Online teaching of the Cultural Panorama of Latin America to Chinese students speaking Spanish as a foreign language
Main Article Content
Abstract
Given the COVID-19 health pandemic that began to affect China in late January 2020, the government of the Asian country declared a lockdown, closed educational centers such as universities, and directed the transfer of teaching activities to the virtual environment; Consequently, at Jilin University, specifically in the undergraduate program in Hispanic Philology, several technological platforms began to be used. The objective of this work is to socialize the results achieved in the Teaching-Learning Process of the subject Cultural Panorama of Latin America in the virtual mode, through the use of the Microsoft Teams platform, taught to Chinese-speaking students. To this end, a set of methods was applied, with the dialectical-materialist method as the guide, together with theoretical methods such as: analysis-synthesis and induction-deduction. Of the empirical methods, the questionnaire was used, based on its design, to assess the students' opinions and attitudes regarding the subject Teaching-Learning Process of the Cultural Panorama of Latin America through the use of the Microsoft Teams platform. It was confirmed that this process was very adequate, or largely adequate, in its instructive, educational and developmental dimensions. Furthermore, it was possible to continue the Teaching-Learning Process in a virtual environment and the students were able to acquire cultural content from Latin American countries, which allowed them to diversify their lexical register and continue to improve their communicative capacity. Spanish language skills, corresponding to their B1 and B2 levels.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arciniegas-Vera, M. V., & Martos-Eliche, F. (2022). Uso de Moodle y Microsoft Teams en el Aprendizaje del Inglés como Lengua Extranjera. Revista Docentes 2.0, 15(2), 23-35. https://doi.org/10.37843/rted.v15i2.315
Cabrera, P. R., Bolívar, C. R., & Ramírez, T. (2023). Evaluación de un curso en línea sobre competencias investigativas bajo un enfoque pedagógico socioconstructivista. Revista Educación. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53856
Cárdenas-Contreras, G. E. (2022). Docencia Universitaria y Competencias para la Era Pospandemia: Un Proceso Hacia la Alfabetización Digital. Revista Docentes 2.0, 14(2), 5-14. https://doi.org/10.37843/rted.v14i2.299
Fella, A., & Loucif Rabéa, B. (2021). LA CONTRIBUCIÓN DE LAS TIC A LA MEJORA DEL PROCESO DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LENGUAS EXTRANJERAS: APROXIMACIONES TEÓRICAS Y ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 122-135. https://doi.org/10.51896/atlante/LIED6325
Galeano, E. (1972). Las venas abiertas de América Latina (Primera Edición: 1971). siglo xxi editores, s.a. de c.v. https://www.jstor.org/stable/10.2307/40181899?origin=crossref
Lobos, J. T. (2022). Percepciones del estudiantado universitario sobre la aplicación de Flipped Classroom en un contexto online. Revista Educación las Américas, 12(2). http://portal.amelica.org/ameli/journal/248/2484234001/
Medina, M. E., & Alfaro, C. N. (2021). Efectividad del aprendizaje en línea desde la perspectiva del alumno universitario. En Educacion en Clave: Metodologías y Mediaciones (Global Knowledge Academics, pp. 73-86). https://investigacionusp.ceu.es/en/ipublic/source/9524199
Medina-Morón, E. M., & Alfaro-Cázares, N. G. (2023). Enseñanza Presencial vs Virtual en el Ámbito Universitario. Revista Docentes 2.0, 16(1), 109-118. https://doi.org/10.37843/rted.v16i1.362
Quispe, Y. C. Q., Machicao, L. V., Huanca, A. V., Churata, C. D. U., Mullisaca, E. C. Q., & Yury Añazco, S. (2023). Uso de Herramientas Virtuales en la Educación Moderna en una Institución Educativa Año 2023. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 4925-4938. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8095
Ramos, D. D., Ramos, L. Y. N., & Díaz, M. E. J. (2023). Entornos Virtuales de Aprendizaje en el Desarrollo de Competencias en Estudiantes Universitarios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 7468-7486. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6739
Recéndez, B. E. S., Lara, G. de J. C., Sigg, M. de L., Cisneros, J. L. V., & Aguilera, A. M. R. (2022). Comparación de la eficacia entre las modalidades presenciales y en línea de un curso propedéutico universitario. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 31, Article 31. https://doi.org/10.24215/18509959.31.e5
Rodríguez Guijarro, C. M., & Castro Salazar, A. Z. (2021). Plataforma Microsoft Teams y su influencia en el aprendizaje de estudiantes de básica superior. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(Extra 3), 510-527. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8019925
Subcomité Directivo Nacional de Enseñanza de Español en Institutos y Universidades del Ministerio de Educación de China. (2022). Guía didáctica para carrera de español de universidades. En Comité Directivo Nacional de la Enseñanza de Lenguas Extranjeras en Institutos y Universidades del Ministerio de Educación de China. Guía didáctica para carreras de lengua y literatura extranjeras de universidades.
Tigua, A. M. I., & Farfán, I. de los Á. G. (2023). Enseñanza virtual del español como lengua extranjera a un estudiante extranjero (caso de estudio). Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 10010-10035. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8581
Yan, Y. (2021). La evolución de métodos y enfoques en la enseñanza del español en China basada en el manual Español Moderno. redELE: Revista Electrónica de Didáctica ELE, 33, 11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8268867