Strategy management of the university extension at the universities of medical sciences

Main Article Content

José Ángel Véliz Gutiérrez
Mercedes González Fernández-Larrea
Noarys Pérez Díaz

Abstract

University extension, given its importance and complexity, must be framed in its corresponding expression within strategic planning, both at the level of the Higher Medical Education system, as well as that of the institutions themselves and their structures. It is proposed to design a strategy that allows the application of an extension management model in the Universities of medical sciences. The structural systemic and modeling method was used for the elaboration of the proposed model. Group interviews and brainstorming were carried out, which allowed obtaining and analyzing the external and internal forces that facilitated the identification of positive and negative elements, inside and outside the system of Health-related management and extension process in universities of medical sciences, the SWOT matrix was applied to obtain an overview of the strategic situation. The strategy developed, as it corresponds to the university extension management model designed in the Universities of medical sciences integrated into the health system, contributes to the improvement of this process on solid theoretical bases and with a strong scientific foundation. The determination of the strategic actions for the implementation of the proposed model, determines the essential patterns to establish the conditions, which in the order of communication, the coordination between the different levels and the creation of a favorable climate, among others, lays the foundations. For a new vision of the management of the extension, process in the Universities of medical sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Véliz Gutiérrez, J. Ángel, González Fernández-Larrea, M., & Pérez Díaz, N. (2022). Strategy management of the university extension at the universities of medical sciences. Mendive. Journal on Education, 20(2), 494–510. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2910
Section
ARTICLES

References

Batista, A. y González, O. (2019). Prácticas integrales de extensión universitaria: reflexiones teóricas de una experiencia de formación en contexto. En: Tecnologías, Educação e Gestão: interfaces e desafíos. Editora CRV, Curitiba, Brasil. ISBN 978-85-444-3507-6.

Cedeño, F., (2012). Tendencias del proceso de gestión de la Extensión Universitaria y su impacto cultural. Revista humanidades médicas, 12(3), http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/issue/view/8

González, O. y Batista, A. (2017). Gestión de la calidad del proceso extensionista en la Universidad de La Habana. Revista Cubana de Educación Superior, 36(1), p. 94108. Disponible en: http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/158

Jaya Escobar, A. I., Albán Trujillo, P. E., & Alfonso Caveda, D. (2018). Visión estratégica sobre la gestión de la calidad de las instituciones de educación superior en el Ecuador. Revista Científica Ecociencia, 4(3), 135-148. https://doi.org/10.21855/ecociencia.43.36

Kochhann, A., Da Silva, M.E. y Cordeiro, K. A. C.P. (2018). Formación inicial continuada para la gestión de proyectos de extensión con el uso de tecnologías: socializando como actividades realizadas por GEFOPI y GEPFAPe. Libro Gestão, educação e tecnologias: tesituras e perspectivas. Editora CRV. Curitiva-Brasil.

Ministerio de salud Pública. (2019). Anuario estadístico de salud. La Habana: Minsap ISSN: 1561-4425

Rojas, A., González, M. Y Martínez, A. (2018). Concepción pedagógica del proceso de formación para la gestión de la extensión universitaria en el año académico. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 349-359. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/959

Tünnermann, C., (2008a). La Educación Superior en América Latina y el Caribe: diez años después de la Conferencia Mundial de 1998. Cali: IESALC-UNESCO, PUJ. Disponible en: http://unescoeducacionsuperior.uprrp.edu/wp-content/uploads/2011/11/C.-Tunnermann-2008-La-educaci%C3%B3n-superior-en-America-Latina-y-el-Caribe-diez-anos -despu%C3%A9s-de-la-Conferencia-Mundial-de-1998.pdf

Tünnermann, C., (2008b). Noventa años de la Reforma Universitaria de Córdoba: 1918-2008. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales-CLACSO. Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/grupos/reforTun/

Véliz G., J. A., et al. (2011). La Extensión Universitaria y la Promoción de Salud en la Atención Primaria, Universidad Médica de Pinar del Río. Rev. Ciencias Médicas, 15(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942011000400018

Veliz, J.A, Pérez, N., González, M., Díaz, T., González, G. (2015) El modelo de gestión extensionista para la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Rio. Rev. De Ciencias Médicas. 19(6): 1129-1139. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2413/html_157

Veliz, J.A, Pérez, N., Núñez, E., Hernández, F., Torres, J.C. (2015) El proceso extensionista en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Rio. Rev. De Ciencias Médicas. 19(4): 678-690. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000400012&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Most read articles by the same author(s)