The professional life project as a psychological structure of personality. Some theoretical considerations for study

Main Article Content

Reinaldo Meléndez Ruiz
Laureano Fernández Hernández

Abstract

The professional life project is a personality formation, which is structurally expressed in a series of professional motives, elaborated in temporal future perspective, in middle or long spaces of time. Its process of formation is favored by, among other aspects, the exigencies imposed by the human being in his or her social environment and the necessity of self-determination in the different spheres of life, which acquire a personal sense to the subject. This article aims at analyzing some theoretical positions in the treatment of such psychological structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Meléndez Ruiz, R., & Fernández Hernández, L. (2009). The professional life project as a psychological structure of personality. Some theoretical considerations for study. Mendive. Journal on Education, 7(3), 187–193. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/367
Section
ARTICLES

References

. D‟Angelo H., O. (1984). Personalidad desarrollada y autorrealización; en Psicología de la personalidad. Editorial Ciencias Sociales, La Habana.

. ____. (1994). Modelo Integrativo del Proyecto de Vida” PROVIDA. La Habana.

. ____. (1995). El desarrollo personal y su dimensión ética. Fundamentos y programas de educación renovadora. Proyecto PRYCREA. PROVIDA. La Habana.

. ____. (2004) Proyecto de Vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. http://www.contextoeducativo.com

. Domínguez G., L. (1992). Caracterización de los niveles de desarrollo de la motivación profesional en jóvenes estudiantes. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias psicológicas. Universidad de La Habana.

. González M. V. (2004) La orientación profesional y curriculum universitario. Una estrategia educativa para el desarrollo profesional responsable. Laertes. Barcelona.

. ____. (2007). La Orientación Profesional en la Universidad. Libro digitado. CEPES. Universidad de La Habana.

. González R., F. (1995) Comunicación. Personalidad y desarrollo. Ed. Pueblo y Educación. La Habana.

. Meléndez, R. (2009). “Estrategia metodológica para el desarrollo de los proyectos de vida profesional en los estudiantes de primer año de la carrera Profesores Generales Integrales de Secundaria Básica. Tesis en

opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad de la Habana.

. Nuttin, J. (1967). La motivation humaine. Université de Louvain, Lovaina.

. Torroella, G. (1993). Aprender a vivir. Ed. Pueblo y Educación, La Habana.

. Vigotsky, L. S. (2000). Obras escogidas. Tomo III, Ed. Visor. Madrid. España.

. _____. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, Ed. Crítica, Biblioteca de Bolsillo, Barcelona.

. ____. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Ed. científico Técnica. La Habana.