From the art-science universe. Unity and divergences in the university environment the art-science universe. Unity and divergences at the university environment

Main Article Content

Mara Lioba Juan-Carvajal

Abstract

The positions regarding the link between art and science are dissimilar, the points of view are fundamentally related to the area of knowledge which they are investigated from. A study combining analytical-synthetic methods, document analysis, discussion and review, and methodological triangulation, applied in 40 theses and 11 teachers, leads to conclusions in which the "necessary" unity of art and science is appreciated, especially in an educational context, regardless of the contradictions that are manifested when the professional artist's training faces an external evaluation process seeking its institutional qualification. In this sense, hereby an objective is formed: to present diverse positions on the art-science relationship, from a reflection in which this relationship is defended as a universality in the educational context, based on the historical evolution and on the "identity of qualities", regardless its contradictory aspects in its manifestation.As a result, divergent and universal aspects are identified in the art-science relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Juan-Carvajal, M. L. (2022). From the art-science universe. Unity and divergences in the university environment the art-science universe. Unity and divergences at the university environment. Mendive. Journal on Education, 20(1), 239–254. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2801
Section
ARTICLES
Author Biography

Mara Lioba Juan-Carvajal, Universidad Autónoma de Zacatecas "Francisco García Salinas"

Doctora en Ciencias sobre Arte por el Instituto Superior de Artes, Universidad de las Artes de La Habana, Cuba. (2012) Doctora en Historia, por la Universidad Autónoma de Zacatecas, México (2005) Master en Filosofía e Historia de las Ideas, por la Universidad Autónoma de Zacatecas, (1997) Licenciada en Música con especialización en viola por el Instituto Superior de Artes, Universidad de las Artes (1987) bajo la tutoría de la violista y pedagoga rusa-americana Viera Borísova. Actualmente es Docente-investigador de Tiempo Completo en la Unidad Académica de Artes, UAZ, Perfil PRODEP y Miembro del Sistema Nacional de investigadores (SNI)-Nivel I, México.

References

Barce, R. (1979). Prólogo.En: A. Shoenberg. Tratado de Armonía (pp. V-XXII). Traducción Barce. Madrid: Real Música.

Chacón, L.Y. (2019). Cuerpo y/en movimiento: una alternativa semioestética para su análisis dancístico. Universidad de las Artes: Cuba.

Duque, K. (2017), En perspectiva: Oscar Niemeyer. Chile: ArchDaily. https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/758954/oscar-niemeyer-en-perspectiva

Fargas, J. (2020). El encuentro del arte, la ciencia y la tecnología. Razón y Palabra,(65). http://razonypalabra.org.mx/N/n65/actual/jfargas.html

Freitag, V. (2015). La invención del arte: Una historia cultural. Alteridades, 25(49), 129-133. Recuperado en 02 de febrero de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-70172015000100012&lng=es&tlng=es

Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología [FECYT] (2020). Metodología de clasificación de revistas de humanidades y ciencias sociales con sello de calidad. FECYT. ISBN/NIPO: e-Nipo: 831200063. https://www.fecyt.es/es/publicacion/metodologia-de-clasificacion-de-revistas-de-humanidades-y-ciencias-sociales-con-sello-de

García, D. (abril 2019). La ciencia del arte. Conferencia llevada a cabo en el ciclo Acerando la Ciencia, Universidad de Burgos y Museo de la Evolución Humana, España.

González-Cobo, R.A. (2016). El mundo en el oído. El nacimiento de la música en la cultura. Barcelona: Acantilado.

Hamann, J. (2015). La problemática interdisciplinar en las artes. ¿Son disciplinas los distintos modos de hacer? Relaciones posibles con otros ámbitos disciplinares.On the W@terfront, 34(1), 5–15. Retrieved from https://revistes.ub.edu/index.php/waterfront/article/view/18830.

Hernández, I. (2013). La creación artística y su relación con la investigación y la innovación. En: La Investigación en la Pontificia Universidad Javeriana. XII Congreso, Colombia.

Hirsch, A., & Navia, C. (2019). Articulaciones diversas entre las labores de investigación y de docencia según los académicos de posgrado de la UNAM. Perfiles Educativos, 41 (163), 8-20. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982019000100011

Leongómez, J.D. (2015). La música como objeto de estudio científico: consideraciones en torno a la musicalidad y el origen de la música. Pensamiento, Palabra y Obra, (13), 77-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5271131

Martínez, O. (2005). La tradición en la enseñanza de las artes plásticas. El Artista, (2),19-27. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87400203

Moya, A. (2018). La ciencia y el arte desde la perspectiva de la transevolución. Arbor, 194(790). https://doi.org/10.3989/arbor.2018.790n4002

Philippou, S. (2013). El modernismo radical de Oscar Niemeyer. Arquitectura y Urbanismo, 34(2), 5-26. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-58982013000200002

Red Iberoamericana de Innovación y Conocimiento Científico [REDIB] (2020). Ranking de Revistas REDIB. https://www.redib.org/Ranking/revistas.

Rodríguez, J.M. (2007). De musas y sirenas. Apuntes sobre música y psicoanálisis. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 9(2), 85-92. https://www.redalyc.org/pdf/802/80290206.pdf

Salgado, J. & eDalagna, G. (2020). Un modelo de investigación artística. Cahier de Investigación Artística 3. Editorial UA, Editora Universidad de Aveiro. https://ria.ua.pt/bustream/10773/28268/1/ESP_3er_Cahier_Un-modelo-de-investigacion-artistica.pdf

Schawanitz, D. (2004). La cultura. Todo lo que hay que saber. México: Taurus.

Secretaría General de ISO (2015). Norma Internacional ISO 9000, 4 edición,V1. Suiza. http:///www.iso.org/obp/ui/es/#iso:std:iso:9000:ed-4:v1:es

Veciana, S. (2004). La intersección arte, ciencia y tecnología como campo de conocimiento y de acción. Facultad de Bellas Artes, Universidad de Barcelona, España. https://www.academia.edu/24929290/LA_INTERSECCI%C3%93N_ARTE_CIENCIA_Y_TECNOLOG%C3%8DA_COMO_CAMPO_DE_CONOCIMIENTO_Y_DE_ACCI%C3%93N