The teaching professional performance on the subjects of Labor Education and Informatics on the Secondary School level

Main Article Content

Maritza Zayas Molina
Pedro Emilio Caro Betancourt

Abstract

Different transformation s are assume d i n the Secondary School that require the teacher ́s professional performa nce in two different subjects , Labor Education and Informatics , to be able to solve social and environment problems of the school context, taking into account the technological development achieved. This Issue is of great importance for the fulfilment of b asic and comprehensive training of students in that level.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zayas Molina, M., & Caro Betancourt, P. E. (2015). The teaching professional performance on the subjects of Labor Education and Informatics on the Secondary School level. Mendive. Journal on Education, 13(2), 179–188. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/706
Section
ARTICLES

References

Baró, W. A. (2002). “La Educación Laboral en Cuba”. Ed. Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.

Báxter, E. (1995). “Estudio y trabajo en la enseñanza media”, tema de Psicología y Pedagogía para maestros IV / E. Báxter Pérez, Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.

Blat, J. y Marín, R. (1980). La formación del profesorado de educación primaria. Editorial TEIDE. Barcelona. España.

Caro, L. E. (2010). Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico del Profesor General Integral de Secundaria Básica, en la utilización de la Informática en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Tesis en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógica "Rafael María de Mendive". Cuba.

Castro Ruz, F. (1981). Discurso en el acto de graduación del Destacamento Pedagógico “Manuel Azcunce Doménech”. La Habana. Cuba.

Castro Ruz, F. (1997, septiembre). Discurso pronunciado en el Acto de Inauguración del Curso Escolar 1997-98. Disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1997/esp/f010997e.htm

Cerezal, J. (2000): La formación laboral de los alumnos en los umbrales del siglo XXI. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Fong Estopiñan, A. (2005). La formación laboral del educando en las transformaciones de la escuela básica cubana. La Habana. Pedagogía, curso 38.

García, G. (2007). El componente laboral en la Secundaria Básica. Material básico en la Maestría en Ciencias de la Educación. La Habana, Cuba.

González R., F.( 1995). Comunicación, Personalidad y Desarrollo.

Miranda, T. y Páez, V. (2003). El currículo para la formación de profesores integrales: alternativa ante los retos del desarrollo. Pedagogía curso 31, Evento Internacional. IPLAC. Ciudad de La Habana, Cuba.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2004). Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente.

Santiesteban, L. M. (2003). Programa educativo para la superación de los directores de las escuelas primarias del municipio playa. Tesis en opción al grado de doctor en ciencias pedagógicas. Ciudad de la habana. Cuba.

Valdés, H. (2004, febrero). Evaluación del desempeño docente. Ponencia presentada en pedagogía. Cuba.

Valle, A. (2003). Compendio de Pedagogía: Algunas consideraciones sobre la transformación de la escuela actual. Editorial Pueblo y Educación.