Current perspectives on stress and its relationship with teaching performance: a systematic review

Main Article Content

Ana Retamozo Avalos
Carmen Astocondor Gonzales
Nelyda Juárez Tamayo
Magda Ramos Cevallos

Abstract

Teacher stress, especially during and after the pandemic, has raised multiple concerns, particularly due to the emergence of various symptoms; hence, it must be taken into account in the teaching and learning process. The aim of this research was to analyze studies addressing the relationship between stress and teacher performance in order to understand their implications in the educational context. A review was conducted based on the research question: "How does stress affect teacher performance and its implications in the educational context?" To this end, the PRISMA methodology was followed, allowing the inclusion of 17 original articles. These documents were analyzed along two dimensions: the relationship between stress and teacher performance and the implications in education. It is concluded that this review revealed that the majority of educators maintain a high level of professional performance, highlighting their ability to adapt and satisfactorily fulfill their roles, even in stressful conditions, which is essential for advancing educational quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Retamozo Avalos, A., Astocondor Gonzales, C., Juárez Tamayo, N., & Ramos Cevallos, M. (2024). Current perspectives on stress and its relationship with teaching performance: a systematic review. Mendive. Journal on Education, 22(2), e3635. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3635
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Ana Retamozo Avalos, César Vallejo University, Peru

Docente Universidad Cesar Vallejo, Escuela de posgrado, Doctorado en Educación Lima-Perú

Carmen Astocondor Gonzales, César Vallejo University, Peru

Docente Universidad Cesar Vallejo, Escuela de posgrado, Doctorado en Educación Lima-Perú

Nelyda Juárez Tamayo, César Vallejo University, Peru

Docente Universidad Cesar Vallejo, Escuela de posgrado, Doctorado en Educación Lima-Perú

Magda Ramos Cevallos, César Vallejo University, Peru

Docente Universidad Cesar Vallejo, Escuela de posgrado, Doctorado en Educación Lima-Perú

References

Acosta, A. C., Ruiz, L. K. J., Marin, M. R. & Guerrero, E. G. P. (2019). Occupational stress and evaluation of performance in university professors of the Departmento del Cesar, Colombia/Estrés Ocupacional Y Evaluación De Desempeño En Docentes Universitarios Del Departamento Del Cesar. REVISTA ENCUENTROS, 17(01). https://doi.org/10.15665/encuent.v17i01.1595

Algalobos-Huancas, B. E., Carrera-Risco, M. B., Vílchez-Bruno, K. J. & Zapata-Huertas, D. I. (2023). Estrés y Educación virtual en docentes por la COVID-19. Revista de investigación de estudiantes de Psicología "JANG", 1(1), 7-17. https://doi.org/10.18050/jang.1.1.2023.1

Alvites-Huamaní, C. G. (2019). Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa. Propósitos y Representaciones, 7(3), 141. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.393

Astorquiza-Bustos, B. A., Caicedo, M. C. & Gómez-Mejía, A. (2020). Job stress in the labor market. Lecturas de Economía, 93, 189-224. https://doi.org/10.17533/udea.le.n93a339564

Barrientos López, P. E., Rojas Zúñiga, S. A. & López Regalado, O. (2021). Desempeño profesional de los docentes en la educación básica: una revisión sistemática. PAIAN, 12(1), 1-16. https://doi.org/10.26495/rcp.v12i1.1649

Castellanos Pierra, L. I., Portillo Peñuelas, S. A., Reynoso González, O. U. & Gavotto Nogales, O. I. (2022). La continuidad educativa en México en tiempos de pandemia: Principales desafíos y aprendizajes de docentes y padres de familia. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(45), 30-50. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.002

Farrell Pérez, W. M. (2023). Estrategias psicopedagógicas vinculadas al desarrollo de las competencias comunicativas de los docentes. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 2(Especial), 645-672. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6498

Flores Fernández, M., Llanos Díaz, E., Rodríguez Tejeda, N. I. & Salazar Cumpa, M. I. (2021). Gestión del estrés antes-durante el confinamiento covid 19 para mejorar desempeño docente en educación básica regular. Hacedor - AIAPÆC, 5(2), 107-118. https://doi.org/10.26495/rch.v5i2.1934

Galbán Padrón, N. F., Devonish Nava, N., Guerra Velásquez, M. & Marín Marcano, C. J. (2022). Efectos del estrés laboral en la calidad de vida de los médicos anestesiólogos. Telos Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 24(3), 659-675. https://doi.org/10.36390/telos243.13

Gómez López, L. F. & Valdés, M. G. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2). https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.255

Iguasnia, S. & Saquisela, M. (2020). Estrés laboral, causas y consecuencias en los docentes de la Unidad Educativa Fiscal Jaime Roldós Aguilera del Distrito Ximena 2 de la ciudad de Guayaquil. 593 Digital Publisher CEIT, 6(1), 18-28. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.408

Jara Ruiz, C., Navarrete Angulo, C. & Zapata Jiménez, M. (2023). Estrés laboral y desempeño docente en los institutos de educación superior. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 23(38), 86-97. https://doi.org/10.47189/rcct.v23i38.604

Manzano Díaz, A. (2020). Síndrome de burnout en docentes de una Unidad Educativa, Ecuador. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(16), 499-511. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.132

Martínez Ruiz, I. & Lavín García, L. (2017). Aproximación al concepto de desempeño docente, una revisión conceptual sobre su delimitación. Congreso Nacional de Investigación Educativa COMIE, 1-11.

Muhonen, H., Pakarinen, E., Rasku-Puttonen, H. & Lerkkanen, M.-K. (2023). Educational Dialogue and Teacher Occupational Stress in Relation to Student Math Performance. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-19. https://doi.org/10.1080/00313831.2023.2175240

Okoli, C. & Schabram, K. (2010). A Guide to Conducting a Systematic Literature Review of Information Systems Research. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.1954824

Organización Internacional del Trabajo, OIT. (2016). Estrés en el trabajo, un reto colectivo. Día mundial de la seguridad y la salud en el trabajo, 28 de abril de 2016. Organización Internacional del Trabajo. https://www.ilo.org/public/libdoc/ilo/2016/490658.pdf

Organización Internacional del Trabajo (2020). La COVID-19 y el sector de la educación. Organización Internacional del Trabajo. https://www.ilo.org/sector/Resources/publications/WCMS_745393/lang—es/index.html

Organización Mundial de la Salud (2019). Programa de Salud Mental. WHOQOL. Calidad de vida. División de Salud Mental. Organización Mundial de la Salud. http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/oms-calidad-01.pdf

Posso Pacheco, R. J. (2022). El rol del docente en el contexto universitario: Una visión post pandemia. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 1(2), 91-96. https://doi.org/10.56200/mried.v1i2.3357

Posso Pacheco, R. J., Pereira Valdez, M. J., Paz Viteri, B. S. & Rosero Duque, M. F. (2021). Gestión educativa: Factor clave en la implementación del currículo de educación física. Revista Venezolana de Gerencia, 26(5 Edición Especial), 232-247. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.16

Posso Pacheco, R. J. & Posso Pacheco, C. J. (2023). Reflexiones sobre el futuro de la educación: Retos para la investigación. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 2(4), 1-5. https://doi.org/10.56200/mried.v2i4.5454

Prasad, K. D. V., Vaidya, R. & Kumar, V. A. (2016). Teacher's Performance as a Function of Occupational Stress and Coping with Reference to CBSE Affiliated School Teachers in and around Hyderabad: A Multinomial Regression Approach. Psychology, 07(13), 1700-1718. https://doi.org/10.4236/psych.2016.713160

Robles-Ojeda, F. J., Galicia-Moyeda, I. X. & Sánchez-Velasco, A. (2023). Satisfacción y estrés en docentes por las actividades a distancia ante la contingencia por COVID-19. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14499

Sarabia, A. & Collantes, L. M. (2020). Work-Related Stress and Teaching Performance of Teachers in Selected School in the Philippines. Indonesian Research Journal in Education (IRJE), 4(1), 6-27. https://doi.org/10.22437/irje.v4i1.8084

Sotelo Hernández, M. K., Hurtado Zeledón, Y. Y., Canales García, J. D. & Solís Zúniga, F. (2020). Efectos de un programa de danza terapéutica para el control del estrés laboral en docentes de Fundación Pedagógica Cristal Estelí. Revista Científica de FAREM-Estelí, 34, 77-90. https://doi.org/10.5377/farem.v0i34.10008

Tenesaca Simancas, V. R., Garcés Ortega, C. E., Gualpa Cando, S. P. & Santacruz Quintero, D. (2023). El perfil de salida del bachillerato ecuatoriano y su conexión en la educación superior. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 2(4), 88-109. https://doi.org/10.56200/mried.v2i4.5273

Tsubono, K. & Ogawa, M. (2022). The analysis of main stressors among high-stress primary school teachers by job positions: A nationwide survey in Japan. Frontiers in Public Health, 10, 990141. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.990141

Vera Zapata, J. A. (2021). Estrés laboral y desempeño en docentes de Psicología Clínica de la Universidad Técnica de Babahoyo. Revista Ecuatoriana de Psicología, 4(9), 143-151. https://doi.org/10.33996/repsi.v4i9.59

Woods, S., Sebastian, J., Herman, K. C., Huang, F. L., Reinke, W. M. & Thompson, A. M. (2023). The relationship between teacher stress and job satisfaction as moderated by coping. Psychology in the Schools, 60(7), 2237-2256. https://doi.org/10.1002/pits.22857

Zuniga-Jara, S. & Pizarro-Leon, V. (2018). Mediciones de Estrés Laboral en Docentes de un Colegio Público Regional Chileno. Información Tecnológica, 29(1), 171-180. https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000100171