Impact of computer science in the educational work of university student residences/Impacto de las ciencias informáticas en el trabajo educativo de las residencias estudiantiles universitarias

Main Article Content

Lesvy Alemán Mateo
Yarisleidy Pérez de Corcho

Abstract

According to the Ministry of Higher Education, university student residences are facilities that higher education centers have to satisfy the minimum-indispensable needs of students who require the benefits of scholarship status to develop their studies and other oriented activities. A significant number of students are grouped in them for whom an educational work is carried out by certain social actors, who as a specific function of their performance perform personalized attention with them, in which the required effectiveness has not been achieved in the creative application of the "comprehensive approach to educational and political-ideological work". Its application is today limited by the insufficient systematicity with which educational work is developed. Responding to this problem, the objective of this research is to assess the impact of computer science as a support tool in educational work developed in university student residences. Different methods were used, including the analytical-synthetic, historical-logical and inductive-deductive methods and techniques such as observation, survey, and interview, as well as computer tools for software development. As a result, a computer system was obtained that contributed to the improvement of the educational work developed in the university student residences and to decision making, which concluded that the use of computer technologies is a reliable solution for the information.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alemán Mateo, L., Martínez López, J., & Pérez de Corcho, Y. (2021). Impact of computer science in the educational work of university student residences/Impacto de las ciencias informáticas en el trabajo educativo de las residencias estudiantiles universitarias. Mendive. Journal on Education, 19(3), 764–777. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2223
Section
ARTICLES

References

Alegre, M. Á., Berlanga, V., Agudo, Y., & Vallés, A. (2017). Sistema de becas y ayudas al estudio en España, Cataluña y Valencia. La Cuestión Universitaria, (9) 28-45. http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3574

Álvarez, M. Á. (26 de 1 de 2017). Manual de jQuery. http://www.cav.jovenclub.cu/comunidad/datos/descargas/jQuery.pdf

Bertot, A., & Yoveny, M. (2009). Acciones educativas para el trabajo en la residencia estudiantil de la UCP Raúl Gómez García de Guantánamo. EduSol, 9(29) 1-10. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/393

Crêspo, B. J., Peña, H., Verdecia, V. P., y Fustiel, A. (2016). Elección entre una metodología ágil y tradicional basado en técnicas de soft computing. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 10(especial uciencia), 145-158. https://rcci.uci.cu/?journal=rcci&page=article&op=view&path%5B%5D=1460

Fernández, L. Y., García, G., y Fernández, G. R. (2017). La gestión del trabajo educativo en las residencias estudiantiles universitarias: fundamentos teórico-metodológicos. Estrategia y gestión Universitaria, 5(1), 102-117. http://revistas.unica.cu/index.php/regu/article/view/613/722

Jiménez, M. (2016). Vivencia y convivencia en la residencia estudiantil, Sede del caribe, Universidad de Costa Rica. Revista de las sedes regionales, 17(35) 1-14. https://dx.doi.org/10.15517/isucr.v17i35.25562

Molina Naranjo. J., Lavandero, G. J., y Hernández, R. L. (2018). El modelo educativo como fundamento del accionar universitario. Experiencia de la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 151-164. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/219

Moreno, R. R. (2020). CASE jMDA de Arquitectura Dirigida por Modelos para Sistemas de Información. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 14(4), 210-225. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992020000400210

Pérez Martínez, Y., González Fernández, E., Acosta Fuentes, A., Concepción Pérez, N., & Pérez Rodríguez, L. (2015). El trabajo educativo como vía para el fortalecimiento de valores en la carrera de Medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 19(6), 1170-1186. Recuperado de http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2371

Pressman, R. S. (2010). Ingeniería de sofware. Un enfoque práctico. McGraw-Hill. Simões, M. L. O. (22 de 5 de 2013). Surgimiento das universidades no mundo e sua importãncia para o contexto da formação docente. Revista Temas Em Educação, 22(2), 136–152. Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/17783

Superior, M. d. (2000). Resolución Ministerial 34/2000 Reglamento para las Residencias Estudiantiles del Ministerio de Educación Superior. La Habana, Felix Varela. Gil Vera, V., y Gil Vera, J. (2017). Seguridad informática organizacional: un modelo de simulación basado en dinámica de sistemas. Scientia Et Technica, 22(2), 193-197. https://doi.org/10.22517/23447214.11371