Mobile devices as scenario for online learning in virtual conditions

Main Article Content

Hidekel Nápoles Díaz
Elena Sobrino Pontigo
Roberto Carlos Rodríguez Hidalgo

Abstract

Technological advances arise in response to information and communication needs. For this reason, mobile devices appear as a new social, cultural and educational paradigm that cannot go unnoticed in higher education, which aims to be inclusive and attached to technologies. The mobile phone, tablets, laptop are not only for social networks and the internet, but they can be used in multitudes of settings from an educational perspective. It does not mean that we should allow their uncontrolled use, but rather consider the possibilities they offer, since in various centers their use is prohibited, trends that go precisely in the opposite direction. The objective of this predominantly quantitative research is to present the results of an exploratory study with a descriptive approach about the use and disposition expressed by students and teachers with mobile devices as scenarios for learning in virtual conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nápoles Díaz, H., Sobrino Pontigo, E., & Rodríguez Hidalgo, R. C. (2022). Mobile devices as scenario for online learning in virtual conditions. Mendive. Journal on Education, 20(2), 569–582. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2885
Section
ARTICLES
Author Biographies

Hidekel Nápoles Díaz, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez"

Profesor del dpto Tecnología Educativa y de la Facultad Ciencias Técnicas y Económicas Administro y gestiono las Plataformas Interactivas de Aprendizaje (moodle) de la Universidad.

Elena Sobrino Pontigo, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Licenciada en Español Literatura, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular, departamento Español.

Roberto Carlos Rodríguez Hidalgo, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Licenciado en Ciencias de la Computación, Doctor en Ciencias de la Educación, Profesor Titular, departamento Tecnología Educativa.

References

Acosta Silva, D. A. (2016). Tras las competencias de los nativos digitales: avances de una metasíntesis. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 471489. Recuperado de https://doi.org/10.11600/1692715x.1513014062016

Basantes, A. V., Naranjo, M. E., Gallegos, M. C., & Benítez, N. M. (2017). Los Dispositivos Móviles en el Proceso de Aprendizaje de la Facultad de Educación Ciencia y Tecnología de la Universidad Técnica del Norte de Ecuador. Formación Universitaria, 10(2), 79-88. Recuperado de https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200009

Cabero, J., & Barroso, J. (2016). The Educational Possibilities of Augmented Reality. Journal of New Approaches in Educational Research. 5(1), 4-50. Recuperado de https://doi.org/0.7821/naer.2016.1.140

Castro, P., & González, I. (2016). Percepción de Estudiantes de Psicología sobre el Uso de Facebook para Desarrollar Pensamiento Crítico. Formación Universitaria, 9(1), 45-56. Recuperado de https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000100006

Dzib Moo, D. L. B. (2020). Impacto de las comunidades virtuales de aprendizaje en estudiantes universitarios durante el confinamiento por COVID-19. Conrado, 16(76), 56-62. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1453/1439

Ferdig, R., Baumgartner, E., Hartshorne, R., Kaplan-Rakowski, R., & Mouza, C. (2021). Teaching, Technology, and Teacher Education during the CoVId-19 Pandemic: Stories from the field. Association for the Advancement of Computing in Education. Recuperado de http://www.learntechlib.org/p/216903/

García-Peñalvo, F., Abella-García, V., & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la Covid-19. Education in the Knowledge Society, 21(12), 1-26. Recuperado de https://doi.org/doi:10.14201/eks.23013

Guerrero, H. I., Noroña, L. E., Betancourt, A., & Betancourt, E. R. (2020). El moderador en línea: Una propuesta pedagógica para la mediación en los procesos de enseñanza-aprendizaje en tiempos de Covid-19. EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(2), 68-96. Recuperado de https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i2.1321

Nápoles, H., Pontigo, E., & Rodríguez, R. C. (2019). Ciencia e innovación tecnológica. Vol. XI. Mayabeque, Cuba: Editorial Académica Universitaria. Recuperado de http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/114

Pérez, R. (2018). Uso de los dispositivos móviles en educación secundaria: Normativa, beneficios y recomendaciones. Publicaciones Didácticas, (91), 290-551. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/235854279.pdf

Salirrosas, L. S., Tuesta, J. A., & Guerra, A. M. (2021). La estrategia "Aprendo en casa" y los retos en la educación virtual peruana. EduSol, 21(76), 202-214. Recuperado de https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/download/1370/3152/