Popular Environmental Education, a methodological conception to favor sustentable pedagogy/La educación popular ambiental, concepción metodológica a favor de una pedagogía sustentable

Main Article Content

María de los Angeles Pérez Hernández

Abstract

Environmental training focused on a participatory educational proposal constitutes the basis for a sustainable pedagogy. The objective of this article is to establish the theoretical-methodological contribution of Popular Environmental Education to environmental training at the Center for Environmental Research and Services, ECOVIDA. From the empirical methods: documentary analysis, systematization and research-action-participation and as part of this, the techniques: participant observation and discussion groups, the state of training is diagnosed and the need to act on the existing problem: how to improve environmental training in the Environmental Research and Services Center, ECOVIDA for the development of an inclusive environmental worldview in social actors and their management practices? From the pedagogical accumulation of specialists from the center and their contributions to a sustainable pedagogy that advocates for the defense of life, it is possible to systematize and collectively build a participatory methodological conception of Popular Environmental Education, with pedagogical principles and methodological criteria oriented to the transforming act of social actors and their practices. This result contributes to the improvement of ECOVIDA's environmental training and facilitates the incidence of social actors in environmental policy with participatory environmental management practices. It promotes the articulation of community actors and experiences, and intends a dialogue of knowledge and learning, which reinforce a counterhegemonic and integrative environmental worldview to neoliberal paradigm, and shows the innovative character of this educational conception that contributes to a sustainable pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Hernández, M. de los A. (2021). Popular Environmental Education, a methodological conception to favor sustentable pedagogy/La educación popular ambiental, concepción metodológica a favor de una pedagogía sustentable. Mendive. Journal on Education, 19(2), 506–523. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2345
Section
ARTICLES
Author Biography

María de los Angeles Pérez Hernández, Centro de Investigaciones y Servicios Ambientales, ECOVIDA

Profesora auxiliar.Departamento de Estudios Sociculturales.Universidad Hermanos Saíz. Especialsta ambiental e investigadora agregada del Centro de Investigaciones y Servicios Ambientales, ECOVIDA.Centro de Educación y Promoción para el Desarrollo Sostenible, CEPRODESO

References

Boff, L. (2019). Agenda Latinoamericana Mundial, 2019. Editorial, Caminos. La Habana. Cuba.

Barbón-Pérez, O.; Añorga-Morales, J. (2013). Aproximación a una concepción teórico-metodológica de los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Superior. Ciencias Pedagógicas e Innovación. Universidad Estatal Península de Santa Elena. p. 46

Colburn, N. (2020). Cultura regenerativa, Covid-19 y activismo climático: cinco lecciones compartidas. https://cdn-prod.opendemocracy.net/media/images/Nadia Colburn2.max. (Consultado 10 abril 2020)

Delgado, G. (2017). Ecología Política Latinoamericana. Pensamiento crítico, diferencia latinoamericana y rearticulación epistémica. Hacia la conformación de nuevas perspectivas socio-ecológicas: una lectura desde el caso de la ecología política. Volumen, I. CLACSO. Argentina. p.188

Gadotti, M. (2003). Pedagogía de la Tierra y cultura de la sustentabilidad. Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, 2(2).

García Santiago, 0. (2020). Educación popular ambiental en contextos de crisis. Orientaciones pedagógicas para transitar las alternativas ecosociales. Revista de Pedagogía Crítica, 18(24).

Orozco, E.; Arana, LF.; Esquivel, JJ. (Realizadores). (2000). Constructor de Sueños. Entrevista realizada a Paulo Freire. Instituto Mexicano para el Desarrollo Comunitario (IMDEC). Producción. Guadalajara. México

Iovanovich, M. (2003). El pensamiento de Paulo Freire: sus contribuciones para la Educación. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, CLACSO. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacsoformacion-virtual

Nogueras, A. (2017). Ecología Política Latinoamericana. Pensamiento crítico, diferencia latinoamericana y rearticulación epistémica. ¿Para qué poetas en tiempos de extractivismo ambiental? CLACSO. Argentina, p.70

Nuñez, J. (2018) La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. htpp://www.researchgate.ne/publication/328413184.

Pérez-Hernández, M.A., Conde-Lorenzo, E., Santos-Estévez, J.F., & Díaz-Crespo, G. (2014). Metodología para la evaluación de impacto de un programa de educación popular ambiental. Revista Avances, 16(2), 125-133

Toro, C. (2017). Ecología Política Latinoamericana. Pensamiento crítico, diferencia latinoamericana y rearticulación epistémica. Homenaje a Héctor Alimonta. Volumen, I. CLACSO. Argentina.P.7

Torres, A. (2018). Movimientos sociales y Educación Popular. Editorial, Caminos del CMMLK, La Habana.PP.140-150

Urrea-Camargo, D. y Gómez-Andrea, M. (2020). Ecología Política al debate. Escuelas de la sustentabilidad y Educación Popular Ambiental. Tomo, II. Editorial Loynaz, colección Científico-técnica, Cuba, 2020 Pinar del Río, Cuba, p.4