Digital educational resources for Sociopolitical Theory. Its impact on Medical Sciences of Sagua la Grande

Main Article Content

Gilma Torres Pérez
Noemy La Rosa Hernández
Aleida Margarita Castellá Fuentes
Ileana García López

Abstract

The Sociopolitical Theory subject began to be taught in the Medicine career after the "E" Study Plan was approved in 2019. Teaching this subject is a challenge, because it is not part of the basic subjects of the professional profile. In order to achieve motivation and, therefore, a better teaching-educational use in the Faculty of Medical Sciences of Sagua la Grande, a proposal of digital educational resources was used. Hence, the objective is to socialize the result of the application of the proposal of digital educational resources for the subject Sociopolitical Theory that was done from virtual environments in the Medicine career of the Faculty of Medical Sciences of Sagua la Grande in the year 2022. For the same, we worked with the lesson plans and the minutes of the Subject Groups, applying the methods of documentary review, questionnaire and observation to classes, which allowed us to obtain as results that the proposal of digital educational resources was effective. Students were more involved in the elaboration of digital educational resources to be used in classes; a greater motivation for the contents of the subject was achieved; an active participation and the academic performance of the second year students of the Medicine career were positive. It was concluded that the use of digital educational resources constitutes an alternative to improve the teaching-learning process and the motivation of students in the Sociopolitical Theory subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torres Pérez, G., La Rosa Hernández, N., Castellá Fuentes, A. M., & García López, I. (2023). Digital educational resources for Sociopolitical Theory. Its impact on Medical Sciences of Sagua la Grande. Mendive. Journal on Education, 21(3), e3373. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3373
Section
ARTICLES
Author Biographies

Gilma Torres Pérez, Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande

Licenciada en Historia Máster en Estudios Interdisciplinarios sobre América Latina, el Caribe y Cuba Profesor Asistente

Noemy La Rosa Hernández, Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, Villa Clara, Cuba

Máster en Pensamiento Integracionista latinoamericano.

Profesor Auxiliar.

Investigador Agregado

Aleida Margarita Castellá Fuentes, Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, Villa Clara, Cuba

Máster en Ciencias de la Educación.

Profesor Auxiliar.

Ileana García López, Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, Villa Clara, Cuba

Máster en Educación Universitaria en Ciencias de la Salud.

Profesor Auxiliar.

Investigador Agregado

References

Barros Bastida, C., & Barros Morales, R. (2015). Los medios audiovisuales y su influencia en la educación desde alternativas de análisis. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 26-31.

Cepero Ruíz, Y., & Pérez Pino, M. T. (2022). Elección, diseño y evaluación de RED: Guía metodológica para la disciplina de Historia de Cuba. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 15(4), 17-31.

Granda Asencio, L. Y., Espinoza Freire, E. E., & Mayon Espinoza, S. E. (2019). Las TICs como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conrado, 15(66), 104-110.

López Saavedra, L., Ferrer García, M., & García Sánchez, S. (2019). Enseñanza problémica y teoría sociopolítica: La experiencia de la Universidad de Cienfuegos. Conrado, 15, 178-183.

Pérez-Ortega, I. (2017). Creación de Recursos Educativos Digitales: Reflexiones sobre Innovación Educativa con TIC. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 6(2), 243-268.

Rodríguez Beltrán, N. M., Pardo Gómez, M. E., Izquierdo Lao, J. M., & Pérez Martínez, D. G. (2017). Clínica virtual docente: Un espacio formativo para la enseñanza de las ciencias médicas. MEDISAN, 21(1), https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/982

Rodríguez Morena, S. (2016). Aprender a enseñar de una manera diferente: Creación de Recursos Educativos Digitales en el área de Ciencias Sociales. Uruguay Educa. Portal Educativo de Uruguay. https://uruguayeduca.anep.edu.uy/sites/default/files/2017-05/Aprender%20de%20una%20manera%20diferente%20RED.PDF

Torres Pérez, G., García López, I., & La Rosa Hernández, N. (2022). Recursos Educativos Digitales para Teoría Sociopolítica desde entornos virtuales, una propuesta para Ciencias Médicas. Revista Varela, 22(63), Art. 63.

Trujillo Sainz, J. A. (2020). Metodología para la organización de los Recursos Educativos Abiertos en la carrera de Educación Laboral-Informática. Mendive. Revista de Educación, 18(1), 105-119.

Valarezo Castro, J. W., Santos Jiménez, O. C., Valarezo Castro, J. W., & Santos Jiménez, O. C. (2019). Las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento en la formación docente. Conrado, 15(68), 180-186.