Detection of students with higth intellectual capacities in the ecuadorian school context

Main Article Content

Johanna Patricia Bustamante

Abstract

Intelligence is conceived as a cognitive process that allows the human being to provide solutions to problems of daily life, as well as to develop conceptual, practical and social skills. In this sense, the present research aimed to establish the knowledge on the part of the teachers of the subject of Mathematics for the identification and detection of students with characteristics of Intellectual Endowment or Geniality in the Educational Institutions of the province of Pichincha. The research was carried out with a quantitative approach, which allowed the collection and analysis of data. In addition to the bibliographic review and with the purpose of collecting information on the Intellectual Endowment variable, two instruments were designed, validated and applied to 1,135 teachers of mathematics subject, distributed in 214 publics, private, municipal and fiscal institutions. It is concluded that there are difficulties for the identification of students with intellectual endowment or genius. On the other hand, a large part of the investigated population has basic knowledge about the characteristics of people with intellectual endowments, which allows them to detect these students within their classrooms. In all indicators, the population is heterogeneous in its level of responses. Meanwhile, it is essential to generate spaces for reflection from the academy and the Ministry of Education on the importance of teaching and training new and old teachers in pedagogical work on intellectual endowment or genius to achieve a fair and just society with respect to the diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bustamante, J. P. (2021). Detection of students with higth intellectual capacities in the ecuadorian school context. Mendive. Journal on Education, 19(4), 1101–1115. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2532
Section
ARTICLES
Author Biography

Johanna Patricia Bustamante, Universidad Central del Ecuador

Licenciada en Ciencias de la Educación, mención Psicología Educativa y Orientación Magíster en Neuropsicología Infantil PhD. en Humanidades y Artes, mención Educación

References

Albes, C., Aretxaga, L., Etxebarria, I., Galende, I., Santamaría, A., Uriarte, B., y Vigo, P. (2013). Orientaciones educativas. Alumnado con altas capacidades intelectuales. Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco. Departamento de Educación, Política Lingüística y Cultura.p.78. Obtenido de https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=5981

Agudo, N. (2017). A student with high abilities in my classrrom. Now what?. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1): 265-277. Obtenido de: http://www.revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/292/287

Ardilla, R., (2011). Inteligencia. ¿Qué sabemos y qué nos falta por investigar? Rev. Acad. Colomb. Cienc. 35(134): 97-103. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/racefn/v35n134/v35n134a09.pdf

Barraca Mairal J., y Artola González, T. (2004). La identificación de alumnos con altas capacidades a través de la EDAC. Revista de Psicología y Psicopedagogía. 3(1), 3-18. Obtenido de: http://repositorio.ucjc.edu/bitstream/handle/20.500.12020/100 /C00028507.pdf?sequence=1

Barrera-Algarín, E., Sarasola-Sánchez-Serrano, J., Fernández-Reyes T. y García-González A. (2021). Déficit en la formación sobre altas capacidades de egresados en Magisterio y Pedagogía: Un hándicap para la Educación primaria en Andalucía. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 229-226. Recuperado de: https://revistas.um.es/rie/article/view/422431/298891

Fernández, María Teresa (2019). Actualización en Salud Mental: "Altas Capacidades Intelectuales". Sevilla: Andapap Ediciones. Recuperado de: http://www.pediatrasandalucia.org/wp-content/uploads/2019/06/LibroCadiz2019_compressed.pdf

Fernández, María Teresa (2020). Altas capacidades Intelectuales. Madrid: Lúa Ediciones. Recuperado de: https://www.aepap.org/sites/default/files/documento/archivos-adjuntos /congreso2020/507-514_Altas%20capacidades.pdf

Gutiérrez López, L. (2004). La educación de niños con talento en Perú. La educación de niños con talento en Iberoamérica, 143-152. Santiago de Chile: Editorial Trineo. Recuperado de: https://sid.usal.es/idocs/F8/FDO23188/educacion_ni%C3%B1os_talento_iberoamerica.pdf

Higueras-Rodríguez, L., & Fernández-Gálvez, J. (2017). The role of the family in the education of children with high intellectual capacities. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 7, 149-163. Recuperado de: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2328

Luque Rojas, M., y Luque Parra, D. (2017). Dificultades de aprendizaje y altas capacidades intelectuales: Análisis de un caso. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 213. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6049222

Ministerio de Educación del Ecuador (2020). Instructivo para la atención educativa a estudiantes con dotación superior/altas capacidades intelectuales en el sistema educativo nacional. Ecuador: Dirección de Educación Especializada e Inclusiva. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/10/Instructivo-para-atencion-educativa-dotacion-superior.pdf

Sánchez, A. (2014). Altas capacidades intelectuales: sobredotación y talentos Detección, evaluación, diagnóstico e intervención educativa familiar. Alcalá España. Editorial Formación Alcalá - 2da. Ed.

Tourón J. y Reyero M. (2000). La identificación de alumnos con alta capacidad: un reto pendiente para el sistema educativo. Madrid: Sociedad española de Pedagogía. Recuperado de: https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/19974/1/La%20identificaci%C3%B3n%20de%20alumnos%20de%20alta%20capacidad.pdf

Tourón, J. (2004). De la Superdotación al talento: Evolución de un paradigma. Pedagogía Diferencial, Diversidad y Equidad. Madrid: Pearson Educación. 369-400. Recuperado de: https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/19959/1/De%20la%20superdotacion%20al%20talento.pdf

Villarraga M., Maz Alexander y Torralbo M. (2004). La educación de niños con talento en Colombia. La educación de niños con talento en Iberoamérica, 93-103. Santiago de Chile: Editorial Trineo. Recuperado de: https://sid.usal.es/idocs/F8/FDO23188/educacion_ni%C3%B1os_talento_iberoamerica.pdf