Methodology for the treatment of content on climate change in the Physics discipline

Main Article Content

Eduardo Felipe Domínguez Nápoles
Rolando Borrero Rivero
Víctor Manuel Cortina Bober

Abstract

Raising the perception of risk, increasing the level of knowledge and the degree of participation of the university community in confronting climate change is a priority for the Cuban University. The objective of the research was to present a methodology for the treatment of the content on climate change in the Physics discipline in the Agronomy career that is characterized by being systemic, integrating, flexible, developing and generalizing that allows integrating the contents of the discipline the bases of climate change in the teaching-learning process. The methods used were the following: criticism and source analysis, critical opinion and collective construction workshop, observation, documentary review and interview. The article refers to the stages in which the methodology and procedures that teachers must undertake to treat the contents on climate change and the appropriation by students of an environmental culture are structured. It is concluded that the methodology has demonstrated its effectiveness in practice, while transformations are observed in the way of acting of those involved to face and mitigate the effects of climate change. The research is part of the project Training of the University Professional for the Management of Local and Sustainable Development of the Las Tunas territory attached to the Faculty of Economic Sciences of the University of Las Tunas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Domínguez Nápoles, E. F., Borrero Rivero, R., & Cortina Bober, V. M. (2022). Methodology for the treatment of content on climate change in the Physics discipline. Mendive. Journal on Education, 20(4), 1254–1268. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2985
Section
ARTICLES
Author Biographies

Eduardo Felipe Domínguez Nápoles, Universidad de Las Tunas

Decano de la Facultad de Ciencias Económicas, Universidad de Las Tunas

Rolando Borrero Rivero, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del Centro de Estudio de Dirección adscripto a la Facultad de Cieincias Económicas

Víctor Manuel Cortina Bober, Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Vicerrector de Formación del Profesional

References

Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030. Conferencia inaugural del ministro de Educación Superior de la República de Cuba, Dr. Rodolfo Alarcón Ortiz, en el 10mo. Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2016, La Habana.

Alonso, L. A., Leyva P. A., y Mendosa, L. L. (2019). La metodología como resultado científico: alternativa para su diseño en el área de ciencias pedagógicas. Opuntia Brava, 11(número especial 2), 231-247. https://redib.org/Record/oai_articulo2980320-la-metodolog%C3%ADa-como-resultado-cient%C3%ADfico-alternativa-para-su-dise%C3%B1o-en-el-%C3%A1rea-de-ciencias-pedag%C3%B3gicas

Amado, C., Pérez, J., y Sierra, J. (2019). Educación ambiental con enfoque integrador. Una experiencia en la formación inicial de profesores de matemática y física. Revista electrónica Educare 23(1), pp 1-22 doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-1.10

Blanco, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana: Pueblo y Educación.

CITMA. (2016). Estrategia Ambiental Nacional 2016/2020. La Habana: CITMA [Archivo PDF]. http://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2727/1/Estrategia%20Ambiental%20Nacional%202016-2020.pdf

Diez, M., Mandón, M. J.., Torres, P., y Recalde, S (2013). Cambio Climático. 1ª Ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación. https://cpmarketingnews.com/9789500009898/cambio-climatico/

Francisco, C., Amador, E., y Lombillo, I. (2021). Mirada CTS a la formación de una cultura ambientalista en estudiantes de secundaria en Angola. Roca, 17(2), 355-371.

IPCC. (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Masson-Delmotte, V., P. Zhai, A. Pirani, S. L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. Caud, Y. Chen, L. Goldfarb, M. I. Gomis(eds.)]. Cambridge UniversityPress. In Press. https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-working-group-i/

Kalmus, P. (2018). Cambio climático: la humanidad en la encrucijada. En ¿Hacia una nueva Ilustración? Una década trascendente. Madrid: BBVA. https://www.bbvaopenmind.com/libros/hacia-una-nueva-ilustracion-una-decada-trascendente/

MES. (2017). Plan de Estudio "E" carrera Agronomía. La Habana: MES [Documento digital].

ONEI. (2018). Series Ambientales. La Habana: ONEI [Documento PDF]. https://www.onei.go.cu/

Santa Cruz, D., y Mesa, W.R. (2015). ¿Cómo fomentar una cultura ambiental con enfoque sostenible en las instituciones educativas? Ecociencia 2(6). https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-cientifica-ecociencia/articulo/como-fomentar-una-cultura-ambiental-con-enfoque-sostenible-en-las-instituciones-educativas

Zaldívar, H., Vázquez, N., Abeleira, J. L., & Zaldívar, Y. (2019). Estrategia didáctica de educación ambiental durante el proceso de enseñanza de la Física. Pertinencia Académica. Publicación Trimestral, 3(3), 51-62. https://zenodo.org/record/3516308