The teaching-learning process of plastic expression in students with Down syndrome

Main Article Content

Julio Antonio Conill Armenteros
Yudermis Hernández Hernández
Yovany Álvarez García

Abstract

The drawing constitutes a means through which the child expresses the level of physical, mental, emotional and creative development achieved and plays an important role in the plastic expression. The study took into account the identification of needs in the teaching - learning process of plastic expression in students with Down syndrome, for which a didactic strategy was designed that contains actions of a teaching nature and establishes interdisciplinary links between the different subjects of the curriculum. The investigative process was conducted on a dialectical-materialist basis and methods were used at the theoretical, empirical and statistical-mathematical levels, such as: documentary analysis, interview, drawing technique, among others. Five students with Down syndrome participated in the study of the special school "28 de Enero" of Pinar del Río and the instructor who directs the workshops of creation of Plastic Arts. The investigations allowed to determine the regularities that distinguish the process of teaching - learning of the plastic expression in these students, as well as the needs of the Plastic Arts instructor for the conduction of said process. The didactic strategy allowed the process of teaching - learning of the plastic expression to encourage creativity and the development of motor skills, from the projection of actions that contribute to the diagnosis and treatment of this process in order to achieve the maximum integral development possible and the preparation for the independent adult life of the school student with Down syndrome.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Conill Armenteros, J. A., Hernández Hernández, Y., & Álvarez García, Y. (2018). The teaching-learning process of plastic expression in students with Down syndrome. Mendive. Journal on Education, 16(2), 185–203. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1309
Section
ARTICLES
Author Biographies

Julio Antonio Conill Armenteros, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación. Especialidad Educación Especial, Doctor en Ciencias Pedagógicas

Yudermis Hernández Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora del departamento de Educación Artística. Máster en Educación.

Yovany Álvarez García, Coordinador Misión Sucre. Estado Aragua

Profesor del departamento de Educación Artística. Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Addine, F. (Comp.) (2004). Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.

Alcalde, C. (2003). Expresión plástica y visual para educadores. Madrid: ICCE.

Armas, N. de & Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.

Aroche, A. (1995). La apreciación y la producción plástica del niño cubano. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. No publicada. La Habana: Autor.

Ballesta, A., Vizcaíno, O. & Mesas, E. (2011). El Arte como un lenguaje posible en las personas con capacidades diversas. Madrid: Narcea.

Bejerano, F. (2009). «La expresión plástica como fuente de creatividad». Cuadernos de Educación Y Desarrollo, 1(4). Retrieved from http://www.eumed.net/rev/ced/04/fbg.htm

Cabrera, R. (2015). Educación Plástica y su enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.

Chacón, R. (1973). Expresión plástica infantil. La Habana: Pueblo y Educación.

Gairín, J. (1998). Estrategias organizativas en la Atención a la Diversidad. Barcelona. Educar, nº 22-23, 239-267 Extraído el 16 de junio de 2012 de http://ddd.uab.es/pub/educar/0211819Xn22-23p239.pdf.

Guirado, V. C., González, R. & Más, M. M. (2014). Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para la enseñanza-aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. La Habana: Pueblo y Educación.

Labarrere, G. y Valdivia, G. E. (2009). Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.

Loewenfeld, V. y Lambert, W. (1992) Desarrollo de la capacidad creadora. Buenos Aires: Kapelusz.

Martínez, E. y Delgado, J. (1985). El origen de la expresión en niños de 3 a 6 años. Madrid: Cincel.

Ruíz. L., Castro, M., Fiallo, M. & Hernández, M. de los A. (2012). Metodología de la Educación plástica en la edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación.

Silvestre, M. (1999). Aprendizaje, educación y desarrollo. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Uralde, M. & Perdomo, E. (2014). La apreciación y la producción plástica en la edad preescolar. La Habana: Pueblo y Educación.

Valle, A.D. (2012). La Investigación pedagógica. Otra Mirada. La Habana: Pueblo y Educación.

Vigostky, L. S. (1987). Imaginación y creación en la edad infantil. La Habana: Pueblo y Educación.

Zilberstein, J. y Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.