The influence of the family in vocational training of students of Professional Technical Education: a need to satisfy from the professional guidance

Main Article Content

Jorge Luis Álvarez Hernández

Abstract

In Cuban families and their children, there are stereotypical views about the professions and vocation, which have no scientific basis, but reaching the young, who can take over and turn them into obstacles for selection and training. In this paper, a dynamic and flexible to the contribution of polytechnic center in the efficient development of the process of family influences, from career guidance, vocational training of students of Technical Education and Vocational conception argues. The concept is based on the materialist dialectic, in the socio-historical-cultural school of Vygotsky, and advances in Pedagogy of Technical and Vocational Education. It responds to a need for educational practice whose complexity deserves analysis from different research fields.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Hernández, J. L. (2016). The influence of the family in vocational training of students of Professional Technical Education: a need to satisfy from the professional guidance. Mendive. Journal on Education, 14(3), 261–269. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/857
Section
ARTICLES

References

(1) PATIÑO RODRÍGUEZ, MARÍA DEL ROSARIO. El modelo de la escuela politécnica cubana: Una realidad / M. Del Rosario Patiño Rodríguez, A. M. Hernández Fernández, O. León Consuegra. – La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1996. – p. 37.

(2) PÉREZ ECHEVARRIA, PEDRO DELFÍN. Propuesta metodológica para la orientación profesional en los Institutos Politécnicos de Agronomía. – 2003. – 120 h. – Tesis (Máster en Pedagogía Profesional). – La Habana: ISPETP, 2003. – p. 4

(3) Marx, C. y F. Engels. La Ideología Alemana en Obras Escogidas en dos tomos. Editorial Progreso, Moscú, 1973, tomo I. cap. I, p. 23.

(4) CASTRO ALEGRET, P.L. Familia y Escuela: el trabajo con la familia en el sistema educativo / Pedro Luis Castro Aalegret… [et.al.]. – Ciudad de la Habana: Ed. Pueblo y Educación, 2005. – p. 38

(5) Bermúdez Morris, R. y G.L. Suárez Daple. Estudio preliminar de las necesidades y motivaciones de estudiantes de la Educación Técnica y Profesional. En Revista digital Pedagogía Profesional. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar”, La Habana, 2013.

(6) HERNÁNDEZ CIRIANO, IDA. Proceso pedagógico profesional: un abordaje teórico y metodológico (material en soporte digital). – La Habana: ISPETP, 2004. – p.6

(7) DEL PINO CALDERÓN, JOEGE LUIS. La orientación educativa y la facilitación del desarrollo desde el rol profesional del maestro / Pedro Luis Del Pino Calderón, Silvia Recarey Fernández. – p. 27. – Material Básico. – En Maestría en Ciencias de la Educación. – Módulo II, Segunda Parte. – La Habana: Ed. Pueblo y Educación, s.a

(8) PÉREZ ECHEVARRIA, PEDRO DELFÍN. Propuesta metodológica para la orientación profesional en los Institutos Politécnicos de Agronomía. – 2003. – 120 h. – Tesis (Máster en Pedagogía Profesional). – La Habana: ISPETP, 2003. – p 67.

(9) GONZÁLEZ REY, FERNANDO. Educación de la personalidad y su desarrollo / Fernando González Rey, Albertina Mitjáns Martínez. – 3. ed. – La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1995. – p. 191.

(10) GONZÁLEZ REY, FERNANDO. Educación de la personalidad y su desarrollo / Fernando González Rey, Albertina Mitjáns Martínez. – 3. ed. – La Habana: Ed. Pueblo y Educación, 1995. – p. 210.

(11) GONZÁLEZ REY, FERNANDO. Educación de la personalidad y su desarrollo / Fernando González Rey, Albertina Mitjáns Martínez. – 3. ed. – La Habana : Ed Pueblo y Educación, 1999.pp. 209.

(12) _________________________. Educación de la personalidad y su desarrollo / Fernando González Rey, Albertina Mitjáns Martínez. – 3. ed. – La Habana : Ed Pueblo y Educación, 1999.pp. 210.