Characterization of the preparation of high-performance baseball coaches for decision making from a psychological perspective
Main Article Content
Abstract
Characterizing the preparation of the high-performance baseball coach for decision making from a psychological perspective establishes a significance for achieving adequate sports performance. The research is aimed at presenting the current state of the preparation of high-performance baseball coaches for decision making from a psychological perspective in the province of Pinar del Río. It was carried out with 27 high-performance baseball coaches from the province of Pinar del Río. The theoretical methods used were: inductive-deductive, analytical-synthetic; and empirical methods: document analysis, interview, observation, decision-making questionnaire (adapted) and descriptive statistics. The results obtained reflect cognitive deficiencies in 59.25% of the coaches regarding knowledge of the particularities of decision making in training. In the procedural dimension, 70.37% of the coaches show a lack of knowledge in the ways of imparting knowledge from a psychological perspective and in the attitudinal dimension; 81.48% of coaches lack psychological counseling regarding attitudinal management of decision-making. The research concludes that the preparation of the high-performance baseball coach for decision-making from a psychological perspective presents deficiencies in the knowledge of: motivation, concentration of attention, volitional qualities and control of emotional response, analysis and management of situations, in the interpretation and selection of decisional responses, with deficiencies regarding orientation, commitment and responsibility in their attitudes.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Arencibia Moreno, A., Díaz Miranda, M., Ramírez Blanco, M. B., & Cedeño Sánchez, L. V. (2018). Diagnóstico de capacitación a entrenadores de Bádminton de la iniciación deportiva en Pinar del Río, Cuba. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 13(1), 24-30. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/745
Castillo Alberto, R.; Hernández Valdés, F. (2021). Diseño del modelo para toma de decisiones en la dirección de alto rendimiento del INDER. Revista Olimpia. 18(4). http://portal.amelica.org/ameli/journal/429/4292570014/html/
Castillo, L.; Ruiz; J. M.; & Stahringer, R. (2021). Test de evaluación de toma de decisiones en deportes sociomotrices, utilizados en el examen de admisión a la carrera de profesorado de educación física. Acción motriz, 26(1), 18-38. https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/162
García Rivero, A.; Godo Valera, E.; & Rangel Mayor, L. (2022). Indicadores para el estudio de competencias socioemocionales en directivos de equipos de béisbol. Revista Ciencia y Deporte, 7(2), 117-129. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No2.009
Garcés Martínez, J.; García López, N.; & Vega Canal, C. (2020). Estrategia metodológica para la superación de la competencia pedagógica del entrenador de voleibol. Revista DeporVida, 17(45), 68-77. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/623
López Chaviano, M.; & Diéguez Batista, R. (2022). La Preparación Teórica Del Entrenador Deportivo: Una Necesidad desde el Posgrado. Revista SAPIENTIAE de Ciencias Sociais, Humanas e Engenharias, 8(1), 84-95. https://doi.org/10.37293/sapientiae81.07
Mahama, M; Márquez Marrero, J; & Páez Paredes, M. (2023). Preparación del profesor de secundaria básica de Ghana. Revista Científico Pedagógica. "Horizontes Pedagógico", 12(2), 1-9. https://www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/268
Martín Rodríguez, A.; Ávila Fernández, F.; & Llibre Arcia, S. (2021). Programa de Superación profesional para entrenadores de béisbol que laboran en la iniciación deportiva. Revista Cognosis de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. 6(4), 93-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8587872
Moreno Basulto, N; Rodríguez Marchan, C.; & Céspedes Paredes, J. (2022). El trabajo metodológico en la preparación del entrenador de voleibol. Revista Deporvida, 19(52), 80-93. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/834
Pozo Gaskin, J; & Córdova Hernández, G. (2023). Procedimiento de la toma de decisiones en el deporte de alto rendimiento en la base. Revista DeporVida, 20(2), 84-99. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/920
Quijano Rojas, M. (2022). Las competencias profesionales del entrenador de deporte adaptado. Revista Cuatrimestral "Conecta Libertad, 6(2), 1-20. https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/275
Sandoval Cifuentes, A; Villarreal Ángeles, M; & Ramos Parrací, C. (2022). Formación académica permanente y experiencia de los entrenadores de rendimiento y alto rendimiento en Colombia. Revista Retos. 46, 368-377. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/93256
Suárez Pérez, O.; Martínez Hernández, P.; & Moreno Iglesias, M. (2017). El desempeño profesional docente metodológico del Profesor de Educación Física. Propuesta de indicadores Para su medición. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física. 12(2), 115-127. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/719
Veitía Acosta, A. C.; García Hernández, T.; Rojas Murillo, A.; Acosta Pérez, T.; & Rodríguez González, I. (2023). La superación de los profesionales de la Cultura Física, desde la extensión universitaria. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 18(2), e1455. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1455