Construction of meanings of domestic violence in children in educational contexts

Main Article Content

Yaireth Paolo Chima Buelvas
Valentina Parra Posada
Nidia Carolina Romero Casallas

Abstract

How do children perceive violence? Going beyond studies that analyze it from an external perspective, this article delves into their own voices, exploring how they identify, interpret, and assimilate it in their everyday environment. Using an interdisciplinary approach that intertwines psychology, pedagogy, and sociocultural analysis, this article examines the construction of the meaning of violence in childhood and the factors that influence its perception. Using Bronfenbrenner's ecological model, it delves into the impact of different levels of the environment -family, school, community, and culture- on the way children understand and confront violence. It also analyzes the role of adults and institutions in validating or minimizing these experiences, highlighting the urgency of creating safe spaces for children's expression. This article seeks to transform the narrative about child violence, placing children as protagonists and offering keys to designing educational and social strategies that truly respond to their reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chima Buelvas, Y. P., Parra Posada, V., & Romero Casallas, N. C. (2025). Construction of meanings of domestic violence in children in educational contexts . Mendive. Journal on Education, 23(3), e4003. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4003
Section
ARTICLES

References

Berger, P. L., & Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad: un tratado en sociología del conocimiento (25.ª ed.). Amorrortu. https://redmovimientos.mx/wp-content/uploads/2020/07/La-Construcci%C3%B3n-Social-de-la-Realidad-Berger-y-Luckmann.pdf

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Paidós. https://proyectos.javerianacali.edu.co/cursos_virtuales/posgrado/maestria_asesoria_familiar/familia_contemporanea/modulo1/la-ecologia-del-desarrollo-humano-bronfenbrenner-copia.pdf

Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. (2021). Forensis: Datos para la vida 2021. https://www.medicinalegal.gov.co/documents/20143/878249/Forensis_2021.pdf

Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2021). Violencia contra niños, niñas y adolescentes en América Latina y el Caribe: Análisis regional y recomendaciones. https://www.unicef.org/lac/media/29031/file/Violencia-contra-ninos-ninas-y-adolescentes-en-America-Latina-y-el-Caribe-2015-2021.pdf

Luévano, M. (2021). La naturalización de la violencia en el entorno familiar y su reproducción en el noviazgo. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(1), 117-136. https://doi.org/10.17151/rlef.2021.13.1.7

Pinargote, P., Vinces, L., Reyes Y., & Moreira, K. (2022). La violencia intrafamiliar y su incidencia en el rendimiento académico en etapa escolar. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. 10(3), 140-149. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3710

Muñoz-Cobosa, F., Burgos-Varob, M. L., Carrasco-Rodríguez, A., Martín-Carretero, M. L., Río-Ruiz, J., Villalobos-Bravo, M., & Ortega-Fraile, I. (2006). Investigación cualitativa en mujeres víctimas de violencia de género. Atención Primaria. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-investigacion-cualitativa-mujeres-victimas-violencia-genero-13087383b

Pimentel Aguilar, S. (1997). Violencia intrafamiliar: Estudio cualitativo de sus aspectos sociopsicológicos y de género en familias rurales. Colpos. https://www.colpos.mx/udege/pdf/tesis/pim2.pdf

Tapullima, C, Pizzán, S & Pizzán, T. (2023). Violencia familiar en el comportamiento académico reactivo adolescente: una revisión sistemática. Revista de Psicología Educativa Propósitos y Representaciones, 11(2), e1766. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2023.v11n2.1766