Methodological bases for an integrative field practice through the use of ExeLearning / Bases metodológicas para una práctica de campo integradora a través del uso de ExeLearning

Main Article Content

Mikel Moreno Hernández
Yamilet López Felipe
Jose Alberto Fernández Pérez

Abstract

The formation of teachers has felt the necessity to advance toward the application of digital tools to achieve a better learning adapted to the modernity. However, the educational scenarios varied and it became necessary to strengthen an appropriate interaction among the educational contents, the educational technology and those implied in the teaching process - learning. The present work had objective to distinguish the methodological bases that allow integrating the software ExeLearning in the field practices that are carried out in the career of Degree in Education (Geography). It was used like design of qualitative investigation the investigation - action and as main result, the methodological bases are exposed to introduce the software with possibility of being extended to other similar computer tools and the design of the field practice in their three stages considering the use of the ExeLearning software. The investigation put in clear the formative potential of the field practice to integrate the development of abilities for the use of the technology in function of solving professional problems of the career, at the same time that it reflected the value of a pedagogic vision to favor the efficient use of the computer tools in the context study object.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moreno Hernández, M., López Felipe, Y., & Fernández Pérez, J. A. (2021). Methodological bases for an integrative field practice through the use of ExeLearning / Bases metodológicas para una práctica de campo integradora a través del uso de ExeLearning. Mendive. Journal on Education, 19(1), 137–151. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2189
Section
ARTICLES
Author Biographies

Mikel Moreno Hernández, Central University of Las Villas "Marta Abreu"

Profesor de Geografía Regional de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas. Profesor auxiliar y Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Yamilet López Felipe, Central University of Las Villas "Marta Abreu"

DrC Pedagógicas. Licenciada en Educación. Geografía.Profesora asistente . Profesora de Geografía General

Jose Alberto Fernández Pérez, Central University of Las Villas "Marta Abreu"

Master en Didáctica de la Geografía. Profesor de Geografía Económica. Profesor Auxiliar

References

Akçayýr, M., & Akçayýr, G. (2017). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review, 20, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.002

Arias, J., Gómez, J. & Martínez, E. (2016). La interpretación del paisaje de los humedales como recurso didáctico para la Geografía. En Nativos digitales y Geografía en el siglo XXI. Educación geográfica y sistemas de aprendizaje. Alicante: Grupo de Didáctica de la geografía de la AGE, 441 -452. https://doi.org/10.14198/2016-nativos-digitales-y-geografia.

Arias, J. A. (2019). Uso del exelearning, aplicación de contenidos digitales y su relación con el proceso de aprendizaje en la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión 2017. EPIGMALIÓN, 1(2), Article 2. http://revistas.unjfsc.edu.pe/index.php/EPIGMALION/article/view/540

Cabero, J., & Barroso, J. (2016). The educational possibilities of Augmented Reality. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 44-50. https://doi.org/10.7821/naer.2016.1.140

Chiang, T. H. C., Yang, S. J. H., & Hwang, G. J. (2014). An Augmented Reality-based Mobile Learning System to Improve Students' Learning Achievements and Motivations in Natural Science Inquiry Activities. Journal of Educational Technology & Society, 17(4), 352-365. https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=2351482

Crespo, J. M., & Rodríguez, A. (2019). Las tecnologías de información geográfica y su contribución al desarrollo de la competencia digital docente. El uso didáctico del visualizador Iberpix. La reconfiguración del medio rural en la sociedad de la información: nuevos desafíos en la educación geográfica, 2019, ISBN 978-84-120945-6-5, págs. 639-649, 639-649. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7513582

Gómez, I. M. (2010). Análisis del paisaje físico y humano de la provincia de Alicante: Google Earth como herramienta docente en las clases de Geografía. GeoGraphos. Revista Digital para Estudiantes de Geografía y Ciencias Sociales, 1(1), 1-26. https://doi.org/10.14198/GEOGRA2010.1.01

González, A. H., & Vallejo, A. E. (2019). Exelearning: Potencialidades para la creación de REA. I Workshop sobre Prácticas Educativas Abiertas (WPEA) (3 al 5 de abril de 2019). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/81176

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación Quinta Edición. México: Editorial Mac Graw Hill Interamericana Editores S. A.

Martí, J.; Seguí, D. y Seguí, E. (2019). El uso de la gamificación en la enseñanza del emprendimiento: una revisión de la literatura. En INNODOCT/18. International ConferenceonInnovation, Documentation and Education. Editorial UniversitatPolitècnica de València. 605-614. https://doi.org/10.4995/INN2018.2018.8818

Martín, J., & Vázquez, M. L. (2017). El uso del dron (drone) como recurso didáctico en geografía: Experien…. VIII Congreso Ibérico de Didática de Geografía, Lisboa. https://issuu.com/juan_martin_martin/docs/1_b._el_uso_del_dron__drone__como_r

Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de estudio E.: Licenciatura en Educación: Geografía. MES. https://www.mes.gob.cu/es/

Sebastiá, R., & Tonda, E. M. (2017). La imagen virtual de Andalucía en el mundo: Análisis y evaluación de páginas web. Enseñanza y aprendizaje de la Geografía para el siglo XXI, 2017, ISBN 978-84-16724-47-5, págs. 201-221, 201-221. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5898881

Sebatián, M. & De Miguel, R. (2017). Educación geográfica 2020: Iberpix y Collector for ArcGIS como recursos didácticos para el aprendizaje del espacio. Didáctica Geográfica, 18, 231 246. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/391

Turan, Z., Meral, E., & Fevzi Sahin, I. (2018). The impact of mobile augmented reality in geography education: Achievements, cognitive loads and views of university students. Journal of Geography in Higher Education, 42(3), 427-441. https://doi.org/10.1080/03098265.2018.1455174