEDRO ÀNGEL. Apuntes sobre temas de literatura. - -p. 24 - 31.- -Ciudad de la Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1987.

• HENRÍQUEZ UREÑA, CAMILA. Invitación a la lectura. - -p. 36 - 37.- - Ciudad de la Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1989.

• MICHELI, MARIO de. Las vanguardias artísticas del siglo XX. - -La Habana: Instituto Cubano del Libro, 1972. --. 516 p. (Colección Arte y Sociedad)

• QUINTERO, ARAMÍS. Elementos formales de apreciación literaria. --p.41-43. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1977.

• ROMÉU ESCOBAR, ANGELINA. Aplicación del enfoque comunicativo en la escuela media: comprensión, análisis y construcción de textos. - - La Habana: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, 1992. (material mimeografiado).

• SUÁREZ CAAMAL, RAMÓN IVÁN. Poesía en acción: Manual para talleres de poesía. México: Instituto Nacional de Bellas Artes, 1991.--234p.

Most read articles by the same author(s)