Exploratory study of the mode of action of the musician-pedagogue from the experience of outstanding teachers

Main Article Content

Nadiesha Teresa Barceló Reina

Abstract

Starting from the fact that the artistic-pedagogical mode of action is a particular type of action within the pedagogical activity -which constitutes the main reference for the formation of the musician in this area- in this work an exploration was carried out that had the objective of explaining the content singular of the modes of performance of the musician-pedagogue, with emphasis on the modes and qualities of action displayed by professionals in this field. For this, the methods were used: content analysis of the pedagogical work written by six music teachers with an important influence in Cuba, the systematization of the criteria expressed in interviews with four teachers with a long history and achievements in this type of practice. in the country, the results of the participant observation carried out by the author to teaching categorization exercises in the Faculty of Music of the University of the Arts, the comparison and triangulation of the information provided by each of the methods used. As a result, it is possible to offer an image of the essence and main features that define and typify the teaching work of the musician.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barceló Reina, N. T. (2022). Exploratory study of the mode of action of the musician-pedagogue from the experience of outstanding teachers. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1237–1254. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3041
Section
ARTICLES
Author Biography

Nadiesha Teresa Barceló Reina, Universidad de las Artes, ISA

Graduada de Licenciada en Educación Musical por el ISP Rafael María de Mendive, Pinar del Río. Master en Ciencias de la Educación por el IPLAC. Profesora de Pedagogía Musical y Didáctica de la Música en la Universidad de las Artes, ISA, desde 2009. Directora Docente Metodológica de la Universidad de las Artes, ISA 2014-2019. Jefa de departamento de Dirección Musical de Sonido en la Facultad de Música de la Univeridad de las Artes, ISA desde 2019

References

Álvarez de Zayas, C. (1996). El diseño curricular en la educación superior cubana. Revista Pedagogía Universitaria, 1(1), 36-50. Obtenido de https://www.semanticscholar.org/paper/El-dise%C3%B1o-curricular-en-la-Educaci%C3%B3n-Superior-Zayas/981c730620f93a3d82655f4466579ff4e5d861f4

Barceló Reina, N. (2021). Hacia una definición de la naturaleza del ejercicio docente del Músico. Universidad de las Artes, ISA: La Habana.

Cabrera Marrero, I., Crespo Zafra, L., & Portuondo Padrón, R. (2017). El diseño curricular desde la perspectiva de la actividad profesional. Transformación, 13(3), 434-443. Recuperado a partir de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1665

Galamian, I. (1998). Interpretación y enseñanza del violín. Madrid, España: Ediciones Pirámide, S.A.

González Rey, F. (2013). La subjetividad en una perspectiva cultural-histórica: avanzando sobre un legado inconcluso. Revista CS, (11), 1942. https://www.redalyc.org/pdf/4763/476348374001.pdf

Hemsy de Gainza, V. (2016). La improvisación musical. Buenos Aires: Editorial Melos. Obtenido de https://www.elargonauta.com/libros/la-improvisacion-musical/978-987-611-080-8/

Hong, K. (2014). El legado pianístico pedagógico de Salomón Gadles Mikowshy. La Habana: Ediciones Boloña.

Hoppenot, D. (1999). El violín interior. Madrid: Real Musical.

Horruitiner Silva, P. (2007). Formación y currículo. Revista Pedagogía Universitaria, XII(4), 61-78.

Junco Reyna, T. (2007). ¡Qué fácil es tocar el piano! La Habana: Editorial Adagio.

Miranda Lena, T. (2011). El modo de actuación profesional y su formación en las carreras pedagógicas. VARONA, Revista Científico-Metodológica, (53), pp.24-28. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635575004.pdf

Neuhaus, H. (1985). El arte del piano. Consideraciones de un profesor. Madrid: Real Musical.

Páez-Rodríguez, B., González-Ortega, A. M., Marín-Cándano, O., & Echevarría-Ceballos, O. (2010). Modo de actuación y desempeño profesional: iguales o diferentes. Revista Científica Avances, 12(4). Obtenido de https://1library.co/document/z3mkdemy-modo-actuaci%C3%B3n-desempe%C3%B1o-profesio nal-iguales-diferentes.html#fulltext-content

Pie MacLean, N. L. (2019). La formación inicial del modo de actuación profesional pedagógico, de los estudiantes de la especialidad de Marxismo-Leninismo e Historia. VARONA, Revista Científico-Metodológica, (68), 1-4. https://www.redalyc.org/journal/3606/360671526008/html/

Plá López, R. (2017). Modelo del profesional de la educación. Sus competencias docentes. Editorial Académica Española. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/349734946_MODELO_DEL_PROFESIONAL_DE_LA_EDUCACION_Sus_competencias_docentes_Ramon_Pla_Lopez_2017

Seashore, C. (2008). The Phycology of Music. Spencer Press. Obtenido de https://www.abebooks.com/9780486218519/Psychology-Music-Seashore-Carl-E-0486218511/plp

Vigotsky, S. (1988). Interacción entre enseñanza y desarrollo. Selección de lecturas de Psicología Pedagógica y de las Edades Tomo III,. La Habana: Editora Universidad.

Yankelevitch, Y. (1983). Escuela de violín rusa: el legado de Yuri Yankelevitch. Moscú: Música.