The teaching-educational process in the venezuelan municipalized university education

Main Article Content

Marlenis Teresa Caro Beltrán

Abstract

The current Venezuelan University Education is developed in the context of diverse social, economic, political and cultural processes that are lived in the country and that today restate the soci al responsibility of education and its necessary correspondence with the impulse of the sustainable development of the country. Due to that in the Venezuelan university environment the most significant transformation actions are reflected in the municipali zation of the University Education through the Sucre Mission from the year 2003, as well as the steps forward in the process of universalization of the university education that is summed up with the Alma Mater Mission in the National Programs of Formation . In this context, the academic administration in the University Villages aims its efforts in the attention of the quality in the formation of professionals, for what the improvement of the teaching - educational process is essential for the invigoration of the formation of professionals from Sucre Mission.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Caro Beltrán, M. T. (2012). The teaching-educational process in the venezuelan municipalized university education. Mendive. Journal on Education, 10(2), 148–156. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/524
Section
ARTICLES

References

Acuña, L. (2008). La Municipalización De La Educación Superior Venezolana: Expansión Con Calidad y Equidad. Educación Superior y Sociedad//13/Numero1/ 2008.

Álvarez de Zayas Carlos M. (1998). Pedagogía como ciencia. Editorial Félix Varela. La Habana Alvez, E. (2005). La Universidad Bolivariana de Venezuela: construyendo el pensamiento y la acción revolucionaria. 3ª Encuentro Mundial de Solidaridad con la Revolución Bolivariana. Documento en línea: www.aporrea.org18/04/05 - http://www.aporrea.org/educacion/a13441.html.

Balzán, Y. (2008). Acompañamiento pedagógico del supervisor y desempeño docente en las escuelas de III etapa de educación básica. Trabajo de Grado Maestría en Supervisión Educativa. Universidad Rafael Urdaneta. Venezuela Maracaibo, Abril de 2008.

Bompart, R. (2008). Municipalización de la Educación Superior: Gestión Social para el Desarrollo Local en Venezuela. Ponencia IX Encuentro Internacional Virtual Educar, Zaragoza, Aragón- España 2008.

Bonilla, L. (2004) Historia Breve de la Educación en Venezuela. Libro Digital. Ediciones Gato Negro. Caracas Venezuela. p. 9

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (2000). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela N°5.453, 3 marzo, 2000. Venezuela.

Damiani L. y Bolívar, O. (2007). Pensamiento pedagógico emancipador latinoamericano. Ediciones de la Universidad Bolivariana de Venezuela, Caracas. 2007.

Díaz, T. (1998). Modelo para el trabajo metodológico del proceso docente-educativo en los niveles de carrera, disciplina y año académico en la Educación Superior, p. 52.

Lanz R., Carlos. (2003). La Misión Sucre y la Municipalización de la Universidad. Ministerio de Educación Superior. Caracas, Venezuela. p. 03

Mena, T. (2005). Sistema de Trabajo Metodológico para las Disciplinas en la SUM. Una estrategia para San Luis, p. 39.

Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria (2004). Misión Sucre: Compendio documental básico. Documento Nº 3, municipalización de la Educación Superior en Venezuela. Documento oficial DOP-2004-02, p. 47.

Presidencia de la República Bolivariana de Venezuela (2007). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social 2007-2013, Caracas Venezuela.

Rodríguez y Fonseca (2006). Organización del proceso docente educativo en la enseñanza del dibujo mecánico. Revista electrónica: monografías.ilustrados.com.

Ziritt, G. y Huerta, I. (2007). Municipalización de la educación superior en Venezuela: una estrategia de gestión innovadora, p. 5.