Development of TikTok content to strengthen environmental responsibility in Higher Education
Main Article Content
Abstract
Social networks are media that dynamize the development of content and its dissemination in various areas of knowledge. The proposed objective was to determine whether the development and dissemination of content in TikTok strengthens the environmental responsibility of higher education students. Methodologically, under a quantitative approach, explanatory level and quasi-experimental design, an intervention was carried out, which consisted in the elaboration and dissemination of environmental responsibility contents through TikTok. The sample consisted of engineering students, to whom a pre-test was applied before the intervention and after it, the post-test, the instrument was a questionnaire. The hypothesis test statistic chosen was Wilcoxon, which allowed corroborating the expected effects. The results showed to be significant, determining that the elaboration of content in TikTok strengthens the environmental responsibility of higher education students, and that the process of elaboration of the TikTok enabled a marked motivation, creativity and respect for the intellectual property of the authors of the sources consulted.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acevedo-Borrega, J., Sosa, M. J., Porras-Masero, I y González-Fernández, A (2022). Recursos Digitales en Educación Superior: TikTok como herramienta didáctica. REIDOCREA, 11(54), 623-636. https://doi.org/10.30827/Digibug.77646
Conde-Caballero, D., Castillo-Sarmiento, CA, Ballesteros-Yánez, I. Rivero, B. y Juarez L. (2024). Microaprendizaje a través de TikTok en la Educación Superior. Una evaluación de usos y potencialidades. Education and Information Technologies, 29, 2365-2385). https://doi.org/10.1007/s10639-023-11904-4
Ding, N., Xu, X., y Lewis, E. (2022). Videos instructivos cortos para la generación TikTok. Revista de Educación para los Negocios. Published - 28 sep. 2022, 1-11 https://doi.org/10.1080/08832323.2022.2103489
Escamilla-Fajardo, P., Alguacil, M., López-Carril, S. (2021). Incorporando TikTok en la educación superior: Perspectivas pedagógicas desde un curso de ciencias del deporte de la expresión corporal. Revista de educación en hotelería, ocio, deporte y turismo. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100302
Ferrando-Rodríguez, M. L., Marín-Suelves, D., Gabarda-Méndez, V. & Ramón-Llin Más, J. A. (2023). Profesorado universitario. ¿Consumidor o productor de contenidos digitales educativos? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 13-25. https://doi.org/10.6018/reifop.543391
Hernández, A. (2021). Píldoras históricas en tiktok. Explorando una nueva forma de enseñanza en la era de las redes sociales. UNES. 10, 92-99. https://doi.org/10.30827/unes.i10.17808
Jiang, Q. & Wen, H. (2024). Urban spatial distribution and influencing factors of short video producers subjects in China: Based on the TikTok platform[J]. Geographical Research. 43(4), 931-948. https://doi.org/10.11821/dlyj020230703
Martínez-Fresneda, H. y Zazo-Correa, L. (2024). Estudio de los perfiles en TikTok de El Mundo, El País, y La Wikly para analizar las oportunidades informativas de esta red social para la audiencia joven. Revista Latina de Comunicación Social, 82, 01-13. https://doi.org/10.4185/rlcs-2024-2180
Mejía, B. (2020). Relación entre la conciencia ambiental y el comportamiento ecológico. Centro Sur, 3(2), 74-85. https://doi.org/10.37955/cs.v4i2.66
Mendoza, L. y Leyva, P. (2020). Creatividad y motivación: un reto actual en la formación de los profesionales para el desarrollo de la competencia. Opuntia Brava. 12 (2) 284-294. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1032
Nieto-Sandoval, A. G. & Ferré-Pavia, C. (2023). TikTok y cambio climático: comunicar sin fuentes ni soluciones. Revista De Comunicación, 22(1). https://doi.org/10.26441/RC22.1-2023-2994
Rendón, P., Jordania, N., Arias, D. y Nuñez, G. (2022). "Tik tok como herramienta de enseñanza: La motivación de los estudiantes universitarios en Ecuador", 2022 IEEE 2nd International Conference on Advanced Learning Technologies on Education & Research (ICALTER), Lima, Perú, 2022, págs. 1- 4, https://doi.org/10.1109/ICALTER57193.2022.9964670
Romero, V., Campos, R., Solís, J., Altamirano, J. y Flores, E. (2022). Energy efficiency labelling in carbon dioxide mitigation. Australian Journal of Electrical and Electronics Engineering. 19 (4) 363-370. https://doi.org/10.1080/1448837X.2022.2069637
Sidorenko-Bautista, P., Alonso-López, N. & Giacomelli, F. (2021). Espacios de verificación en TikTok. Comunicación y formas narrativas para combatir la desinformación. Revista Latina de Comunicación Social, 79,87-113. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1522
Tejedor, S., Cervi, L., Robledo-Dioses, k., Pulido, C. (2022). Desafíos del uso de TikTok como plataforma educativa: Una red multitemática donde el humor supera al debate. Aula Abierta. 51, (2), 121-128. https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2022.121-128