The professional improvement of university professors in the writing and publication of scientific articles
Main Article Content
Abstract
University professors have important commitments to the publishing of scientific articles. The work of socializing these articles in high-impact journals is essential for the visibility of the scientific-research work of universities and their subsequent categorization and evaluation in different indicators. However, it is a challenge for higher education centers to ensure that a significant number of university teachers and researchers publish regularly in journals indexed in databases of recognized prestige and scientific visibility. Therefore, the purpose of this study is to characterize the writing and publishing of scientific articles as content of the professional improvement process of university professors. In the investigative process, the following methods were used: historical-logical; inductive-deductive; analysis-synthesis and the survey. The present investigation made it possible to verify that the improvement actions carried out at the University of Ciego de Ávila "Máximo Gómez Báez" on the writing and publishing of scientific articles are not sufficient and lack an integrative approach since they do not manage to cover the treatment of all the deficiencies presented by the teaching staff. Therefore, methodological procedures are proposed that integrate the determination of learning needs, the selection of content, the execution and evaluation of actions, as well as the methodological guidelines for their implementation in educational practice. These procedures are based on a multidisciplinary approach.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Armiñana-García, R., Torres-Rivera, R. C., Fimia-Duarte, R., Contreras-Vidal, J. L., Iannacone, J., Cárdenas-Rodríguez, Y. & Zambrano- Gavilanes, M. P. (2021). Estrategia de superación profesional para la elaboración y publicación de artículos científicos. Biotempo, 18(2), 145-158. https://doi.org/10.31381/biotempo.v18i2.4091
Barbón Pérez, O.G., Calderón, T.A., Volter, B.P.C., Pimienta,C.I., Camaño, C.L. & Poalasín, N.L.A. (2019). La elaboración de la sección «Discusión» de artículos científicos originales. ¿Un reto para los docentes universitarios? Educación Médica, 20, 380-386. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7210806
Castro, C.D. & Ion, G. (2019). Changes in the University Research Approach: Challenges for Academics' Scientific Productivity. Higher Education Policy, 32, 28. https://link.springer.com/article/10.1057/s41307-018-0101-0
Cassany, D. & Morales, O. (2008). Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. Revista Memoralia, (5),69-82. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/16457/leer_universidad.pdf;jsessionid=ED2378B9FF367E1D141F729F938745CE?sequence=1
Estrada, L.E.; González, H.N.M. & Tejeiro, A.M.L. (2015). Evaluación de la productividad de los resultados científicos de los investigadores. Pedagogía Social, 18, 31-40.
Gorina Sánchez, A., Sierra Torres., Alonso Berenguer, I., Salgado Castillo, A. (2018). Profesionalización de profesores universitarios en la gestión de publicaciones en revistas científicas de las ciencias sociales. Revista Cubana de Antropología Sociocultural, 11, 134-155. https://www.researchgate.net/publication/322774787_Profesionalizacion_de_profesores_universitarios_en_gestion_de_publicaciones_en_revistas_cientificas_de_las_ciencias_sociales
Gutiérrez Escobar, M., López Fernández, R., Sánchez Ortiz, L., Yanes Seijo, R., Rodríguez Arencibia, RM., Molina Gómez. AM (2009). Curso a distancia para la redacción de artículos científicos. Revista Medisur, 7(2), 12-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2009000200002
Márquez, G.S. & Gómez, Z.M.G. (2018). Grupo Virtual de Escritura Académica. Una e-innovación para impulsar la publicación científica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23, 203-227. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662018000100203
Martín-Rivero, M.E., Gorina-Sánchez, A., Alonso-Berenguer, I., Ferrer-Tellez, L.M. (2020). Competencia deseable en el profesorado universitario: gestión de la comunicación de la ciencia abierta orientada al desarrollo sostenible. Maestro y sociedad, Número especial I, 249-264. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/5198/4685
MES (2023) Resolución 145/2023 Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la Educación Superior" (GOC-2023-972-O117). La Habana: MES
Michavila, F. & Martinez, J. (2018). Excellence of universities versus autonomy, funding and accountability. European Review, 26, 1-9. https://www.cambridge.org/core/journals/european-review/article/excellence-of-universities-versus-autonomy-funding-and-accountability/43578599237D52413268D1DE5F1428F5
Raya, M. G. y Zulueta, M. E. (2015). Textos Científicos ¿Cómo crearlos? 2da Ed. La Habana: Editorial Científico-Técnica. p.8
Pérez de Valdivia, LM., Rivera Martín, ER., Guevara Fernández, GE (2016). La redacción científica: una necesidad de superación profesional para los docentes de la salud. Humanidades Médicas, 16(3), 504-518. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000300009
Pérez-Herrera, M.J., Ávila-Rodríguez M. M. y García Pérez, RP. (2023). Publicaciones científicas de los docentes de la carrera de Medicina en Ciego de Ávila. Educación y sociedad, 21(3), 14-33. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/7995
Villagrán, A. y Harris, P. (2009). Algunas claves para escribir correctamente un artículo científico. Revista chilena de pediatría, 80(1), 70-78. https://scielo.conicyt.cl/pdf/rcp/v80n1/art10.pdf