Resuming classes in rural populations during the pandemic: a case study in the Ecuadorian coast

Main Article Content

Leonardo Rodrigo Choez Baque
Ignacio Loor

Abstract

The article aims to describe the practices that emerged during the COVID-19 pandemic to resume classes in a rural school on the Ecuadorian coast. The research focuses on a case study of elementary school students of Natural Sciences in Jipijapa canton. The focus of the study is qualitative-ethnographic, exploratory, and descriptive. Data was collected over six months through in-depth interviews, focus groups, collaborative mapping, and field observation. The findings show that the Ecuadorian education system lacks contingency plans that address interruptions in educational processes. This is further relevant for rural territories, where internet access and mobility are particularly restricted. It is also clear that the contents for the teaching of Natural Sciences elude information from the students' context, which avoids situational education and limits the possibilities of achieving meaningful learning. The study concludes that the national education system requires contingency plans to address future crises, sufficient data to characterize students according to the context in which they exist, and content to facilitate situational learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Choez Baque, L. R., & Loor, I. (2022). Resuming classes in rural populations during the pandemic: a case study in the Ecuadorian coast. Mendive. Journal on Education, 20(2), 464–477. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2710
Section
ARTICLES
Author Biography

Ignacio Loor, Universidad San Gregorio de Portoviejo

PhD en Geografía Humana por la Universidad de Manchester, Reino Unido.  Es investigador en urbanismo y desarrollo sostenible. Sus áreas de interés son infraestructura de asentamientos informales, el contexto social del aprendizaje, infraestructura verde y transición hacia carbono cero neto. Actualmente es Jefe de Investigación de la Universidad San Gregorio de Portoviejo, Ecuador.

References

Annessi, G. J., & Acosta, J. I. (2021). La educación rural en tiempos de COVID-19. Experiencias de continuidad pedagógica en las escuelas primarias de Maipú, provincia de Buenos Aires, Argentina. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 43-59. Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie8614145

Estupiñan, A. V. (2019). Análisis de la Situación Actual del Servicio Público de Telefonía Fija frente al Servicio de Telefonía Móvil en el Ecuador. INGENIO, 1(2), 31-54. Disponible en: https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/INGENIO/article/view/1628

Galati, F., & Bigliardi, B. (2019). Industry 4.0: Emerging themes and future research avenues using a text mining approach. Computers in Industry, 109, 100-113. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.compind.2019.04.018

Garay Núñez, J. R. (2021). Representaciones sociales de las competencias docentes en entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(2). Disponible en: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2551

Khan, G. F., & Wood, J. (2015). Information technology management domain: Emerging themes and keyword analysis. Scientometrics, 105(2), 959972. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s11192-015-1712-5

Lorca Marín, A. A., & Renata Alvarado, D. A. (2020). El contexto en el aprendizaje de las ciencias, ¿de quién y para qué? En C. A. Monge Madriz (Ed.), Libro de Memorias XII Festival Internacional de Matemáticas (pp. 30-37).

Mellado Hernández, M. E., & Chaucono Catrinao, J. C. (2015). Creencias pedagógicas del profesorado de una escuela rural en el contexto mapuche. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3). Disponible en: https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20924

Pozas, M. de los A., Estrada Saavedra, M., Colegio de México, & Centro de Estudios Sociológicos. (2016). Disonancias y resonancias conceptuales: Investigaciones en teoría social y su función en la observación empírica. Colegio de Mexico. ISBN: 978-607-628-122-2. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/10.2307/j.ctt21h4z74

Ribadeneira Cuñez, F. M. (2020). Estrategias didácticas en el proceso educativo de la zona rural. Revista Conrado, 16(72), 242-247. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n72/1990-8644-rc-16-72 -242.pdf

Silva, A. (2014). El aprendizaje significativo vivencial en las Ciencias Naturales. Revista Electrónica EduSol, 14(49), 1-13. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475747190001

Valero-Cedeño, N., Castillo, A., Rodríguez, R., Padilla, M., & Cabrera, M. (2020). Retos de la educación virtual en el proceso enseñanza aprendizaje durante la pandemia de COVID-19 . Dom. Cien., 6(4), 1201-1220. Disponible en: https://doi.org/10.23857/dc.v6i4.1530

Vivanco-Saraguro, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: Brechas de desigualdad. CienciAmérica, 9(2), 166. Disponible en: https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.307

Wyatt, A. (2018, junio 26). Generating a Count of Word Occurrences (Microsoft Word). Disponible en: https://word.tips.net/T001833_Generating_a_Count_of_Word_Occurrences.html

Yin, R. K. (2017). Case study research and applications: Design and methods. SAGE Publications Inc. Disponible en: https://us.sagepub.com/en-us/cab/case-study-research-and-applications/book250150