Characterization of the preparation of high-performance baseball coaches for decision making from a psychological perspective

Main Article Content

Reinier Acosta Cruz
Juan Lázaro Márquez Marrero
Pedro Alberto Martínez Hernández

Abstract

Characterizing the preparation of the high-performance baseball coach for decision making from a psychological perspective establishes a significance for achieving adequate sports performance. The research is aimed at presenting the current state of the preparation of high-performance baseball coaches for decision making from a psychological perspective in the province of Pinar del Río. It was carried out with 27 high-performance baseball coaches from the province of Pinar del Río. The theoretical methods used were: inductive-deductive, analytical-synthetic; and empirical methods: document analysis, interview, observation, decision-making questionnaire (adapted) and descriptive statistics. The results obtained reflect cognitive deficiencies in 59.25% of the coaches regarding knowledge of the particularities of decision making in training. In the procedural dimension, 70.37% of the coaches show a lack of knowledge in the ways of imparting knowledge from a psychological perspective and in the attitudinal dimension; 81.48% of coaches lack psychological counseling regarding attitudinal management of decision-making. The research concludes that the preparation of the high-performance baseball coach for decision-making from a psychological perspective presents deficiencies in the knowledge of: motivation, concentration of attention, volitional qualities and control of emotional response, analysis and management of situations, in the interpretation and selection of decisional responses, with deficiencies regarding orientation, commitment and responsibility in their attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Acosta Cruz, R., Márquez Marrero, J. L., & Martínez Hernández, P. A. (2025). Characterization of the preparation of high-performance baseball coaches for decision making from a psychological perspective . Mendive. Journal on Education, 23(1), e4039. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/4039
Section
ARTICLES
Author Biographies

Juan Lázaro Márquez Marrero, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba

Investigador Drc em ciências pedagógicas, com vasta experiência em processos investigativos e na realização de diversas investigações científicas.

Pedro Alberto Martínez Hernández, University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca". Cuba

Professor at the University of Physical Culture, top-level basketball coach and renowned sports researcher.

References

Arencibia Moreno, A., Díaz Miranda, M., Ramírez Blanco, M. B., & Cedeño Sánchez, L. V. (2018). Diagnóstico de capacitación a entrenadores de Bádminton de la iniciación deportiva en Pinar del Río, Cuba. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 13(1), 24-30. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/745

Castillo Alberto, R.; Hernández Valdés, F. (2021). Diseño del modelo para toma de decisiones en la dirección de alto rendimiento del INDER. Revista Olimpia. 18(4). http://portal.amelica.org/ameli/journal/429/4292570014/html/

Castillo, L.; Ruiz; J. M.; & Stahringer, R. (2021). Test de evaluación de toma de decisiones en deportes sociomotrices, utilizados en el examen de admisión a la carrera de profesorado de educación física. Acción motriz, 26(1), 18-38. https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/162

García Rivero, A.; Godo Valera, E.; & Rangel Mayor, L. (2022). Indicadores para el estudio de competencias socioemocionales en directivos de equipos de béisbol. Revista Ciencia y Deporte, 7(2), 117-129. https://doi.org/10.34982/2223.1773.2022.V7.No2.009

Garcés Martínez, J.; García López, N.; & Vega Canal, C. (2020). Estrategia metodológica para la superación de la competencia pedagógica del entrenador de voleibol. Revista DeporVida, 17(45), 68-77. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/623

López Chaviano, M.; & Diéguez Batista, R. (2022). La Preparación Teórica Del Entrenador Deportivo: Una Necesidad desde el Posgrado. Revista SAPIENTIAE de Ciencias Sociais, Humanas e Engenharias, 8(1), 84-95. https://doi.org/10.37293/sapientiae81.07

Mahama, M; Márquez Marrero, J; & Páez Paredes, M. (2023). Preparación del profesor de secundaria básica de Ghana. Revista Científico Pedagógica. "Horizontes Pedagógico", 12(2), 1-9. https://www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/268

Martín Rodríguez, A.; Ávila Fernández, F.; & Llibre Arcia, S. (2021). Programa de Superación profesional para entrenadores de béisbol que laboran en la iniciación deportiva. Revista Cognosis de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. 6(4), 93-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8587872

Moreno Basulto, N; Rodríguez Marchan, C.; & Céspedes Paredes, J. (2022). El trabajo metodológico en la preparación del entrenador de voleibol. Revista Deporvida, 19(52), 80-93. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/834

Pozo Gaskin, J; & Córdova Hernández, G. (2023). Procedimiento de la toma de decisiones en el deporte de alto rendimiento en la base. Revista DeporVida, 20(2), 84-99. https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/920

Quijano Rojas, M. (2022). Las competencias profesionales del entrenador de deporte adaptado. Revista Cuatrimestral "Conecta Libertad, 6(2), 1-20. https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/275

Sandoval Cifuentes, A; Villarreal Ángeles, M; & Ramos Parrací, C. (2022). Formación académica permanente y experiencia de los entrenadores de rendimiento y alto rendimiento en Colombia. Revista Retos. 46, 368-377. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/93256

Suárez Pérez, O.; Martínez Hernández, P.; & Moreno Iglesias, M. (2017). El desempeño profesional docente metodológico del Profesor de Educación Física. Propuesta de indicadores Para su medición. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física. 12(2), 115-127. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/719

Veitía Acosta, A. C.; García Hernández, T.; Rojas Murillo, A.; Acosta Pérez, T.; & Rodríguez González, I. (2023). La superación de los profesionales de la Cultura Física, desde la extensión universitaria. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 18(2), e1455. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1455