The educational trip, a resource to influence in the children with insufficient school use/La excursión docente, un recurso para influir en escolares con desaprovechamiento escolar

Main Article Content

Gleiby de la Caridad Melchor Orta
Ania Ortega Asencio
Meivys Reyes Ravelo

Abstract

The educational trip has been a resource used by many educators in diverse countries of the world, when visualizing in a logical and coherent context what is wanted to teach to the students. The investigation was carried out in the course 2018-2019 with the objective of valuing the impact of the educational trips in the scholars with insufficient scholar unavailing of second cycle of the primary school "Pelayo Cuervo" of the municipality Jaruco. The investigation assumes the dialectical one materialistic as general methodology of the investigation and it stops its conception they were kept in mind methods of the theoretical level as the historical-logical, the analytic-synthetic, the inductive-deductive and the systemic focus. The analysis of documents, I facilitate a study in depth of the program of the degree, the methodological orientations; the text books, the control of registrations evaluations' of the educational activities, as well as the adoption of relative positions to the topic that is investigated. The pedagogic tests before and after the educational trips, the observation and the interview to the parents allowed before to establish comparative parameters as for the school use of each one of the students and after the educational trips. The descriptive statistic was used, for the qualitative and quantitative valuation of the information is obtained in the instruments applied to know the behavior of the indicators that are evaluated and to arrive to conclusions. Concludes that the educational trip is an effective teaching method in the organization of the teaching-learning process. That allows to relate the theory with the practice and the school with the life, contributing this way to the motivation, participation in the learning and to improve the quality of the academic results in the scholars with insufficient scholar of second cycle of the primary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Melchor Orta, G. de la C., Ortega Asencio, A., & Reyes Ravelo, M. (2021). The educational trip, a resource to influence in the children with insufficient school use/La excursión docente, un recurso para influir en escolares con desaprovechamiento escolar. Mendive. Journal on Education, 19(2), 458–475. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2214
Section
ARTICLES
Author Biographies

Gleiby de la Caridad Melchor Orta, Universidad Agraria de la Habana

Subdirectora docente Centro Universitario Municipal Jaruco

Ania Ortega Asencio, Escuela Primaria ¨Pelayo Cuervo¨

Profesora de segundo ciclo de enseñanza primaria

Meivys Reyes Ravelo, Escuela Primaria ¨Pelayo Cuervo¨

Profesora de segundo ciclo de enseñanza primaria

References

ABC Color. (2018). Excursiones escolares. Revista electrónica ABC-Color. Recuperado de https://www.abc.com.py/articulos/excursiones-escolares-775177.html

Aguilera, David. (2018). La salida de campo como recurso didáctico para enseñar ciencias. Una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15(3), 3103 https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/4118

Barea, Y. (2018). Sistema de excursiones integradoras en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Naturales de séptimo grado. Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Didáctica de las Ciencias Naturales. Universidad de Ciego de Ávila Máximo Gómez Báez, Cuba.

Barea Sánchez, Y., Cruz Dávila, M., & Carrillo Menocal, H. (2017). Procedimientos metodológicos para la realización de excursiones docentes integradoras en Ciencias Naturales. Educación y Sociedad, 15(3), 108-117. Recuperado de http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/

Barraqué Nicolau, G. (1991). Metodología de la enseñanza de la Geografía. Editorial Pueblo y Educación. 181-182 p.

Batista, Y., Pardo, O., Fernández, N., Valenciano, E., & Miranda, M. (2019). Didáctica de la Geografía para escuelas pedagógicas. Editorial Pueblo y Educación.

Bonilla Díaz, L.; Pérez Mujica, L.A. (2018). Historia de las Prácticas de Campo en Cuba. Caso de estudio carrera Biología-Geografía. Revista Científico estudiantil Ciencias Forestales y Ambientales, 3(1):78-88.

Bravo Valdivieso, L. (1991).Psicología de las dificultades del aprendizaje. Santiago de Chile: Editorial Universitaria. p 3

Bonifacio, J. (2018). Factores que influyen en el rendimiento escolar https://www.el-caribe.com.do/2018/09/11/gente/estilo/factores-que-influyen-en-el-rendimiento-escolar

Castellanos, S. D. (2015). Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. La Habana: Pueblo y Educación.

Cruz Dávila, M., & Carrillo Menocal, H. (2017). Las excursiones integradoras en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la Geografía. (Informe del proyecto de investigación). Ciego de Ávila. Universidad de Ciego de Ávila.

Estévez, L., Cruz, M., & Carrillo, H. (2020). Contenidos integradores: una necesidad de las excursiones docentes en las Escuelas Pedagógicas. Educación y Sociedad, 18(1), 115-126.

González, C. A. (2009). La importancia de la excursión didáctica y su planificación. Innovación y experiencias educativas. Revista Didáctica Innovación y Experiencias Educativas, 17. Recuperado de https://archivos.Csif.es./archivos/pdf/

Hernández Peña, A., Martínez Pérez, C., Torres Torres, I., & Hernández Pérez, L. (2012). La excursión integradora en la enseñanza aprendizaje de la carrera Biología-Geografía. Ciencias Holguín, 18(2). Recuperado de http://www.ciencias.holguin.cu/index.php/cienciasholguin/article /view/650/649

Iglesias, L. (2012). Modelo didáctico para el perfeccionamiento del proceso de práctica de campo en la formación inicial de la carrera Biología -Geografía en la Universidad de Ciencias Pedagógicas "Rafael María de Mendive" (Tesis de Doctorado inédita)

Jardinot, M. L., Cardona, S. Y., Vázquez, V. L., & Cardona, S. C. (2017). La excursión docente en Biología décimo grado: su contribución a la educación ambiental de los estudiantes. Monteverdia, 10(2), 30-40. Recuperado de http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/monteverdia/article/download/1907/1872

López Nicles, R. (2016). Polígono didáctico para el desarrollo de actividades prácticas en Ciencias Naturales. Universidad de Guantánamo, Cuba. EduSol, 16(54), 100-110. Recuperado de http://www.652-textodelartículo-736-1-10-20160622

Llanos Díaz, S. (2006). Dificultades del aprendizaje. Centro de Estudios Sociales y Publicaciones de Perú. Biblioteca Nacional del Perú Nº: 2006-8514

Martínez Tamayo, R; Turiño Curbelo, L.D y López Nicles, R (2017): Excursiones para potenciar al conocimiento interdisciplinario desde la asignatura Geografía de Cuba. Ciencia y Progreso, 2(4), http://estudiantes.cug.co.cu/

Martínez Pachón, L.D.; Tellez Acosta, M.E. (2015). Salidas de campo como estrategia didáctica para el fortalecimiento del concepto ambiental. Conferencia #CIMIE15 6to Congreso Internacional Multidisciplinar de Investigación Educativa. Valencia Julio 2015.

Mohamed, M., Pérez, M.A., & Montero, M.A. (2017). Salidas pedagógicas como metodología de refuerzo en la Enseñanza Secundaria. ReiDoCrea, 6, 194-210.

Mujina Traviata, K., & Cherkes Zade, N. (1979). Conferencias sobre Psicología Pedagógica. Educación Edlpl, editor. La Habana, 1979.

Narváez, J., García, G., Guerrero, P., & Modesto, M.C. (2007). Salidas pedagógicas y las TIC: experiencias docentes. Colombia: REDP. Disponible en: http://colegios.redp.edu.co/restrepomillan/

Padierna Cardona, J.C., & González Palacio, E.V. (2013). La metodología experiencial en la Educación Superior. Itinerario Educativo. 62, 151-168.

Pérez Moreno, I.Y. (2013). La participación de los padres de familia es efectiva para mejorar el rendimiento escolar. Tesis presentada al Consejo Directivo de la Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media de la Universidad de San Carlos de Guatemala.

Petrovski, A. (1985). Psicología evolutiva y pedagógica. Moscú EP, editor. Moscú, 1985.

Rogel Romero, C. I., Yaguari Romero, J. B., & Carrión, B. Á. (2018). La excursión docente, una herramienta didáctica para la enseñanza-aprendizaje de las ciencias naturales. Revista Conrado, 14(65), 161-169. Recuperado de http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/Conrado

Rojas González, C., Rojas Carballo, N., & Breijo Worosz, T. (2020). La enseñanza de la historia y la formación de habilidades en el maestro primario. Mendive. Revista de Educación, 18(2), 179-192. Recuperado de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1704

Universidad Internacional de Valencia (2018). Factores determinantes del bajo rendimiento en el aprendizaje. Valencia, España: Universidad Internacional de Valencia. Disponible en: https://www.universidadviu.com/factores-determinantes-del -bajo-rendimiento-en-el-aprendizaje.

Vianeke Agostinho, F., & Giral Gutiérrez, A. (2014). Necesidad de las excursiones para el estudio de la Geografía física en el Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Benguela Angola. Presentado en IX Taller Internacional Pedagogía do Enseñanza Superior´ Universidad 2014, La Habana.

WikiHow. (2016).4 formas de planear una excursión escolar. WikiHow. Recuperado de https://es.wikihow.com/planear-una-excursion-escolar