Strategy of professional orientation towards agricultural careers in Pre-university/Estrategia de orientación profesional hacia las carreras agropecuarias en Preuniversitario

Main Article Content

Danigsia Larrondo Chacón

Abstract

The present investigation arose due to the need to solve the problem of insufficiencies in the process of professional orientation towards agricultural careers in pre-university education. The main objective of this work is to design a strategy to improve the professional orientation process towards the agricultural specialties of higher education. The dialectical-materialist method was assumed as the general method, which supports the theoretical and empirical methods used. The results highlight current shortcomings in the professional guidance received by pre-university students and present a career guidance strategy that favors this process. The proposal was an effective way to increase the motivation of students towards agricultural specialties, as long as the extracurricular actions designed are developed in close connection with the curricular ones. It is applied at the Israel Pardo Guerra Pre university School "in the Guamá municipality. The proposal is pertinent because it responds to a social need, it offers the possibility of integrating the school, family and community factors under specific conditions of the territory, as well as the active participation of its actors, where each one assumes their role in a conscious way.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Larrondo Chacón, D. (2021). Strategy of professional orientation towards agricultural careers in Pre-university/Estrategia de orientación profesional hacia las carreras agropecuarias en Preuniversitario. Mendive. Journal on Education, 19(2), 418–431. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2184
Section
ARTICLES
Author Biography

Danigsia Larrondo Chacón, Universidad de Oriente

Subdirectora Docente, Centro Universitario de Guamá. Msc. en Orientación Educativa, Profesora Auxiliar.

References

Camejo, M., Rojas, D. A., & Camejo, M. (2016). Estrategia para la introducción de resultados científicos en la escuela primaria. Mendive, 14(2), 195-202. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/887

De Armas, N., & Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Cuba. Editorial Pueblo y Educación.

Despaigne, M, (2010). La formación vocacional y orientación profesional pedagógica en los Institutos Preuniversitarios Vocacionales del Ciencias Pedagógicas (IPVCP). Cuba: Instituto Superior Pedagógico "Frank País García".

Domínguez Allende, M. T., Betancourt Rodríguez, M. Z. & Becalli Puerta, L. E, (2016). La innovación y los intereses profesionales pedagógicos en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias naturales. Avanzada Científica 19(1):84-101. http://avanzada.idict.cu/index.php/avanzada/article/view/535

Dueñas, N., Sánchez A, Rodríguez, A, (2018). Concepción pedagógica para la formación vocacional agropecuaria a partir de la comunicación social comunitaria. Revista Orbita Científica, 92(22) ISNN 1027-4472 RNPS: 1805 folio, tomo 3.

Espinosa Domínguez, T., Villanueva Mendoza, R. L. & Rodríguez Fernández, Y, (2018). Papel del maestro en la formación vocacional y orientación profesional en la educación primaria. Roca: Revista Científico - Educaciones de la provincia de Granma 14(3):85-96. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/25

Hernández Hernández, J. R., Becalli Puerta, L. E. & Rouco Alonso, D., (2018). Claves para el perfeccionamiento de la labor de orientación profesional pedagógica. Revista Atenas 3(43):129-44. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/391

López, L., Martínez, L. M., & Carbonell, A. (2013). Estrategia de dirección en la aldea universitaria «Luisa Cáceres de Arismendi», Estado Sucre, Venezuela. Pedagogía y Sociedad, 16(38), 1-10. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/209

Mestre Fernández, E. B., & Lazo Díaz, L. M., (2018). La orientación profesional pedagógica desde la clase en el proceso de formación inicial. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo (mayo) (5) https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/05/orientacion-pedagogica.html

Ochoa, M., & Borroto, M. (2015). Estrategia de superación profesional para fortalecer la formación ambiental de los profesores de la disciplina Medicina General Integral. Educación y Sociedad, 13(2), 16-27. http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/126

Partido Comunista de Cuba. (2016). Actualización de los lineamientos sobre la Política Económica y Social cubana.VI Congreso del Partido Comunista de Cuba, La Habana. Cuba. Recuperado https://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/01Folleto.Lineamientos-4.pdf

Pérez, P. (2017). El proceso de orientación profesional hacia las especialidades agropecuarias para los estudiantes del nivel preuniversitario. Mendive, 15(2), 184-193. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/Mendive UPR/article/view/1086/html

Tejeiro, M. L., Pérez, Y. M., & Rodríguez, F. (2014). La capacitación de los directivos educacionales de la Universidad Pedagógica en sistema archivístico institucional. Pedagogía y Sociedad, 17(39), 106-115.