Advanced professional from distance of the faculty of academic virtual master's programs. Case study

Main Article Content

Tamara Hernández Manso

Abstract

In Cuban universities, the design of virtual master's degree academic programs from the implementation of the Distance Education Model for Higher Education is today one of the strategic objectives oriented towards the virtualization of professional training. Hence, the objective of the article is to present the results of the practical validation of a methodological conception for the professional improvement at a distance of the faculty of these programs, based on active methodologies from collaborative practices mediated by interaction and socialization in a digital ecosystem such as technological support for its applicability. From predominantly qualitative research with a descriptive approach, scientific methods of the theoretical level such as inductive-deductive, analytical-synthetic and modeling were used; and from the empirical level, the case study with complementary methods such as participatory observation, the survey, and the analysis of the products of the activity. The results are expressed in the transformations of the traditional improvement process, in the suitability of the teacher and his pedagogical practice, by measuring the impact of the transfer of new knowledge in real time to the design of master's programs for their virtual offer. It is concluded that remote professional improvement from the validated conception demonstrates its relevance, viability and adaptability to similar scenarios at the University of Matanzas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Manso, T. (2023). Advanced professional from distance of the faculty of academic virtual master’s programs. Case study. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3408. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3408
Section
ARTICLES
Author Biography

Tamara Hernández Manso, Universidad de Matanzas. Cuba

Docente Educación Superior, Jefe Laboratorio DRPA, Representante de Educación a Distancia grupo de Expertos MES

References

Aveiga, V. I., Rodríguez, L. A. Y Segovia, S. R. (2018). Superación Profesional y Formación Académica: ¿conceptos iguales o diferentes? Didasc@lia: Didáctica y Educación. 9(3), 205-216. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/783/780

Álvarez, M., Fernández N., García, P., Grandoli, M. E. Y Pérez, C. (2020). La docencia en el nivel de posgrado en el contexto de virtualización de emergencia. Aprendizajes y desafíos para el futuro en la experiencia de la Universidad Nacional Tres de Febrero, Revista Innovaciones Educativas, 22(1), 171-187. ISSN 2215-4132. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3153

Cárdenas, O. A. (2021). Diseño y construcción de un ecosistema digital: estrategias para articular la información y la formación policial. Revista Logos Ciencia Y Tecnología, 13(3), 71-58. https://doi.org/10.22335/rlct.v13i3.1417

Díaz-Canel, M. M. Y Núñez, J. (2020). Gestión gubernamental y ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Revista Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. 10(2). http//www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/881

Díaz-Canel, M., Alarcón, R. Y Saborido, J. (2020). Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/383/422

Hernández, J. M., Peñate, A. G. y, Hernández, T. (2023). La preparación del docente para la formación en interpretación del patrimonio: virtualización y metodologías activas. Atenas, (61), 1-12

Hernández, T. (2022). Perfil ocupacional y desempeño docente en la formación académica: maestrías virtuales. Revista REEA. 11(3), 1-15. Centro Latinoamericano de Estudios en Epistemología Pedagógica. http://www.eumed.net/es/revistas/revista-electronica-entrevista-academica

Hernández, T. y Álvarez, Y. (2022). La transcomplejidad del perfil docente de la formación académica: maestrías virtuales. Revista de Ciencias Humanas. 23(3). https://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/4495

Hernández, T. Y Pentón, B.H. (2019). La Educación a distancia en el posgrado, experiencias innovadoras de aprendizaje continuo y permanente. Libro III Simposio Internacional Ciencias e Innovación Tecnológica. Vol. XI, Capítulo Educación a Distancia. Editorial Opuntia Brava. https://opuntiabrava.ult.edu.cu

Hernández, Y., Ruiz, L. Y Sepúlveda, J. C. (2022). Evaluación de la implementación del Modelo de Educación a Distancia de la Educación Superior Cubana. Referencia Pedagógica, 10(2),79-93. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422022000200079&lng=es&tlng=es

Mestre, U., Quiroz L. S, Y Zambrano J M. (2016). Criterios para la evaluación del impacto académico de programas de maestría en la modalidad semipresencial. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 7(5) (Monográfico Especial). ISSN 2224-2643. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/538

Pineda, E. Y Orozco, P. (2017). Ecosistemas de aprendizaje con gestión de TIC. Una estrategia de formación desde la pedagogía praxeológica. Revista Docencia Universitaria, 17(4), 71-95.

Ruiz, L. Y Luzbet, F. (2019). La educación virtual: Una opción viable para el desarrollo de programas de posgrado. En Ciencia e Innovación Tecnológica. Vol. XI. Editorial Académica Universitaria (Edacun) en coedición con la Revista Opuntia Brava. https://biblat.unam.mx/es/revista/opuntia-brava/2

Soto, E. Y Escribano, E. (2019). El método estudio de caso y su significado en la investigación educativa. En Procesos formativos en la investigación educativa. Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 203-221). Chihuahua, México: Red de Investigadores Educativos Chihuahua. ISBN: 978-607-98139-1-8 https://rediech.org/inicio/images/k2/libro-2019-arzola-11.pdf

Toro, R., Peña, M., Avendaño B. L., Mejía, S. Y Bernal, A. (2022). Análisis Empírico del Coeficiente Alfa de Cronbach según Opciones de Respuesta, Muestra y Observaciones Atípicas. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica. RIDEP, 63(2), 17-30. ISSN: 1135-3848. https://www.aidep.org/sites/default/files/2022-04/RIDEP63-Art2.pdf