System of activities on the Moodle platform to develop reading comprehension of the English language
Main Article Content
Abstract
At the University of Moa "Dr. Antonio Núñez Jiménez", the performance of Geology Engineering students regarding reading comprehension in English language at the basic level A2, nowadays, does not go with its recently renewed teaching learning process over the basis of the Common European Framework of Reference for Languages. Therefore, there is a need for a scientific solution to this problem so that the development of this ability is favored, as it is vital for the achievement of the lowest communicative competence level required: A2. Hence, this paper aims to present an interactive activities system to foster A2-level-English-language-reading-comprehension development in Geology Engineering students. This was achieved by the use of theoretical methods (historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, document analysis), as well empirical methods (surveys, interviews, observation) and mathematic and statistic methods. The proposal favors English language teaching learning process and its didactics as it is pertinent and offers a direct treatment to the identified reading comprehension development most hindering aspects. Moreover, it evidences potential thriving transformations in the education of language-skilled professionals as it is underpinned by a logic sequence base on preset-by-previously-validated-studies stages, reliable didactic procedures, English language teaching learning process characteristics and the Geological Engineering Major´s professional model.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Álvarez de Zayas, C. (1990). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la Educación Superior Cubana. La Habana, Cuba: Editorial E.N.P.E.S
Alviárez, L., Romero, L., García, K. & Torres, A. (2017). La sintaxis del inglés y su influencia en la comprensión de textos. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 19(1), 103-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6219227
Antich, R., Gandarias, D. & López, E. (1986). Metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Arcos, H. G. A., Mediavilla, C. M. Á., & Espino, Y. G. (2020). Formación de habilidades investigativas en estudiantes de Cultura Física. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 4(1), 43-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7513941
Consejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza y Evaluación (MCERL)[Archivo PDF]. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
Díaz, H. L. (2021). Pensar, reflexionar y sentir en las clases de Historia. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.com.cu/books?hl=es&lr=&id=kqcsEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA3&dq=componentes+funcionales+de+la+actividad:+orientaci%C3%B3n,+control++y+ajuste&ots=ehzP_BRJgY&sig=pgqBWnm_PnrVyg73JjnesXx8ZZM&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Domínguez, A. V., Montano, I. M. & Núñez, M. (2018). Procedimiento didáctico para la comprensión lectora en inglés a un nivel A2. Roca, 14(3), 2074-0735.
Herrada, G. & Herrada, R. I. (2017). Análisis del proceso de comprensión lectora de los estudiantes desde el modelo construcción-integración. Perfiles Educativos. 39 (157), 181-197. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=132/13253143011
Lamarca, M. J. (2018). Hipertexto: el nuevo concepto de documento en la cultura de la imagen. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, España]. http://www.hipertexto.info/documentos/interactiv.htm
Laura, P. T. (2018). Estrategias didácticas para la mejora del nivel de comprensión lectora en los estudiantes de la institución educativa n° 87009-03 Pampacocha [Tesis de pregrado, Universidad San Ignacio Loyola, Lima, Perú]. http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/4057/4/2018
Núñez, J. A. & Martín, A. I. (2011). La enseñanza de la lectura en Europa: contextos, políticas y prácticas. Bruselas: EACEA/Eurydice/Ministerio de Educación. https://www.uam.es/ss/Satellite/FProfesorado/es/1242658451006/1242657196008/persona/detallePDI/Nunez_Cortes,_Juan_Antonio.htm
Penzo, W. (2009). Diseño y elaboración de actividades de aprendizaje. Cataluña, España: MDX (Materials Docents en Xarxa). https://core.ac.uk/download/pdf/16200477.pdf
Pérez, R., Rojas, J. & Paulí, G. (2008) Algunas experiencias didácticas en el entorno de la plataforma Moodle. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales. 5(10),1-10. http://laboratorios.fi.uba.ar/lie/Revista/Articulos/050510/A1mar2008.pdf
Redstone, C. & Cunningham, G. (2014). face2face. Starter Student´s Book (Second edition). Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
Vargas, L. G. & Molano, V. L. (2017) La comprensión lectora, referentes conceptuales y teóricos. Cuarta época, (22), 130-144. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/7403
Quimbiulco, G. T. (2016). Técnicas de lectura en el proceso de aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de octavo año de educación general básica paralelo A, B, C, D del colegio "técnico Alangasí", parroquia Alangasíquito, periodo 2015-2016 [Tesis de pregrado]. Universidad Central del Ecuador, Quito, Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/10015/1/T-UCE-0010-1610.pdf