The bond of the local history to the regional and national history. Experiences in their teaching/El vínculo de la historia local a la historia regional y nacional. Experiencias en su enseñanza

Main Article Content

Juan Carlos Hernández Martín
Isabel Reinoso Castillo

Abstract

The maximum address of the country and the historical leader of the Revolution Fidel Castro Ruz has taught to our town that the history cannot forget. Multiple they are the experiences since in the decade of 1980 the projects were begun of writing the local histories and investigations were developed that constitute a contribution to the regional and national historiography, they have served so that the different education programs and superior education can develop the bond with the most significant facts from the prehispanic stage until the Revolution in the Power, the opening of the University Centers gives you the 2002 like part of the universalización process has contributed it, for that reason the work is directed to disclose the experiences obtained in one half a decade, in which the Municipal University Center has been a defender of the best values accumulated with the purpose of to rescue the local history and to put it in teachers' hands and students. The present article has as objective to elaborate a system of shops on the treatment of the local history in the Revolution in the Power. Methods of the theoretical and empiric level were used as: Historical and logical, the systemic-structural focus, the analysis of documents, the interview, interviews, observation. As a result a system of shops was elaborated for the treatment of the topics of the Revolution in the Power from the local history and its bond with the national one that allows to systematize the knowledge of more than 300 years of foundation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Martín, J. C., & Reinoso Castillo, I. (2021). The bond of the local history to the regional and national history. Experiences in their teaching/El vínculo de la historia local a la historia regional y nacional. Experiencias en su enseñanza. Mendive. Journal on Education, 19(3), 821–836. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2343
Section
ARTICLES
Author Biographies

Juan Carlos Hernández Martín, Centro Universitario Municipal Hermanos Saíz Montes de Oca

profesor del Centro Universitario Municipal

Isabel Reinoso Castillo, Centro Universitario Municipal Hermanos Saíz Montes de Oca

Directora del Centro Universitario Municipal Hermanos Saíz Montes de Oca

References

Acebo Meireles, W. (1991). Apuntes para una metodología de la enseñanza de la historia local en su vinculación con la historia patria. Pueblo y Educación.

Calvas, M., Espinoza, E. & Herrera, L. (2019). Fundamentos del estudio de la historia local en las ciencias sociales y su importancia para la educación ciudadana. Revista Conrado, 15(70), 193-202. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1124

Calvas Ojeda, M. G. (2019). Fundamentos filosóficos de la historia local en las ciencias sociales educación básica superior. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(3), 167-174. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/199

Calvas Ojeda, M. G. (2020). Fundamentos psicológicos de la enseñanza de la historia local en la Educación Básica Superior. Conrado, 16(73), 16(73), 287-294. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1305

Darnys Fernández Hernández, D. (2021). Las personalidades históricas locales. EduSol, 21(74), 196-205. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1729-80912021000100195

Echenique, Y. (2018). Desafío en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la historia local: Una alternativa didáctica. Revista Varona, 66. Recuperado de http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/181

Hernández Figueroa, M. (2010). Una experiencia para la enseñanza de la historia local a partir de las clases de Historia de Cuba del 11 grado en villa Clara. Revista Varela, 3(27), http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/770

Martí Chávez, Y., Montero Padrón, B., & Sánchez, K. (2018). La función social de la educación: Referentes teóricos actuales. Revista Conrado, 14(63), 259-267. https://biblat.unam.mx/en/revista/conrado/articulo/la-funcion-social-de-la-educacion-referentes-teoricos-actuales

Morales, N. G., Rodríguez, M. C. & Sánchez, J. V. (2019). La historia local en el proceso de enseñanza-aprendizaje de cuarto grado de la Escuela Primaria. Educación y Sociedad, 17(3), 163-174. https://biblat.unam.mx/es/revista/educacion-y-sociedad/articulo/la-historia-local-en-el-proceso-de-ensenanza-aprendizaje-de-cuarto-grado-de-la-escuela-primaria

Pérez Lobato, J.M.; Rivero Turiño, P.U.; García Cobas, J. (2020, marzo). "La universidad que soñaron Martí y Fidel se hace realidad en Cuba, en el siglo XXI". Revista Caribeña de Ciencias Sociales. En línea: https://ideas.repec.org/a/erv/rccsrc/y2020i2020-0352.html

Rojas, M., Remedios, JM., y Hernández, T. (2015). La labor educativa del docente universitario desde un enfoque integral en su modo de actuación. Pedagogía y Sociedad, 19(45), 26-43. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/396

Venegas Delgado, H. (2002). Los estudios históricos regionales y locales en Cuba. Conferencia inaugural del V Taller Internacional de Problemas Teóricos y Prácticos de la Historia Regional y Local, del Instituto de Historia de Cuba, con el coauspicio de la Asociación de Historiadores de América Latina y el Caribe (ADHILAC), La Habana Cuba.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2