Expectations and fears of working adult students in higher education at a public university in Chile

Main Article Content

Irving Osmán Cadamuro Inostroza

Abstract

Students enrolled in evening continuation study programs at a higher education institution face an academic world with expectations and fears throughout their entire training process. With their different family and work responsibilities, the students who are most prepared and adapted to the new times will advance and finish their educational instruction. Others will make the decision and give up their career, throwing away the possibility of obtaining a professional degree and better job prospects. The study explored the meaning that working adult students construct, regarding the expectations and fears during the development of their study program, in the Business Administration Engineering career, at the Teaching and Linking Center of the Arturo Prat University in Santiago de Chile, in the year 2021. A qualitative methodology was used, at an exploratory level and with a design with a case approach. The information was collected through an unstructured interview via email. The processing of the information was carried out using an Excel spreadsheet. The main results showed that the highest expectations of working adult students are to improve job performance and obtain a professional degree. Regarding the main fears, they expressed the lack of time to study and the level required by the university. The most relevant conclusions were aimed at developing higher education programs, according to the academic needs of a working adult and support plans throughout the program on emotional and mental health issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cadamuro Inostroza, I. O. (2023). Expectations and fears of working adult students in higher education at a public university in Chile. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3414. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3414
Section
ARTICLES
Author Biography

Irving Osmán Cadamuro Inostroza, Universidad Arturo Prat

Facultad: Ciencias Empresariales

Rango: Director de la carrera de ingeniería en administración de empresas

References

Aguilar Talamante, P., Heredia Bustamante, J. A., Leyva Carreras, A. B., & Sainz Zárate, N. G. (2019). Uso de principios andragógicos en el proceso de enseñanza aprendizaje de las instituciones de educación superior. Revista De Investigación Académica Sin Frontera: División De Ciencias Económicas Y Sociales, (31), 32. https://doi.org/10.46589/rdiasf.v0i31.263

Alfonso, A. M., Cinquetti, T. B., Odriozola, J., & Paolini, N. A. (2019). Las diversas expectativas sobre la universidad y la imagen del Licenciado en Administración: innovación en el aula para acercar la administración al desarrollo profesional y personal. XXXV Congreso Nacional de ADENAG (Tucumán, 23 y 24 de mayo de 2019).

Avendaño Castro, W. R. (2020). Perfil emprendedor de un grupo de estudiantes universitarios de administración de empresas. Revista espacios, 41(23), 305-318

Baquero Pérez, J., & Ruesga Benito, S. M. (2020). Empleo de los estudiantes universitarios y su inserción laboral. Revista de educación, (400), Doi:10.4438/1988-592X-RE-2020-390-464

Campos Fernández, V. (2022). Temores y expectativas de los estudiantes sobre el internado-escuela Académico Profesional de Enfermería UNC-Chota.

Delgado-García, M., Conde Vélez, S. y Boza Carreño, Á. (2020). Perfiles y funciones del tutor universitario y sus efectos sobre las necesidades tutoriales del alumnado. Revista Española de Pedagogía, 78(275), 119-143. https://doi.org/10.22550/REP78-1-2020-03

Espinar Álava, Estrella Magdalena, & Vigueras Moreno, José Alberto. (2020). El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3), e12.

García Zapata, A., & Gaviria Cano, A. S. (2021). Creencias sobre las interacciones docente-estudiante en el aprendizaje colaborativo. Estudios pedagógicos, 47(3), 303-319.

Garzón Umerenkova, A., & Gil Flores, J. (2017). Gestión del tiempo y procrastinación en la educación superior. Universitas Psychologica, 16(3), 1-13.

Hernández García, O. E., & Padilla González, L. E. (2019). Expectativas de los estudiantes hacia la educación superior: influencia de variables familiares, personales y escolares. Sociológica, 34(98), 221-251.

Martínez, J. (2020). Percepciones de un grupo de estudiantes de pedagogía, de 4° y 5° año, de tres universidades de Santiago de Chile, respecto de su formación y futuro profesional. Calidad en la Educación, (53), 147-181.

Medina, E. U., Carrasco, R. N., Valenzuela, C. R., & Cares, L. J. (2014). Enfoques de estudio de casos en la investigación de enfermería. Ciencia y enfermería, 20(1), 131-142.

Reyes, A. A., & Baeza, M. A. (2021). Nuevas subjetividades e imaginarios sociales en estudiantes de primer año de educación terciaria en Concepción, Chile: Experiencias de estudios remotos en contexto de pandemia y post estallido social. Foro educacional, (37), 101-131.

Reyes-González, Nicolás, Meneses-Báez, Alba L., & Díaz-Mujica, Alejandro. (2022). Planificación y gestión del tiempo académico de estudiantes universitarios. Formación universitaria, 15(1), 57-72. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000100057

Suárez, A. A. G., Núñez, R. P., & Suárez, C. A. H. (2021). Expectativas laborales de estudiantes universitarios que cursan programas en el campo social. Revista Boletín Redipe, 10(11), 584-595.

Most read articles by the same author(s)