Periodization of the pedagogical work of Hortensia Pichardo Viñals

Main Article Content

Lizett Ponce de León Martínez

Abstract

Doctor. Hortensia Pichardo Viñals created a prodigal pedagogical work of mandatory consultation for students, researchers and all those who wish to know and deepen the Homeland History, with a contribution to Educational Sciences, pedagogy, and the Historical Sciences, the mime has not been periodized nor sufficiently systematized as part of the rescue of the historical-educational studies and the historical memory of the Cuban nation, the objective of this article is to socialize the periodization of the pedagogical work of Hortensia Pichardo Viñals, as a partial result of the research that is carried out. The materialist dialectic was used as a general method of the sciences that made possible the study of his pedagogical work in its integrality and development; and other general scientific methods of the theoretical level: historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive, systematization as a theoretical method and scientific result, with different historical research techniques, according to the characteristics of the research: documentary analysis, bibliographic filing, source criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ponce de León Martínez, L. (2023). Periodization of the pedagogical work of Hortensia Pichardo Viñals. Mendive. Journal on Education, 22(1), e3603. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3603
Section
ARTICLES
Author Biography

Lizett Ponce de León Martínez, University of Matanzas. Cuba

Lic. Educacion, Master en estudios Sociales, Profesora del departamento de Historia y Marxismo-Leninismo, Jefa de colectivo de Teoria Politica

References

Alavez- Martín, E., Montalván- Lamas, O. (1999). Hortensia Pichardo: Cuba en la Palma de la mano. Editorial Félix Valera, pp. 3-47.

Azel -Jiménez, J., Luís -Fernández, N., & Estive- Yera, Y. (2019). Magisterio y revolución en la vida y obra de dos maestras santaclareñas. Revista Conrado, 15(68).

Buenavilla- Recio, R. (2006). Influencias educativas, factores objetivos y subjetivos. Dialéctica de su desarrollo. La Habana: ISP Enrique José Varona.

Chávez-Rodríguez, J. (1996). Bosquejo histórico de las ideas educativas en Cuba. La Habana: Pueblo y Educación

Guadarrama-González, P. (2008). El problema de las periodizaciones. En: Pensamiento filosófico latinoamericano: humanismo vs alienación, Fundación editorial El perro y la rana.

Monal-Rodríguez, I. (2007). Hacia una periodización de la Filosofía en América Latina. En: Ensayos Americanos. Editorial de Ciencias Sociales, pp. 9-26.

Oliva- Crespo, O, Senú-González, I, Santiesteban- Labañino, M.M. (2022). La obra educativa de figuras relevantes del siglo XX cubano: metodología para su estudio histórico-pedagógico. Revista EduSol,22(80).

Pichardo Viñals, H. (1960) José Martí: Lecturas para jóvenes. Editorial Gente Nueva.

Pichardo-Viñals, H. (1990). José Martí lecturas para niños. Editorial Pueblo y Educación.

Pichardo- Viñals, H. (1970). Documentos para la Historia de Cuba. Editorial de Ciencias Sociales.

Romero-de Armas, J. (2019). Los estudios de Figuras Destacadas de la Educación desde La Sistematización de sus Aportes. Una propuesta Metodológica. Convención Internacional Varona. "Retos en la formación del profesional de la educación en el siglo XXI". Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".

Senú -González, I., Turner-Martí, L. y Cubela-Hernández J.M. (2017). Basamento histórico-metodológico de sistematización de la obra pedagógica de personalidades relevantes del siglo XX y XXI: una perspectiva desde la hermenéutica. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 5(1).

Senú-González, I., Naranjo-Caboverde, C. U., Torres-Sánchez, V., & Oliva-Crespo, O. (2021). José María Queralt Vallvé: Figura prominente de la Cultura Física del siglo XX en Cuba. Arrancada, 21(38), 82-101. https://revista arranacada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/356h

Semo-Calev, E. (2006). Historia económica de México. México: Editorial Océano.

Sosa-Díaz, R. Y., Pestana- Llerena, Y., & Alfonso -de León, J. A. (2019). Juan Guiteras Gener, figura representativa de la Educación Médica en Cuba. Rev. medica electron, 250-261.