Attitudes towards mathematics in high school students: Presentation and description of results

Main Article Content

Rosario Araceli Esquivel Mejia

Abstract

The difficulty that students present towards learning mathematics and that is evidenced in the low results obtained in standardized evaluations makes it necessary to know the attitudes that students manifest towards this subject. This article aimed to present and describe the results of the attitudes shown by high school students towards mathematics. To carry out this study, the Auzmendi Scale of Attitudes towards Mathematics, 1992, was used. This instrument has five factors: Utility, Anxiety, Confidence, Pleasing and Motivation. The sample consisted of 212 high school students from a Peruvian public educational institution. For the development of this research, a simple descriptive design was used. The applied instrument has a high internal consistency and an important validity criterion with respect to each factor. The results obtained showed that the majority of students show a medium level in the factors of anxiety, liking and usefulness, while the low level predominates in the motivation factor and the high level for the trust factor. For this reason, we conclude that the majority of students show a medium level on the scale of attitudes towards mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Esquivel Mejia, R. A. (2023). Attitudes towards mathematics in high school students: Presentation and description of results. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3231. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3231
Section
ARTICLES
Author Biography

Rosario Araceli Esquivel Mejia, Universidad Cesar Vallejo

Lima

References

Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas medias y universitaria: Características y medición. Mensajero. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=66366

Hernaìndez, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Universidad de Valparaíso. http://repositoriobibliotecas.uv.cl/handle/uvscl/1385

López, E., Álvarez, C. & Ruvalcabar, O. (2022). Actitud hacia el aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de bachillerato. Revista Varela, 22(63), 248-257.

Maldonado, M., & Sotomayor, V. (2021). Análisis de la ansiedad matemática en futuros emprendedores. Innovaciones docentes en tiempos de pandemia. Actas del VI congreso internacional sobre aprendizaje, innovación y cooperación, CINAIC 2021, 2021, ISBN 978-84-18321-17-7, págs. 578-583, 578-583. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8145060

Ministerio de Educación. (2022). El Perú en PISA 2018: informe nacional de resultados. Perú: Ministerio de Educación. https://umc.minedu.gob.pe/el-peru-en-pisa-2018-informe-nacional-de-resultados/

Orjuela, C., Hernández, R. & Cabrera, L. M. (2019). Actitudes hacia la matemática: Algunas consideraciones en su relación con la enseñanza y el aprendizaje de la misma. Revista de Educación Matemática, 34(2), 23-38. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/REM/article/view /25287

Osuna, C. & Díaz, K. (2020). El Logro de los Aprendizajes en Matemáticas en PISA, ENLACE y PLANEA en Adolescentes Mexicanos. Un Análisis Retrospectivo. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(28). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4617

Pedrosa-Jesús, C., León-Mantero, C., & Cuida, M. (2020). Estudio de las actitudes hacia las matemáticas en los grados en educación infantil y primaria. Matemáticas, Educación y Sociedad, 3(3), 1828. https://journals.uco.es/mes/article/view/13011

Pineda-Ramírez, D. E., Palma-Martínez, S. P. & Pérez-Dubón, C. R. (2021). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de Honduras. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 4(1), 5569. https://doi.org/10.5377/recsp.v4i1.12095

Ramos, A. & López, C. (2018). Actitudes hacia las matemáticas por parte de los alumnos de las licenciaturas de contaduría y administración de la universidad Autónoma Benito Juárez - México. Revista CIEG, 33, 6674.

Rodríguez Feüóo, N. (2017). Actitud hacia la matemática: Revisión bibliográfica. Revista Interamericana De Psicología, 10(1,2). https://journal.sipsych.org/index.php/IJP/article/view/752

Segarra, J. & Julià, C. (2021). Actitud hacia las matemáticas de los estudiantes de quinto grado de educación primaria y autoeficacia de los profesores. Ciencias Psicológicas, 15(1). e2170. https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2170

Stelzer, F., Vernucci, S., Aydmune, Y. S., del Valle, M. V. & Andrés, M. L. (2020). Diseño y validación de una escala de actitudes hacia las matemáticas. Revista Evaluar, 20(2), 5168. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v20.n2.30109

Ursini, S. & Sánchez, J. (2019). Actitudes hacia las matemáticas: Qué son. Cómo se miden. Cómo se evalúan. Cómo se modifican. Mexico: UNAM, FES Zaragoza. ISBN: 978-607-30-2246-0. https://www.zaragoza.unam.mx/wp-content/Portal2015/publicaciones/libros/ActitudesHaciaLasMatematicas.pdf

Zamora-Araya, J. A. (2020). Las actitudes hacia la matemática, el desarrollo social, el nivel educativo de la madre y la autoeficacia como factores asociados al rendimiento académico en la matemática. Uniciencia, 34(1), 7487. https://doi.org/10.15359/ru.34-1.5