The School-Family-Community Relationship in the Case of Female School Dropouts: Discourse Analysis at the Upper Middle Level/La relación escuela-familia-comunidad en el caso de la deserción escolar femenina: análisis del discurso en el nivel Medio Superio

Main Article Content

Laura Rocio Ruiz González
Paola Margarita Chaparro Medina
Dina Elizabeth Cortes Coss

Abstract

The decrease in female enrollment at the Higher Secondary Education level in Mexico is a problem that is influenced by different factors that intervene in the interpersonal relationships of women in every facet of their lives. This academic dropout has its origin in causes dependent on the student's gender. The objective of this article is to demonstrate that the speech received at home and at school establishes the gender difference, as well as to expose the influence that this has on school dropout. To achieve this, the method of critical discourse analysis was used, which made it possible to label, catalog and analyze the speeches of the speakers. From the results obtained, it can be concluded that the dropout students of this academic level dropped out of school especially during the first semesters of high school. Among the main reasons are economic, family and cultural factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ruiz González, L. R., Chaparro Medina, P. M., & Cortes Coss, D. E. (2021). The School-Family-Community Relationship in the Case of Female School Dropouts: Discourse Analysis at the Upper Middle Level/La relación escuela-familia-comunidad en el caso de la deserción escolar femenina: análisis del discurso en el nivel Medio Superio. Mendive. Journal on Education, 19(3), 909–919. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2559
Section
ARTICLES
Author Biographies

Laura Rocio Ruiz González, Universidad Autónoma de Chihuahua

Estudiante del Doctorado de Educación Artes y Humanidades

Paola Margarita Chaparro Medina, Universidad Autónoma de Chihuahua

Docente de tiempo completo de la Universidad Autónoma de Chihuahua

Dina Elizabeth Cortes Coss, Universidad Autónoma de Nuevo León.

Docente de tiempo completo de la Universdidad Autónoma de Chihuahua

References

Althusser, L. (1988). "Filosofía-Ideología-Política" y "El antihumanismo teórico de Marx", en Filosofía y Marxismo. Entrevista por Fernanda Navarro. México, Siglo XXI.

Bonder, G. (2017), "Infancia, Ciencia y Tecnología: un análisis de género desde el entorno familiar, educativo y cultural"

Bourdieu, P., (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto.

Carrillo, I. (2017). Los nudos del género. Apuntes para la formación ética de educadoras y educadores. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(2). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/8590

CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2019), Panorama Social de América Latina 2018 (LC/PUB.2019/3-P) Santiago.

Curieses, P. (2017). Por una escuela inclusiva. Las fronteras del género. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 6(2). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/8592

Larrañaga, I. (2013). El trabajo reproductivo o doméstico 4 20013 San Sebastián. Guipúzcoa. España.

Larrañaga, O. (2014), "Trayectorias educacionales e inserción laboral en la enseñanza media técnico profesional".

Martínez, I. & Ramírez, G. (2017). Despatriarcalizar y descolonizar la educación. Experiencias para una formación feminista del profesorado. Revista Internacional Organización Panamericana de la Salud, Fondo de Población de las Naciones Unidas, Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Acelerar el progreso hacia la reducción del embarazo en la adolescencia en América Latina y el Caribe. Washington DC: OPS, UNFPA, Unicef (2018) Disponible en: https://www.unicef.org/lac/informes/acelerarel-progreso-hacia-la -reducci%C3%B3n-del-embarazo-adolescente-enam%C3%A9rica-latina-y-el

Pini, M. E. (2013). El análisis crítico del discurso (ACD). Aspectos teóricos y metodológicos en la investigación de políticas educativas. En C. Tello (comp.) Epistemologías de la política educativa: posicionamientos, perspectivas y enfoques (pp. 69-90). Mercado de Letras-UNTREF.

Silva Fernández, (2018). Grupo focal y análisis de contenido en investigación cualitativa. Index de Enfermería, 24(1-2), 71-75. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962015000100016

Van Dijk, T. (1996). "Discourse, power and access". Texts and Practices. Eds. Caldas-Coulthard, C.R. y M. Coulthard. Londres: Routledge. 84-104.