Family orientation activities for the development of the skill conversing in the pre-school age

Main Article Content

Belkis Moreno Corrales
Julio Antonio Conill Armenteros
Ramón González Calero

Abstract

The need to orient the family on the development of the pre-school girl and boy skill in conversation and the inadequacies in the theoretical and methodological order to conceive the developing educational process, in the conditions of the home, are the motives that lead to the elaboration of a proposal for family orientation activities aimed at this end. As a starting point, an assessment is made of the different positions in the study and orientation of the development of the ability to converse, investigating the current situation through observation of the children and the survey of the parents, in addition to an interview that was applied to the parents to verify the effectiveness of the actions developed. The proposal contains a set of educational orientations, conceived with a direct, clear and accessible language; seen through all the procedures that are considered to give treatment to this important communicative ability, in the conditions of the home. In this sense, the development of the ability is facilitated in a timely, conscious and planned manner, while at the same time favouring the protagonism of the family. All of this makes it possible to encourage parents to play an educational role based on their active character in the education and development of their child, as well as providing valuable reference material for researchers or other people interested in this subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moreno Corrales, B., Conill Armenteros, J. A., & González Calero, R. (2019). Family orientation activities for the development of the skill conversing in the pre-school age. Mendive. Journal on Education, 17(3), 437–453. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1557
Section
ARTICLES
Author Biographies

Belkis Moreno Corrales, Sede Universitaria Municipal de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Municipio Mantua

CUM Mantua.Profesora

Julio Antonio Conill Armenteros, Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Monte de Ocas¨

Facultad de Educación Injfantil. Decano

Ramón González Calero, Sede Universitaria Municipal de la Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca", Municipio Mantua

CUM Mantua. Director

References

Arias, G. (2010). Leer en familia. Suplemento Especial Universidad para todos. Curso de Lectura y Comprensión. Academia.

Castro, P., Castillo, S., Padrón, A., García, A. & Gómez, A. (2009). Familia y educación de los hijos. Experiencias desde la escuela. Curso 56. Congreso Internacional Pedagogía 2009. La Habana: Educación Cubana.

Engels, F. (1967). El origen de la familia, la propiedad privada y el estado. Obras escogidas. Progreso

Franco, O. (2008). ¿Por qué es necesario leerle al niño en los primeros años de la vida?La Habana: Pueblo y Educación.

Gallardo.M. M.I. (2016). Cambios en la estructura y en la función familiar de los adolescentes en los últimos 16 años (1997-2013) y su relación con el apoyo social.

García. N. F. (Junio2014) Socialización familiar y adaptación escolar en adolescentes. [Tesis Doctoral]. Universidad de Castilla, La Mancha.

Núñez, Elsa. (oct. – dic. 2010). La escuela de educación familiar. — En Revista Educación N.º 96.

Oliva, E., Villa, V. (2014). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. Justicia Juris, 10 (1): 11-20. Disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/jusju/v10n1/v10n1a02.pdf

Rosenthal. (1981). Diccionario Filosófico.La Habana, Editora Política

Villalobos, J., Flórez, G., Londoño-Vásquez, D. (2017). La escuela y la familia en relación con el alcance del logro académico. La experiencia de la Institución Educativa Antonio José de Sucre de Itagüí (Antioquia) 2015. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 9(1): 58-75. Disponible en http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S214503662017000100058&script=sci_abstract&tlng=pt