The conscious assimilation of statistics concepts. Accounting speciality from Frank País Garcia Polytechnic School

Main Article Content

Oslen Paz Acanda
Carlos Luis Fernández Peña

Abstract

The accounting helps to make managerial decision during the planning and control process of administrative operations. It uses the support statistics to organize the making of administrative decisions. The roll of this science within accounting stands out the value of the Statistics subject, especially the conscious assimilation of concepts, in the training of technicians in this specialty in the polytechnic school Frank País Garcia located in Guane Municipality. Starting from the previous point, we proceeded with the study of conscious assimilation during the training of accounting technicians. In the study were taken into account different fields like: the curriculum, the teachers and the students. Once we defined the main constructs, we proceed to use a sequential mixed methodology that allowed the capture and processing of empirical information. On the previously mentioned methodology were first applied the quantitative methods followed by the base of results obtained. Then proceeded to the search of information with the use of qualitative methods.The results stand out the fact that the program of this subject does not bring the elements needed for the professor to structure the Teaching-Learning Process. In case of teachers, although they know the intentionality of the program, there are still difficulties in the methodological construction of the assimilation of concepts. The students on the other hand in a general way recognize the need of the statistical concepts in the profession, although the level showed in the solution of problems through them is low.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Paz Acanda, O., & Fernández Peña, C. L. (2017). The conscious assimilation of statistics concepts. Accounting speciality from Frank País Garcia Polytechnic School. Mendive. Journal on Education, 15(4), 464–479. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1201
Section
ARTICLES
Author Biographies

Oslen Paz Acanda, Centro Politécnico "Frank País García"

Licenciado en Educación, Especialidad Matemática-Computación

Carlos Luis Fernández Peña, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciado en Educación, Especialidad Matemática, Máster en Ciencias de la Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas

References

Álvarez Martínez, D. M. (2010). Metodológica para potenciar la formación de conceptos en Secundaria Básica, de modo que posibilite el aprendizaje de los mismos por parte de los estudiantes a través del trabajo con las definiciones (Tesis de Maestría en Educación). Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca, Pinar del Río.

Batanero, C. (2001). Didáctica de la estadística. Grupo de Investigación en Educación Estadística Departamento de Didáctica de la Matemática Universidad de Granada. Educación Estadística.

Cuétara Hernández, Y., Salcedo Estrada, I. M., & Hernández Díaz, M. (2016). La enseñanza de la estadística: antecedentes y actualidad en el contexto internacional y nacional. Atenas, 3(35), 125-140.

Curbeira, D., Bravo, M. L., & Bravo, G. (2013). Universidad y Sociedad. Revista Universidad y Sociedad, 5(1).

Fernández, C. L. (2009). Una concepción didáctica del proceso de Enseñanza- Aprendizaje de los contenidos estadístico en el octavo grado del municipio Pinar del Rio (Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca, Pinar del Río, Cuba.

Fernández, C. L., & Reinoso, L. (2017). El aprendizaje por proyectos en el tratamiento de la Estadística durante la formación pregraduada de profesores de Matemática. Mendive, 15(1), 6-20.

Ganelin, I. (1975). La asimilación consciente en la escuela. Colección pedagógica. México: Editorial Grijalbo, S.A.

González, W. (2016). Propuesta metodológica para el tratamiento de conceptos y definiciones informáticos. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 4(2).

López, E. (2005). Dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Contabilidad para la carrera de Técnico Medio, especialidad Contabilidad (Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico Frank País, Santiago de Cuba.

MINED. (1976). Resolución Ministerial 469 Planes de estudio para las especialidades Contabilidad, Planificación, Estadística Económica y Finanzas. MINED.

MINED. (1988). Resolución Ministerial 242: Planes de estudio para la formación del Técnico Medio. MINED.

MINED. (2006). Resolución Ministerial 81: Planes de estudio para la formación del Técnico Medio. MINED.

MINED. (2009). Resolución Ministerial 109: Objetivos priorizados del Ministerio de Educación para el curso 2009-2010. MINED.

MINED. (2016). Concepción curricular de la ETP en el marco del perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Proyección estratégica. MINED.

Rosental, M., & Ludin, P. (1984). Diccionario filosófico. Buenos Aire: Editorial Ciencias.

Torres, P. A. (2016). Retos de la investigación educativa cubana actual. Aportes a su tratamiento (Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.