Student reflections on desertion: the case of a Mexican university

Main Article Content

Maritza Maribel Martínez Sánchez
Armando Pérez Morfín
Floricely Dzay Chulim
Vladimir Veniamin Cabañas Victoria

Abstract

The educational dropout is a phenomenon that has occurred at all levels: primary, middle, secondary, and higher education for decades in the Mexican context, specially, after the COVID-19 pandemic in which a high rate of dropout has been observed (INEGI, 2021). This article comes from a project which objective is to specifically explore, from an emic perspective, university students' dropout causes in a Mexican southern university. Thus, ten semi-structured in-depth interviews were analyzed in a concrete way and under a metacognitive process to identify the reasons behind dropping. Data was processed as codes and organized into categories to form, later, central concepts, by using the MAXQDA software. Among findings, we can mention that the dropping phenomenon is complex and multifactorial; nonetheless, it was possible to identify three central causes: academic (e.g., organizational management of undergraduate programs), personal (e.g., mental health), and economic (e.g. to prioritize work before studies). Similarly, some mechanisms to support students, between a short- and long-term period of time (e.g., a program to strength the graduation efficiency rate), are proposed to reduce the high rates of dropout in this study case.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Sánchez, M. M., Pérez Morfín, A., Dzay Chulim, F., & Cabañas Victoria, V. V. (2023). Student reflections on desertion: the case of a Mexican university. Mendive. Journal on Education, 21(4), e3515. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3515
Section
ARTICLES
Author Biographies

Maritza Maribel Martínez Sánchez, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo. México

Profesora-investigadora mexicana adscrita a la División de Humanidades y Lenguas de la Universidad Autónoma de Quintana Roo, donde labora desde 2001. Cuenta con estudios de Licenciatura en Lengua Inglesa por la misma universidad, Maestría en Traducción e Interpretación Español-Inglés de la Universidad Autónoma de Guadalajara y Doctorado en Lingüística Aplicada por la University of Southampton, Inglaterra. Actualmente es Líder del Cuerpo Académico de Estudios en Lenguas.

Armando Pérez Morfín, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo

Profesor-investigador mexicano adscrito a la División de Humanidades y Lenguas de la Universidad Autónoma de Quintana Roo, donde labora desde 2001. Cuenta con estudios de Licenciatura en Lengua Inglesa por la misma universidad y Maestría en Traducción e Interpretación Español-Inglés de la Universidad Autónoma de Guadalajara. Actualmente es Miembro activo del Cuerpo Académico en Estudios de Lenguas.

Floricely Dzay Chulim, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo

Profesora-investigadora mexicana adscrita a la División de Humanidades y Lenguas de la Universidad Autónoma de Quintana Roo, donde labora desde 1997. Cuenta con estudios de Licenciatura en Lengua Inglesa por la misma universidad, Maestría en Educación, y Doctorado en Lingüística aplicada y Enseñanza del inglés por la Universidad de Warwick. Actualmente es Miembro activo del Cuerpo Académico en Educación Integral.

Vladimir Veniamin Cabañas Victoria, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo

Profesor-investigador mexicano adscrito a la División de Ciencias, Ingeniería y Tecnología de la Universidad Autónoma de Quintana Roo, donde labora desde 2006. Cuenta con estudios de Ingeniería en Sistemas Computacionales por el Instituto Tecnológico de Acapulco y Maestría en Tecnologías de Información por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Actualmente es Miembro activo del Cuerpo Académico en Educación Integral.

References

Creswell, J. (2012). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. Los Angeles: SAGE Publications Inc.

Dzay Chulim, F. y Narváez Trejo, O. M. (2012). La deserción escolar desde la perspectiva estudiantil. La Editorial Manda.

Fonseca, G. y García, F. (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de la Educación Superior, 45(179) 25-39. http://dx.doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.004

Guillermo Alcaraz, M. N., Solis Michel, M. R. y Villarruel Peralta, K. G. (2019). Factores de la deserción escolar en estudiantes del primer año de la Licenciatura en Psicología. Debates en evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación, 4, 1-12.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2021). INEGI presenta resultados de la encuesta para la medicioìn del impacto covid-19 en la educacioìn (ecovid-ed) 2020 datos nacionales. Comunicado de prensa 185/21.

López Pedraza, F. J., Macías González, M. C., y Sandoval García, E. R. (2019). Mineriìa de datos: identificando causas de desercioìn en las instituciones puìblicas de educacioìn superior de meìxico. TIES, Revista de Tecnología e Innovación en Educación Superior, 1(2), 2-12. http://ties.unam.mx/

Mayer, L. y Cerezo, L. (2018). ¿Quiénes se fueron? Aproximaciones a los motivos de abandono de un programa de apuntalamiento a las trayectoria educativas de estudiantes universitarios. Actualidades Investigativas en Educación, 18(2), 1-30. https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33160

Medina Soto, M. D. y Gaytán Díaz, C. C. (2018). Factores y significados de la desercioìn escolar en el nivel superior. Caso: Facultad de Odontologýìa de la UACH. RECIE. Revista Electroìnica Cientiìfica de Investigacioìn Educativa, 4(1), 515-525.

Miranda López, F. (2018). Abandono escolar en educación media superior: conocimiento y aportaciones de política pública. Sinética, 51, 1-22. DOI: 10.31391/S2007-7033(2018)0051-010

OCDE (2015) México. Políticas prioritatias para fomentar las habilidades y conocimientos de los mexicanos para la productividad y la innovación. Serie "Mejores Políticas". Mayo 2015.

Pachay-López, M. J. y Rodríguez-Gámez, M. (2021). Abandono escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del Conocimiento 54, 6(1), 130-155. DOI: 10.23857/pc.v6i1.2129

Rochin Berumen, F. L. (2021). Deserción escolar en la educación superior en México: revisión de literatura. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(22), 1-11. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.821

Roblero Mazariegos, G. (2018). Deserción Escolar en IES de Chiapas. Memorias, 15, 23-31

Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. SAGE Publications.

Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, University of Chicago Press.