Systematization of experience in environment education: the concourse for World Day of Water

Main Article Content

Raquel de la Cruz Soriano
María de la Caridad Páez Martín
María Antonieta Rodríguez Toledo

Abstract

The environment education with integral focus occurred in the mark of education action formal, no formal and informal, with human groups diverse, articulate with different education process and contemporaneous communication. The goal was socialized the concourse for World Day of Water with the participation of students in different educative level of Cabaiguan, action of educative strategy to protect water resource, implemented at Municipal University Center. The strategy learns-learn contextualized to environment education was uses, the methodology to systematized the environment education experiences and theory and empirical methods: historic and logic, induction and deduction, document review, the observation and the interview. The analysis unit was Nine school and 110 students participate in 2017, 2018 and 2019. Educate the members of society since early years in the sustainable us of resources, the duty of protect, the mitigation of negative impact strategies and the adaptation ante the climate change, is essential in the formation of responsible environmental conscience, for this the realization of extracurricular activities for the students is a relevant via for their sensitization and compromise with the behavior modes transformation in the accomplishment water resource, concreted the strategy learn- learn. The systematization the students' participation of different teaching is concrete one actions of the educative strategy to protect water resource at the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
de la Cruz Soriano, R., Páez Martín, M. de la C., & Rodríguez Toledo, M. A. (2022). Systematization of experience in environment education: the concourse for World Day of Water. Mendive. Journal on Education, 20(1), 139–157. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2382
Section
ARTICLES
Author Biographies

Raquel de la Cruz Soriano, Universidad de Sancti spíritus José Martí Pérez

Cubana. Doctora en Ciencias Técnicas e Ingeniera Química por la Universidad Central Marta Abreu de las Villas, Cuba. Profesora en el Centro Universitario de Cabaiguán, Cuba. Temas de investigación: posgrado, mejora de procesos universitarios, medio ambiente.

María de la Caridad Páez Martín, Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez

Licenciada en Educación, especialidad Español - Literatura en ISP Cap. Silverio Blanco Núñez. Máster en Estudios Sociales en la Escuela Superior del PCC Ñico López (2007). Profesora Auxiliar. Directora del Centro Universitario Municipal Cap. Silverio Blanco Núñez de Cabaiguán. Líneas de investigación: orientación educativa, mejora de los procesos universitarios.

María Antonieta Rodríguez Toledo, Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez

Licenciada en Educación, especialidad maestro primario (1995). Máster en  Ciencias de la Educación (2009). Profesora auxiliar del Centro Universitario Municipal de Cabaiguán. Coordinadora de la carrera de Licenciatura en Educación Primaria. Línea de investigación: didáctica de la educación primaria, educación ambiental.

References

Asociación Cubana de las Naciones Unidas (2017). Celebrando los 20 años del Concurso Trazaguas. La Habana: ACNU. Recuperado de: http://www.acnu.org.cu/articulos/celebrando -los-20-anos-del-concurso-trazaguas

Castro, F. (1975). Discurso pronunciado en la III Conferencia Nacional de las BTJ.

Centro de Información, Divulgación y Educación Ambiental, Agencia de Medio Ambiente Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente, (CITMA, 2016). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. Cuba, 2016-2020.

CITMA. (2017). Enfrentamiento al Cambio Climático en la República de Cuba: Tarea Vida.

De la Cruz S. R., Hernández S. F. y Marrero, N. (2018). Estrategia educativa para la capacitación de la comunidad en la protección del recurso agua. Premio de Innovación Tecnológica a nivel provincial otorgado por el Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente (CITMA): Sancti Spíritus.

De la Cruz, S. R., Guevara R. O., Gotera E. P., Hernández S. F., Ledesma S. G., Presilla A. B., García S. A. (2018). Acciones de capacitación para la mejora del manejo de los residuos sólidos urbanos y la protección del agua. Revista Iberoamericana Ambiente & Sostenibilidad, 1(1). https://ambiente-sustentabilidad.org/index.php/revista/issue/view/2

Lanuez M., Martínez M. y Pérez V. (2010). El maestro y la investigación educativa en el siglo XXI. La Habana: Pueblo y Educación.

Laportilla Estévez. N. D. y Arteaga González, S. (2017). Apuntes para fundamentar el perfeccionamiento de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible en los Planes de Estudios y Programas del Sistema Nacional de Educación. En Colectivo de autores (2017). Perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el sistema nacional de educación. Centro Nacional de Áreas Protegidas. La Habana, Cuba.

López, V. E. (2020). El agua en Cuba: experiencias de educación ambiental. Brasil. Recuperado de: https://capacitacao.ana.gov.br/conhecerh/bitstream/ana/2774/12/Cuba.pdf

ONU (2017). Sistematización de nuevas experiencias sobre educación ambiental con enfoque integral en América Latina. Red de Formación Ambiental para América Latina y el Caribe. ONU Recuperado de: https://formacionambientalpnuma.files.wordpress.com/2017/11/reporte_experiencias_2017.pdf

ONU (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible.Cumbre del Desarrollo Sostenible. ONU. 41p.

Palomino Fonseca., D. y Álvarez Fonte, B. L. (2016). Estrategia educativa para la educación ambiental y su tratamiento por la familia en la comunidad. Revista Mendive, 14(4). P: 345-351. Recuperado de: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/890

Rodríguez, C. A. y Bueno S. E. F. (2020). 23 años de resultados excelentes en el Proyecto de agua amiga de niñas y niños. Instituto Nacional de Recursos Hídricos: La Habana. Recuperado de: https://trabajos.pedagogiacuba.com/trabajos/0Amneris%20Rodr%C3%ADguez%20Carreras_%2023%20A%C3%91OS%20DE%20RESULTADOS%20EXCELENTES%20EN%20EL%20PROYECTO%20DE%20AGUA...-convertido.pdf

Saavedra, C. (2009). El manejo, protección y conservación de las fuentes de agua y recursos naturales. Un aporte al III Concurso Fiesta Nacional del Agua (Mancomunidades de municipios andinos y subandinos de Bolivia). Recuperado de: http://www.asocam.org/sites/default/files/publicaciones/files/1ebab9c614ea59c9de0d3a044f34c1f5.pdf

Santos, A. I, Laportilla E. N. D. y Castro S. L. (2020). El perfeccionamiento de la educación ambiental en el sistema nacional de educación como política pública en Cuba. Revista Cub@: Medio Ambiente y Desarrollo 20(38), 1-11. Recuperado de: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2338

Most read articles by the same author(s)