Profiling of the evaluation process of the professional training in English

Main Article Content

Aniuska Berdayes Vives
Mayenny Linares Río
Idania Díaz Cabeza

Abstract

Assessment is an invaluable source of necessary and reliable information to determine those elements of the teaching practice that may affect the teaching learning process, so as adjust it, in a way that favors the learning self-regulation of the medical professionals about a language they need to compliment their professional training from the academic and scientific view points. So, the objective of this article is to characterize the process of evaluation of the professional training in English, so as to verify the limitation present and thus direct the researching process towards its solution. A study supported by the dialectical materialist method was conducted. Theoretical methods such as: (logical historical analysis, inductive-deductive; modelling and others, and empirical methods, such as (documental analysis, observation, and surveys) were used to determine the essence of the object and organize the research results. Theoretical elements of the professional training assessment process were systematized for its conceptualization and determination of its four dimensions from which indicators the empiric instruments were elaborated and which results allowed to determine the strengths and weaknesses of the object of study; difficulties in the process of assessment of the professional training in English that limit the adjustment and quality of the English professional training process and the idiomatic training of the medical professionals were evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Berdayes Vives, A., Linares Río, M., & Díaz Cabeza, I. (2022). Profiling of the evaluation process of the professional training in English. Mendive. Journal on Education, 20(3), 878–891. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2961
Section
ARTICLES
Author Biographies

Aniuska Berdayes Vives, Facultad de Ciencias Médicas "Ernesto Guevara de la Serna". Pinar del Río

Lic. en Educación en Especialidad Lengua Inglesa. Profesor Auxiliar

Mayenny Linares Río, Facultad de Ciencias Médicas "Ernesto Guevara de la Serna". Pinar del Río

Licenciada en Educación en Matemática y Computación (Matemática y Computación). Dra. en Ciencias Pedagógicas. Máster en NTIC para la Educación (Informática). Profesora Auxiliar

Idania Díaz Cabeza, Facultad de Ciencias Médicas "Ernesto Guevara de la Serna". Pinar del Río

Lic. en Educación en Especialidad Lengua Inglesa. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado

References

Asiú Corrales, L. E., Asiú Corrales, A. M., y Barboza Díaz, O. A. (2021). Evaluación formativa en la práctica pedagógica: una revisión bibliográfica. Revista Conrado, 17(78), 134-139. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990 -86442021000100134&lng=es&tlng=es

Bastidas Martínez, C.J. y Guale Vásquez B. S. (2019). La evaluación formativa como herramienta en el mejoramiento del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/evaluacion-formativa-herramienta.html

Cosí, S., Voltas, N., Lázaro Cantabrana, J. L., Morales, P., Calvo, M., Molina, S., y Quiroga, M.Á. (2020). Formative assessment at university using digital technology tools. Profesorado, 24(1), 164-183. Disponible en: https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.9314

Cunill López, M.E. y Curbelo Alfonso, L. (2021). Una aproximación a la autorregulación del aprendizaje desde la evaluación formativa en la educación médica. Educación Médica Superior, 35(1), e2498. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view

Chen, Z., Jiao, J., y Hu, K. (2021). Formative assessment as an online instruction intervention: Student engagement, outcomes, and perceptions. International Journal of Distance Education Technologies, 19(1), 50-65. Disponible en: https://doi.org/10.4018/IJDET.20210101.oa1

Galarza Salazar, F.M. (2021) Evaluación formativa: revisión sistemática, conceptos, autorregulación y educación en línea. Revista Maestro y Sociedad. ISSN 1815-4867, 18(2) 2021, 707-720. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5368

Herrero González, D., Manrique Arribas, J. C., y López-Pastor, V. M. (2021). Incidencia de la Formación Inicial y Permanente del Profesorado en la aplicación de la Evaluación Formativa y Compartida en Educación Física. Retos, (41), 533-543. Disponible en: https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86090

Hierrezuelo Rojas, N., Fernández González, P., y Girón Pérez, E. (2021). Satisfacción de médicos especialistas en Medicina General Integral con el curso de superación en inglés. EDUMECENTRO, 13(1), 60-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000100060&lng=es&tlng=pt

Kweksilber, C., y Trías, D. (2020). Rúbrica de evaluación. Usos y aprendizajes en un grupo de docentes universitarios. Páginas de Educación, 13(2), 100-124. Disponible en: https://doi.org/10.22235/pe.v13i2.2234

Martínez Loza, R.E., Flores Herrera, M. A. y Paz Alcívar, K. R. (2018). Rúbricas en el proceso de evaluación de la expresión oral del inglés. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. 1-15. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/01/expresion-oral-ingles.html

Mayedo Nuñez, Y., Nuñez Rojas, Y., Moreno Pupo, J., Martínez Lozada, P., y Aguilar Romero, D. (2021). Concepción de evaluación del inglés con fines específicos en la carrera de Estomatología. Correo Científico Médico, 25(4), 1-17. Disponible en: http://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3938

Mayedo Nuñez, Y., Rodríguez Peña, J.C., Nuñez Rojas, Y. (2018). Caracterización de la evaluación en el proceso enseñanza-aprendizaje de Inglés con Fines Específicos en la carrera de Estomatología de Holguín. VII Jornada Científica de la SOCECS. Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín. EDUMED 2019

Ministerio de Salud Pública. Cuba. (1983) Ley 41 de 1983. Ley de Salud Pública. Gaceta Oficial ordinaria No. 61.

Ministerio de Educación Superior. Cuba, (2004). Resolución Ministerial 132/04. Reglamento de Postgrado de la República de Cuba. La Habana: Ministerio de Educación Superior

Morffi Serrano, Y. (2019). Evaluación formativa y sus modelos en la atención de salud. Edumed Holguín 2019, Cuba. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper /viewFile/237/159

Navarro Mosquera, N., Falconí Asanza, G., Vinicio, A., y Espinoza Cordero, J. (2017). El mejoramiento del proceso de evaluación de los estudiantes de la educación básica. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 58-69. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000400008&lng=es&tlng=es

Ronda Pupo, JC. (2016). La evaluación de las habilidades de expresión oral y escritura en la Práctica Integral de la Lengua Inglesa V. [Tesis en opción al título académico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona": La Habana

Texidor Pellón, R., Díaz Valle, R. R., Reyes Miranda, D. y Fernández Campo, R. (2019). Consideraciones sobre calidad del programa del curso de posgrado: "Inglés técnico para profesionales de Estomatología". Educación Médica Superior, 33(1), e1659. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000100009&lng=es&tlng=es