Direction of the methodological work in the Technical and Professional Education: the department bosses' preparation

Main Article Content

Rolando Rodríguez Delgado
Caridad Amado Paula Acosta

Abstract

The present work deals with the process of preparation of the heads of teaching departments for the direction of methodological work in Technical and Professional Education with the purpose of improving their professional performance with the collective of teachers and specialists in the continuous training of the worker. The results of the diagnosis made on this process revealed shortcomings because it is unsystematic and poorly contextualized, which does not allow to achieve a positive impact on the training of subordinates and students to join the world of work. For the development of the work we used the structural systemic methods, analysis and synthesis, induction and deduction, survey, interview, observation and statistical techniques such as percentage calculation, tables of frequencies and contingencies, which allowed to deepen the object of study and to elaborate a strategy of preparation for the heads of department like main result that is presented in this work. In order to verify the practical effectiveness of the proposed strategy, 12 heads of teaching departments of the polytechnic centers of the municipality of La Palma for the academic year 2014-2015 were studied and 5 managers, 69 teachers and 18 specialists of production and services. The evaluation of the results evidences advances in the preparation of the heads of departments and in their professional performance with teachers and specialist, according to the current requirements of the technical and professional continuing education of the worker in formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Delgado, R., & Paula Acosta, C. A. (2017). Direction of the methodological work in the Technical and Professional Education: the department bosses’ preparation. Mendive. Journal on Education, 15(3), 352–362. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1161
Section
ARTICLES
Author Biographies

Rolando Rodríguez Delgado, Dirección Municipal de Educación. La Palma

Metodólogo de organización escolar de la Dirección Municipal de Educación. La Palma. Ingeniero Agrónomo

Caridad Amado Paula Acosta, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saiz Montes de Oca"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Director del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General

References

Abreu, R., & Cuevas, C. (2013). Compendio de resultados investigativos de la ETP. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Abreu, R. L. (2003). Pedagogía Profesional y Educación continua del trabajador en formación, ISPETP, La Habana, 2003. Congreso Internacional Pedagogía 2003, La Habana, Cuba: Sello Editor Educación Cubana.

Abreu, R. L., & Soler, J. (2015). Didáctica de las Especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Abreu, R., & Soler, J. (2016). Didáctica de las especialidades de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Bermúdez, R., León, M., Abreu, R., & Pérez, L. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

De Armas, N. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Evento Internacional Pedagogía, La Habana. Cuba. La Habana, Cuba: Sello Editor Educación Cubana.

Mena, J. A. (2011). La apropiación de contenidos profesionales: esencia del proceso de educación técnica y profesional continua del obrero. Mendive, 6(2), 109-114.

Mena, J. A. (2012). Integración Educación trabajo: necesidad de la formación profesional. Berlin: Editorial Académica Española.

Mena, J. A. (2013). Metodologías para el funcionamiento de la empresa como parte del proceso de educación técnica y profesional. Experiencias. Curso Evento internacional Pedagogía La Habana 2013, La Habana, Cuba: Sello Editor Educación Cubana.

Ministerio de Educación. (2013). Resolución Ministerial 254. Reglamento para la planificación, organización, desarrollo y control de la trabajo de la enseñanza práctica en los centros docentes de la Educación Técnica y Profesional y en las entidades de la producción o los servicios. Resolución Ministerial 254., República de Cuba. La Habana, Cuba: Empresa de Impresiones Gráficas Máximo Gómez.

Ministerio de Educación. (2014). Resolución Ministerial 200, Reglamento del trabajo metodológico del Ministerio de Educación. Resolución

Ministerial 200, República de Cuba. La Habana, Cuba: U. B. Producciones Graficas. MINED.

Pérez, L. M. (2012). Estudio de cualidades del pensamiento y la motivación profesional en estudiantes del Instituto Superior Pedagógico para la Educación Técnica y Profesional. En C. Cuevas & R. L. Abreu (Eds.), Compendio de resultados de postgrado ETP (pp. 23-42). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Valle, A. D. (2012). La investigación Pedagógica otra mirada. La Habana. Cuba.: Editorial Pueblo y Educación.