About the possibilities of using a quantitative approach in the process of Psicopedagógico Diagnosis

Main Article Content

Carmen Álvarez Cruz

Abstract

The article deals with the use of quantitative approach in the process of psycho diagnosis, makes a comparison between the research process and the process of diagnosis and complementary point of view to provide qualitative and quantitative approaches in this process. also it addresses the possibility of introducing the concept-phenomenon "ZDP" in the measurement-operative diagnosis of generalization process as the core of the operation in thought. Finally assessed from the question of what if the measurement of psychological phenomena or is not possible? Criticism and affirmative position, thus allowing greater objectivity and therefore cientificidad in the process of research and diagnosis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Cruz, C. (2003). About the possibilities of using a quantitative approach in the process of Psicopedagógico Diagnosis. Mendive. Journal on Education, 1(4), 231–237. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/43
Section
ARTICLES

References

Álvarez, C.C. (1997). Diagnóstico Y ZDP Alternativa en la validación de una metódica del Cuarto Excluído. (Tesis de Doctorado.) ICCP, La Habana.

Álvarez, C.C. (2002). Diagnóstico Escolar. La Habana: CELAEE.

Arias, B.G. (2002). Educación, Desarrollo y Diagnóstico desde un enfoque Histórico Cultural.

Bateson, G. (1972). Steps to an Ecology of Mind. New York: Ballantine Books.

Bell, R. (l996). Binomios de la Educación Especial. Antología de Maestría. La Habana: CELAEE.

Bruner, J. (1988). Actual minds, possible worlds. Cambridge , Mass: Harvard University Press.

Bruner Wood, R. (1977). The role of tutoring in problem-solving. Journal of child Psychology and Psychiatry, 17.

Cerny, V. y Kollarik, T. (1990). Compendio de métodos psicodiagnósticos, Psychodiagnostica. Bratislava, Checoslovaquia.

Coll, C. (l984). Estructura grupal, interacción entre alumnos y aprendizaje escolar. Madrid, España.

Cronbach, L. J. (1968a). Essentials of psychological Testing. New York; Harperand Collins: College Publishers.

Cronbach, L. J. (1968b). Fundamentos de la exploración psicológica. La Habana: Editorial Revolucionaria.

Creswell, J. W. (1994). Research Design: Qualitative and Quantitative approaches. Thousand Oaks, CA: S. Publicationg.

Forman, E. y Cazden, B.C. (l984). Perspectivas vygotskianas en la Educación: el valor cognitivo de la interacción entre iguales. Revista Infancia y Aprendizaje, (27-28),39.

Guthke, J. W. (1990). Programas de diagnóstico como variantes de los tests de nivel de aprendizaje. En Psicodiagnóstico, Teoría y Práctica. La Habana: C.E.P.E.S.

Isaac, S. y Michael, W. (l995). Handbook in Research and Evaluation. California: Ed. EDITS.

Karpov, Y.V. (l982). Criterios y Métodos de Diagnóstico del desarrollo mental. Moscú: Vestnik Moskovskovs.

Moll, L. (l990). La ZDP, una reconsideración de sus implicaciones para la enseñanza. Revista Infancia y Aprendizaje, 50-51.

Morenza, L. (1989). El enfoque del procesamiento de la información en el estudio de los procesos cognoscitivos. Valoración crítica. La Habana: Facultad de Psicología. UH. Imp. Ligeras.

Rodríguez, A. (1990). Transitando por la Psicología. La Habana: Ed. Ciencias Sociales.

Rojo, M.G. (1983). Algunas consideraciones acerca de la técnica de los Test. Revista Hosp. Psiq., 24(2),53-58.

Sole, M, E. (1990). Concepción teórica y metodológica del Diagnóstico de las Desviaciones en el Desarrollo de los niños en Cuba. En Congreso Pedagogía 90. La Habana: Imp. Ligeras.

Vigotsky, L. S. (1966). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Editorial Revolucionaria.

Vigotsky, L. S. (1989). Obras Completas: Tomo V. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Vlasova, T. A. (1979). Para el Maestro sobre los niños con desviaciones en el desarrollo. La Habana: Ed. L. para la Educación.

Zeigarnik, K. (l995). La ZDP y el análisis de la práctica educativa.