Journalistic research competence: a proposal from socio-education and critical reflection
Main Article Content
Abstract
Journalistic investigation constitutes a competence inherent to the work of the journalist, so its adequate training is essential for the ideal performance of the press professional. Even though some authors have addressed this competence, theoretical-methodological gaps and gaps persist that limit their training; Consequently, the objective of this article is to describe the conceptual structure of journalistic research competence from the socio-formative approach and critical reflection on various theoretical positions, for a conception in accordance with the characteristics and demands of the professional training of the Graduate in Journalism. depending on the particularities of the context. The study used the analysis-synthesis, induction-deduction and systemic-structural-functional methods, as well as consultation with key informants, critical reflection and collective construction workshops, bibliographic review, document analysis and survey. The main result consists of the conception of competence as a synthesis of contextualized knowledge for the investigation of social reality from the reflective analysis of the context, critical thinking and ethical and comprehensive professional performance.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alonso Betancourt, L. A., Cruz Cabeza, M. A. y Olaya Reyes, J. J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza-aprendizaje para la formación del profesional. Luz, 19(2). https://www.redalyc.org/jatsRepo/5891/589164533003/589164533003.pdf
Cardoso Milanés, H. (2008). Investigación y creación periodística. Pablo de la Torriente y Félix Varela: La Habana
Delgadillo Grajeda, A. y Arellano Ceballos, A. C. (2021). La interpretación de la realidad social a través del periodismo: reflexiones epistemológicas. Estudios de la Ciénega, (01), 5-12. https://revistaestudiosdelacienega.com/ojs/index.php/rec/article/download/2/1
Escobar, P. y Jaramillo, A. (2021). El perfil ideal del periodista según los medios: una radiografía del nuevo perfil en el contexto digital. GIGAPP Estudios Working Papers, 8(207), 247-262. https://www.gigapp.org/ewp/index.php/GIGAPP-EWP/article/view/255/258
García Galera, M. C., Martínez Nicolás, M. y Del Hoyo Hurtado, M. (2021). Innovación en la enseñanza del periodismo. Revisión sistemática de las experiencias docentes en las universidades españolas. Profesional de la información, 30(3). https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.07
Hernández Sánchez, I. B., Lay, N., Herrera, H. y Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, XXVII(2), 242-255. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7927662
Herrero Diz, P., Pérez Escolar, M. y Varona Aramburu, D. (2022). Competencias de verificación de contenidos: una propuesta para los estudios de Comunicación. Revista de Comunicación, 21(1), 231-249. http://dx.doi.org/10.26441/rc21.1-2022-a12
Horruitiner Silva, P. (2020). La universidad cubana: El modelo de formación. Editorial Universitaria: Cuba.
Lerma Noriega, C. A. (2018). Retos para la educación del futuro periodista. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1433-1444. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.62226
Rebaza Lázaro, A. A. (2021). La investigación en el periodismo deportivo. KS OmniScriptum Publishing
Rodríguez, P. (2007). Periodismo de investigación. La Habana: Pablo de la Torriente.
Rosales Vicente, B., Garcés Corra, R. y Rosales Vicente, E. J. (2018). Identificación de competencias profesionales en la carrera de Periodismo. Revista Iberoamericana de Educación, 78(2), 23-40. https://doi.org/10.35362/rie7823222
Schena, J., Besalú, R. y Singla Casellas, C. (2018). Valoraciones actualizadas de las competencias profesionales en la práctica laboral de los periodistas españoles. Revista Latina de Comunicación Social, (73), 531-555. 10.4185/RLCS-2018-1268
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ª ed.). ECOE Ediciones.
Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Kresearch.