Development of computer skills in Organic Chemistry discipline

Main Article Content

Anel Hernández Garces
Elizabeth Avilés Rodríguez

Abstract

The objective of this work is to describe the realization of an extra class exercise that links the contents of the disciplines Organic Chemistry and Computer Science and Computing in the third year of the Radiochemistry specialty that is studied at the Higher Institute of Technologies and Applied Sciences. The methods that allowed the basic study were those of the theoretical and empirical levels, such as the historical-logical, analysis and synthesis, induction and deduction, systemic-structural, modeling, observation and documentary analysis. The experience was developed during 5 consecutive school years. An integrating extra class work was carried out every year. The extra class work was entitled: "TICs applied to Organic Chemistry". As a result, the students presented in the report the structures and properties requested in an accurate manner and evidenced clearly having understood the different types of structures and soft wares.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Garces, A., & Avilés Rodríguez, E. (2019). Development of computer skills in Organic Chemistry discipline. Mendive. Journal on Education, 17(2), 254–263. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1460
Section
ARTICLES

References

Amaral, M. P. & Balcevicz, E. M. (2012). Ensino de química: uma proposta didática mediada pelas TICS. Revista de Ciências Humanas, 9(13), 79-98.

Casanova, J. (1993). Computer-Based Modeling in the Curriculum. Journal of chemical Education, 70(11), 904–909.

Fariñas, G. (2005) Psicología, Educación y Sociedad: un Estudio sobre el Desarrollo Humano; Ed. Félix Varela: La Habana, Cuba.

Fernández de Alaiza, B. (2001). La interdisciplinariedad como base de una estrategia para el perfeccionamiento del diseño curricular de una carrera de ciencias técnicas y su aplicación en la Ingeniería en Automática en la República de Cuba. (Tesis de doctorado en ciencias pedagógicas) La Habana. Cuba.

Gamboa-Carballo, J. J., Ferino-Pérez, A., Lau-González, M., Hernández-Garcés, A., Corona-Hernández, J. Á., & Jáuregui-Haza, U. (2017). Las TICs como herramienta para visualizar estructuras moleculares en la enseñanza de la Química General. Revista Cubana de Química, 29(3), 466-479.

Hernández-Garcés, A. y Avilés Rodríguez, E. (2017a). Vinculación de la disciplina química orgánica con la historia a través de seminarios. Ciencias Pedagógicas, 1, 92-99.

Hernández-Garcés, A., & Avilés Rodríguez, E. (2017b). Vinculación de los contenidos de la asignatura Análisis Químico y Preparación para la Defensa. Conrado, 13(57), 174-177.

Hernández-Garcés, A., Lau-González, M., Avilés-Rodríguez, E., Jauregui-Haza, U. y Guzmán-Martínez, F. (2015) Estrategia didáctica para la vinculación de los contenidos de las disciplinas Químicas Orgánicas y Preparación para la Defensa. Pedagogía Universitaria, 20(4), 99-105.

Hernández-Garcés, A., Lau-González, M., Grueiro-Cruz, I., Avilés-Rodríguez, E., Jauregui-Haza, U., & Guzmán-Martínez, F. (2016). Implementación del uso de mapas conceptuales en la química orgánica a través de seminarios. Revista Cubana de Química, 28(2), 572-578.

InSTEC (2007). Modelo del Profesional de la Carrera Radioquímica.

Kingsbury, C. A. (1993). HyperChem for the PC or for the Silicon Graphics IRIS Workstation.Journal of Chemical Education, 70(5), A144-A145.

Lau González, M.; Hernández Garces, A.; Corona Hernández, J.; Ruiz Machado, J. Y Zamora Lugo, L. O. (2015). Actividades dirigidas al fortalecimiento de la Preparación para la Defensa en la formación de radioquímicos. Revista Cubana de Química, 27(1), 55-64.

MES. Dirección de Formación de Profesionales. (2003). Documento base para la elaboración de los planes de estudio “D”.

Miller, C. S. y Ellison, M. (2015). Walsh Diagrams: Molecular Orbital and Structure Computational Chemistry Exercise for Physical Chemistry. Journal of Chemical Education, 92(6), 1040-1043.

Pazun, J. L. (1993). Hyperchem release 3 for windows. Journal of chemical information and computer sciences, 33(6), 931-933.

Softshell (1992). ChemWind 2.01help topics.

Vygotski L. S. (1982). Pensamiento y Lenguaje. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Cuba, pp. 1-238.