Journalistic research competence: a proposal from socio-education and critical reflection

Main Article Content

Meilys Cruz Fernández
Jorge García Batán

Abstract

Journalistic investigation constitutes a competence inherent to the work of the journalist, so its adequate training is essential for the ideal performance of the press professional. Even though some authors have addressed this competence, theoretical-methodological gaps and gaps persist that limit their training; Consequently, the objective of this article is to describe the conceptual structure of journalistic research competence from the socio-formative approach and critical reflection on various theoretical positions, for a conception in accordance with the characteristics and demands of the professional training of the Graduate in Journalism. depending on the particularities of the context. The study used the analysis-synthesis, induction-deduction and systemic-structural-functional methods, as well as consultation with key informants, critical reflection and collective construction workshops, bibliographic review, document analysis and survey. The main result consists of the conception of competence as a synthesis of contextualized knowledge for the investigation of social reality from the reflective analysis of the context, critical thinking and ethical and comprehensive professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cruz Fernández, M., & García Batán, J. (2023). Journalistic research competence: a proposal from socio-education and critical reflection. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3626. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3626
Section
ARTICLES
Author Biographies

Meilys Cruz Fernández, University of Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz"

Licenciada en Periodismo por la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas. Máster en Cultura Latinoamericana, mención: Investigación de la cultura. Profesora Auxiliar del departamento de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz".

Jorge García Batán, University of Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz"

Ingeniero Mecánico. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular de la Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz" Director del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación (CECEDUC) "Enrique José Varona".

References

Alonso Betancourt, L. A., Cruz Cabeza, M. A. y Olaya Reyes, J. J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza-aprendizaje para la formación del profesional. Luz, 19(2). https://www.redalyc.org/jatsRepo/5891/589164533003/589164533003.pdf

Cardoso Milanés, H. (2008). Investigación y creación periodística. Pablo de la Torriente y Félix Varela: La Habana

Delgadillo Grajeda, A. y Arellano Ceballos, A. C. (2021). La interpretación de la realidad social a través del periodismo: reflexiones epistemológicas. Estudios de la Ciénega, (01), 5-12. https://revistaestudiosdelacienega.com/ojs/index.php/rec/article/download/2/1

Escobar, P. y Jaramillo, A. (2021). El perfil ideal del periodista según los medios: una radiografía del nuevo perfil en el contexto digital. GIGAPP Estudios Working Papers, 8(207), 247-262. https://www.gigapp.org/ewp/index.php/GIGAPP-EWP/article/view/255/258

García Galera, M. C., Martínez Nicolás, M. y Del Hoyo Hurtado, M. (2021). Innovación en la enseñanza del periodismo. Revisión sistemática de las experiencias docentes en las universidades españolas. Profesional de la información, 30(3). https://doi.org/10.3145/epi.2021.may.07

Hernández Sánchez, I. B., Lay, N., Herrera, H. y Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, XXVII(2), 242-255. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7927662

Herrero Diz, P., Pérez Escolar, M. y Varona Aramburu, D. (2022). Competencias de verificación de contenidos: una propuesta para los estudios de Comunicación. Revista de Comunicación, 21(1), 231-249. http://dx.doi.org/10.26441/rc21.1-2022-a12

Horruitiner Silva, P. (2020). La universidad cubana: El modelo de formación. Editorial Universitaria: Cuba.

Lerma Noriega, C. A. (2018). Retos para la educación del futuro periodista. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1433-1444. http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.62226

Rebaza Lázaro, A. A. (2021). La investigación en el periodismo deportivo. KS OmniScriptum Publishing

Rodríguez, P. (2007). Periodismo de investigación. La Habana: Pablo de la Torriente.

Rosales Vicente, B., Garcés Corra, R. y Rosales Vicente, E. J. (2018). Identificación de competencias profesionales en la carrera de Periodismo. Revista Iberoamericana de Educación, 78(2), 23-40. https://doi.org/10.35362/rie7823222

Schena, J., Besalú, R. y Singla Casellas, C. (2018). Valoraciones actualizadas de las competencias profesionales en la práctica laboral de los periodistas españoles. Revista Latina de Comunicación Social, (73), 531-555. 10.4185/RLCS-2018-1268

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ª ed.). ECOE Ediciones.

Tobón, S. (2017). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Kresearch.