Methodology for the development of spelling competence with a recreational approach

Main Article Content

Abraham Ignacio Morla Guerrero
Ramón Luis Herrera Rojas

Abstract

The development of orthographic competence, as a singular component of the teaching-learning of spelling, remains fully valid today, since people in a general sense, and adolescents specifically, present countless writing errors from the first school grades to professional level, which affect the communication process. The objective of this article is to disseminate the main findings of the research carried out at the high school level in the Dominican Republic to transform this reality. The research approach was qualitative, from the application of a systematization of experiences of its main author, enriched with other methods of the theoretical and empirical levels. The results showed different regularities based on the analysis of the declared essential categories: teaching-learning of spelling, development of spelling competence and playful approach. The contradiction that exists between the insufficient development of orthographic competence in the students of the selected sample and their perceptions about it was demonstrated. The main scientific result was a methodology with a playful approach for the development of orthographic competence, which is applicable to different contexts, if it is adapted to existing conditions. This methodology considers the existing theoretical references, related to the teaching-learning of spelling, which, it could be determined, did not manage to organically integrate the needs, interests, and motivations of secondary level students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morla Guerrero, A. I., & Herrera Rojas, R. L. (2023). Methodology for the development of spelling competence with a recreational approach. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3409. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3409
Section
ARTICLES

References

Balmaseda Neyra, O. (2001). Enseñar y aprender ortografía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Barroso Arzuaga, A. (2022). La formación inicial del profesional de Cultura Física para su enfoque lúdico en el Programa Educa a tu Hijo. Ciencia y Deporte, 7(2), 74-88.

Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Instituto Cervantes, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Anaya.

García, R., Pozo, A., Casa, E., y Anangono, P. (2020). El enfoque lúdico como didáctica para facilitar la comunicación asertiva. Universidad Ciencia Y Tecnología, 24(104), 4-11. https://doi.org/10.47460/uct.v24i104.360

González Domínguez, N. Y., Carnero Sánchez, M. y Navarrete Pita, Y. (2021). Lúdica y situación social del desarrollo. Una nueva mirada a la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 29-37.

Jara Holliday, O. (2020). Orientaciones teórico prácticas para la sistematización de experiencias. México: UDG. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/3845

Lizitza, N. y Sheepshanks, V. (2020). Educación por competencias: cambio de paradigma del modelo de enseñanza-aprendizaje. Revista Argentina de Educación Superior, (20), 89-107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7592063

Machado Ramírez, E. F. y Montes de Oca Recio, N. (2020). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Examen de los conceptos previos y configuración de una nueva definición. Transformación, 16(3), 405-434. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v16n3/2077-2955-trf-16-03-405.pdf

Pérez Joa, Y., Pérez Marqués, C. M. y Ramos Banteurt, A. A. (2020). Para un estudio cognitivo de los errores ortográficos en estudiantes santiagueros de preuniversitario. Maestro y Sociedad, 17(2), 347-353. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5171

Rodríguez Díaz, T. D. L. Á., Valdés González, A. A., Mantilla Suárez, O., & Sánchez Curbelo, S. (2021). Estrategia metodológica que prepara al docente para la enseñanza de la ortografía con enfoque interdisciplinario. Conrado, 17(80), 138-151.

Rodríguez Muñoz, F. J., & Sánchez Fernández, J. (2018). El desarrollo de la competencia ortográfica en estudiantes de educación secundaria. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (31), 153-171.

Yagüé Hurtado, M. (2018). El método lúdico para la formación de valores ético-cívicos en secundaria básica. Conrado, 14, 106-111