Student reflections on desertion: the case of a Mexican university
Main Article Content
Abstract
The educational dropout is a phenomenon that has occurred at all levels: primary, middle, secondary, and higher education for decades in the Mexican context, specially, after the COVID-19 pandemic in which a high rate of dropout has been observed (INEGI, 2021). This article comes from a project which objective is to specifically explore, from an emic perspective, university students' dropout causes in a Mexican southern university. Thus, ten semi-structured in-depth interviews were analyzed in a concrete way and under a metacognitive process to identify the reasons behind dropping. Data was processed as codes and organized into categories to form, later, central concepts, by using the MAXQDA software. Among findings, we can mention that the dropping phenomenon is complex and multifactorial; nonetheless, it was possible to identify three central causes: academic (e.g., organizational management of undergraduate programs), personal (e.g., mental health), and economic (e.g. to prioritize work before studies). Similarly, some mechanisms to support students, between a short- and long-term period of time (e.g., a program to strength the graduation efficiency rate), are proposed to reduce the high rates of dropout in this study case.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Creswell, J. (2012). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches. Los Angeles: SAGE Publications Inc.
Dzay Chulim, F. y Narváez Trejo, O. M. (2012). La deserción escolar desde la perspectiva estudiantil. La Editorial Manda.
Fonseca, G. y García, F. (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de la Educación Superior, 45(179) 25-39. http://dx.doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.004
Guillermo Alcaraz, M. N., Solis Michel, M. R. y Villarruel Peralta, K. G. (2019). Factores de la deserción escolar en estudiantes del primer año de la Licenciatura en Psicología. Debates en evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación, 4, 1-12.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2021). INEGI presenta resultados de la encuesta para la medicioìn del impacto covid-19 en la educacioìn (ecovid-ed) 2020 datos nacionales. Comunicado de prensa 185/21.
López Pedraza, F. J., Macías González, M. C., y Sandoval García, E. R. (2019). Mineriìa de datos: identificando causas de desercioìn en las instituciones puìblicas de educacioìn superior de meìxico. TIES, Revista de Tecnología e Innovación en Educación Superior, 1(2), 2-12. http://ties.unam.mx/
Mayer, L. y Cerezo, L. (2018). ¿Quiénes se fueron? Aproximaciones a los motivos de abandono de un programa de apuntalamiento a las trayectoria educativas de estudiantes universitarios. Actualidades Investigativas en Educación, 18(2), 1-30. https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33160
Medina Soto, M. D. y Gaytán Díaz, C. C. (2018). Factores y significados de la desercioìn escolar en el nivel superior. Caso: Facultad de Odontologýìa de la UACH. RECIE. Revista Electroìnica Cientiìfica de Investigacioìn Educativa, 4(1), 515-525.
Miranda López, F. (2018). Abandono escolar en educación media superior: conocimiento y aportaciones de política pública. Sinética, 51, 1-22. DOI: 10.31391/S2007-7033(2018)0051-010
OCDE (2015) México. Políticas prioritatias para fomentar las habilidades y conocimientos de los mexicanos para la productividad y la innovación. Serie "Mejores Políticas". Mayo 2015.
Pachay-López, M. J. y Rodríguez-Gámez, M. (2021). Abandono escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del Conocimiento 54, 6(1), 130-155. DOI: 10.23857/pc.v6i1.2129
Rochin Berumen, F. L. (2021). Deserción escolar en la educación superior en México: revisión de literatura. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(22), 1-11. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.821
Roblero Mazariegos, G. (2018). Deserción Escolar en IES de Chiapas. Memorias, 15, 23-31
Schreier, M. (2012). Qualitative Content Analysis in Practice. SAGE Publications.
Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition, University of Chicago Press.