Graduates studies and scientific research in Peruvian universities

Main Article Content

Walther Hernán Casimiro Urcos
Consuelo Nora Casimiro Urcos
Javier Francisco Casimiro Urcos

Abstract

The University has the essential function of research, in addition to continuing with the professional training of those who graduate. This research presented how was the growth of postgraduate studies and the evolution of scientific research in Peruvian universities, as well as the socialization of the results of such research in high impact journals. The study was carried out at the National University of Education "Enrique Guzmán y Valle" of Peru and also had the collaboration of the rest of the Peruvian universities. The review showed that the themes of teaching and learning methods prevail, there is little impact and little visibility of the thesis and students prefer to publish their research as a book. It is sought that universities offer an optimal and quality educational service.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Casimiro Urcos, W. H., Casimiro Urcos, C. N., & Casimiro Urcos, J. F. (2020). Graduates studies and scientific research in Peruvian universities. Mendive. Journal on Education, 18(1), 150–165. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1876
Section
REVIEW ARTICLES

References

Barrios, F. (2013). Análisis de las megatendencias de educación superior. Apuntes en Ciencias Sociales, 3(2), 185-196. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5043002.pdf

Casimiro, W. H., & Casimiro, C. N. (2016). Formación de los estudios de la escuela de posgrado de la Universidad Nacional de Educación: un diagnóstico situacional. En, F., M. Vergara y G., R., Calderón (Coords.). Procesos de formación y asesoría en programas de posgrado en educación en Latinoamérica. (pp. 425-437). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Chavoya, M., Valencia, A. (2013). Producción del conocimiento a través de las tesis doctorales. Estudio de algunas tesis de la generación 2004-2008 del doctorado en educación de la Universidad de Guadalajara. En, M. G., Moreno, & M., Valadez, (Coords.), Miradas analíticas sobre la educación superior. (pp. 473-496). Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Díaz-Bazo, C., & Sime Popa, L. (2016). Las tesis de doctorado en educación en el Perú: Un perfil de la producción académica en el campo educativo. Revista Peruana de Investigación Educativa, 8, 5-39.

Manzo, L., Rivera, N., & Rodríguez, A. (2006). La educación de posgrado y su repercusión en la formación del profesional iberoamericano. Educación Médica Superior, 20(3), Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000300009

Marticorena, B. (2016). Los desafíos de la investigación en el Perú. Recuperado de https://puntoedu.pucp.edu.pe/noticias/los-desafios-de-la-investigacion-en-el-peru/

Perú. Congreso de la República. (1969). Ley Orgánica de la Universidad Peruana No. 17437 (1969). Recuperado de http://www.ulpiano.org.ve/revistas/bases/artic/texto/RDUCV/43/rucv_1969_43_207-239.pdf

Perú. Congreso de la República. (1983). Ley Universitaria N° 23733. Recuperado de http://www.une.edu.pe/transparencia/informacion/LeyUniversitaria_actualizada020508.pdf

Perú. Congreso de la República. (2007). Ley de Carrera Pública Magisterial, Ley N° 29062. Recuperado de http://www.leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/29062.pdf

Perú. Congreso de la República. (2012). Ley de Reforma Magisterial No. 29944. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/reforma-magisterial/pdf-ley-reforma-magisterial/normas -complementarias-de-la-ley-de-reforma-magisterial.pdf

Perú. Congreso de la República. (2014). Ley Universitaria N° 30220. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf

Perú. Congreso de la República. (2018). Ley Nº 28.303. Ley marco de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. Recuperado de http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_peru_3058.pdf.

Perú. Consejo Nacional de Ciencia Tecnología e Innovación Tecnológica. (2016). Política Nacional para el desarrollo de la Ciencia, Tecnología e Innovación en Tecnologías de la información y Comunicación 2016 2021. Recuperado de https://portal.concytec.gob.pe/images/noticias/DocumentoTIC.pdf

Perú. Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. (2017). I Censo Nacional de Investigación y Desarrollo a Centros de Investigación 2016. Lima: CONCYTEC.

Perú. Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. (2019a). Directorio Nacional de Investigadores e Innovadores. Recuperado de http://dina.concytec.gob.pe

Perú. Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. (2019b). Registro Nacional de Investigadores en Ciencia y Tecnología. Recuperado de http://renacyt.concytec.gob.pe

Perú. Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2011). II Censo nacional universitario 2010. Principales resultados. Lima: Asamblea Nacional de Rectores. Fondo Editorial.

SCImago Lab. (2019). SCImago Journal & Country Rank. SCImago Institution Ranking. Recuperado de https://www.scimagojr.com/journalrank.php

Silas, J. C. (2012). Percepción de los estudiantes de nivel medio superior sobre la Educación Superior: Dos ciudades y cinco instituciones. Sinéctica, (38), 1-17. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n38/n38a10.pdf