System of teaching tasks as an interdisciplinary node in the didactics of the construction of written texts

Main Article Content

Yuniet De la Caridad Varela Rodríguez
Luis Orestes Oliva Quintana
Maily Morejón Concepción

Abstract

Due to the importance of the teaching and improvement of the written language in Higher Education, as it constitutes a transversal macro-axis of the training curriculum and interdisciplinary node in the cognitive-communicative processes that take place in all the subjects of the initial training process; this investigation was carried out. Which aims to design a system of teaching tasks for the didactics of the construction of written texts from the educational project of the year with a social, cultural and professional approach and with a marked interdisciplinary, multidisciplinary and transdisciplinary character. It is a current issue, in order to guarantee a graduate in correspondence with what is required in the professional model of the career and society. In the investigation the methods of the theoretical level were used: historical logical, analysis, systematization, analysis synthesis and induction deduction; those of the empirical level: documents analysis, the survey, the interview, the observation, the pedagogical test, the consultation of specialists; and the mathematical method in the application of descriptive statistics techniques. The proposed experience allowed to corroborate the interdisciplinary nature of the didactics of the construction of the written text from its conception in the educational project of the year and its contribution to solve problems from the different components of the professional training process in each of its dimensions and scenarios; whose effectiveness has been verified and corroborated in its results and the criteria expressed by the specialists who participated in this research.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Varela Rodríguez, Y. D. la C., Oliva Quintana, L. O., & Morejón Concepción, M. (2022). System of teaching tasks as an interdisciplinary node in the didactics of the construction of written texts. Mendive. Journal on Education, 20(1), 35–51. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2651
Section
ARTICLES
Author Biographies

Yuniet De la Caridad Varela Rodríguez, Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez

Profesora Auxiliar. Máster en Ciencias de la Educación. Departamento de Español.

Luis Orestes Oliva Quintana, Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez

Profesor Consultante, Máster en Ciencias Filológicas.
Facultad Ciencias Humanísticas. Departamento Español.

Maily Morejón Concepción, Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez.

Profesora Asistente. Licenciada en Sociología. Departamento Marxismo-Historia.

References

Álvarez De Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. Pueblo y Educación: Cuba.

Carnero Sánchez, M., y Arzuaga Ramírez, M. (2019). Concepción proactiva del trabajo educativo en la universidad. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3), 25-35. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/312

Cepeda Rodríguez, Y., Díaz Quintanilla, C.L., Acosta Gómez, I. (2017): “Reflexiones teóricas sobre la interdisciplinariedad: experiencia interdisciplinar y desafíos académicos”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (diciembre 2017). En línea:

https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/12/desafios-academicos.html ; http://hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1712desafios-academicos

Collazo Salcedo, M. M. (2018). Tarea docente para el proceso de enseñanza aprendizaje del procesamiento avanzado de documentos digitales. Varona. Revista Científico Metodológica, (66), http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s199282382018000100021&script=sci_arttex&tln

De la Fuente Arias, J. (2017). Autorregulación y procesos de aprendizaje. Aula Magna 2.0. [Archivo PDF]. http://cuedespyd.hypotheses.org/2878

Domínguez García, I. (2006). Un modelo didáctico para la orientación del proceso de construcción de textos escritos. Varona, (42), 68-74. ISSN: 0864-196X. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635561012.pdf

Figueroa, M. (1983). La dimensión lingüística del hombre. Ciencias Sociales, Cuba.

Martínez Zamora, L. E., Y Gonzáles García, T. (2021). La educación ambiental. Su tratamiento desde la tarea docente en la formación del profesional. III Encuentro científico nacional de Educación ambiental y desarrollo sostenible 2020[Archivo PDF]. https://www.unah.edu.cu/wp-content/upoads/2021/02/Luis-Enrique-Martinez-Zamora.pdf

Ministerio de la Educación Superior. (2018). Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. Resolución No. 2/2018. Gaceta Oficial No. 25 Ordinaria de 21 de junio de 2018. Ministerio de Justicia. La Habana.

Roméu Escobar, A., Figueroa Arencibia, V. J., Sardina Miranda, H., Mañalich Suárez, R., Grass Gallo, E., Cejas Abréu, J., Florín Gattorno, B., Garriga Valiente, E. A. y García Hernández, M. L. (2003). El texto como unidad básica de la comunicación. Características de la textualidad. En A. Roméu (Ed.), Acerca de la enseñanza del español y la literatura. (pp. 8-11). Pueblo y Educación: Cuba.

Roméu Escobar, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural: un acercamiento complejo a la enseñanza de la lengua y la literatura. En A. Roméu (Ed.), El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. (pp. 1-17). Pueblo y Educación: Cuba

Rosero Armijos, C., Pinos Robalino, P., y Segovia Palma, P. (2017). La interdisciplinariedad desde la asignatura de Histología General y Dentaria de la carrera de Odontología. Universidad y Sociedad, 9(1), 137-142. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/526

Ruíz Terroba, R., Vázquez Cano, E. y sevillano García, M. L. (2017). La rúbrica de evaluación de la competencia en expresión escrita. Percepción del alumnado sobre su funcionalidad. Ocnos, 16(2), 107-117. doi: https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1349

Suárez Monzón, N., Martínez Hernández, A., Lara Paredes, D. G. (2018). Interdisciplinariedad y proyectos integradores: un desafío para la universidad ecuatoriana. Perspectiva educacional. Formación de profesores, 57, 54-78. http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/700

Santos Ríos, L., Borrego Nieto, J., García Santos, J. F., Gómez Asencio, J. J. y Prieto de los Mozos, E. (2005). Palabras, norma, discurso. En memoria de Fernando Lázaro Carreter. Universidad Salamanca: España.