Construction of meanings of domestic violence in children in educational contexts
Main Article Content
Abstract
How do children perceive violence? Going beyond studies that analyze it from an external perspective, this article delves into their own voices, exploring how they identify, interpret, and assimilate it in their everyday environment. Using an interdisciplinary approach that intertwines psychology, pedagogy, and sociocultural analysis, this article examines the construction of the meaning of violence in childhood and the factors that influence its perception. Using Bronfenbrenner's ecological model, it delves into the impact of different levels of the environment -family, school, community, and culture- on the way children understand and confront violence. It also analyzes the role of adults and institutions in validating or minimizing these experiences, highlighting the urgency of creating safe spaces for children's expression. This article seeks to transform the narrative about child violence, placing children as protagonists and offering keys to designing educational and social strategies that truly respond to their reality.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Berger, P. L., & Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad: un tratado en sociología del conocimiento (25.ª ed.). Amorrortu. https://redmovimientos.mx/wp-content/uploads/2020/07/La-Construcci%C3%B3n-Social-de-la-Realidad-Berger-y-Luckmann.pdf
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Paidós. https://proyectos.javerianacali.edu.co/cursos_virtuales/posgrado/maestria_asesoria_familiar/familia_contemporanea/modulo1/la-ecologia-del-desarrollo-humano-bronfenbrenner-copia.pdf
Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. (2021). Forensis: Datos para la vida 2021. https://www.medicinalegal.gov.co/documents/20143/878249/Forensis_2021.pdf
Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2021). Violencia contra niños, niñas y adolescentes en América Latina y el Caribe: Análisis regional y recomendaciones. https://www.unicef.org/lac/media/29031/file/Violencia-contra-ninos-ninas-y-adolescentes-en-America-Latina-y-el-Caribe-2015-2021.pdf
Luévano, M. (2021). La naturalización de la violencia en el entorno familiar y su reproducción en el noviazgo. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(1), 117-136. https://doi.org/10.17151/rlef.2021.13.1.7
Pinargote, P., Vinces, L., Reyes Y., & Moreira, K. (2022). La violencia intrafamiliar y su incidencia en el rendimiento académico en etapa escolar. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. 10(3), 140-149. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3710
Muñoz-Cobosa, F., Burgos-Varob, M. L., Carrasco-Rodríguez, A., Martín-Carretero, M. L., Río-Ruiz, J., Villalobos-Bravo, M., & Ortega-Fraile, I. (2006). Investigación cualitativa en mujeres víctimas de violencia de género. Atención Primaria. https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-articulo-investigacion-cualitativa-mujeres-victimas-violencia-genero-13087383b
Pimentel Aguilar, S. (1997). Violencia intrafamiliar: Estudio cualitativo de sus aspectos sociopsicológicos y de género en familias rurales. Colpos. https://www.colpos.mx/udege/pdf/tesis/pim2.pdf
Tapullima, C, Pizzán, S & Pizzán, T. (2023). Violencia familiar en el comportamiento académico reactivo adolescente: una revisión sistemática. Revista de Psicología Educativa Propósitos y Representaciones, 11(2), e1766. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2023.v11n2.1766