The educational inclusion of the students with upsets of the oral communication

Main Article Content

Merling Murguia Moré
Tania Hernández Nodarse
Mercedes A. Carrera Morales

Abstract

The educational inclusion imposes challenges to the National System of Education, to optimize the attention to the students with upsets of the oral communication. Is the objective of the article to share the design of an investigation that assists to the scientific problem how to contribute to the improvement of the educational inclusion of the students with upsets of the oral communication? The employment of the investigation-action-participativa it drives to the execution of the objective related with the construction of a pedagogic model for the improvement of this process. The results of the investigation will constitute a necessary contribution to the educational inclusion in the National System of Education

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Murguia Moré, M., Hernández Nodarse, T., & Carrera Morales, M. A. (2015). The educational inclusion of the students with upsets of the oral communication. Mendive. Journal on Education, 13(4), 549–554. Retrieved from https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1398
Section
ARTICLES

References

Ainscow, M.  Booth, T. (2006). Guía para la Evaluación de la Escuela Inclusiva. Vitoria: departamento de Publicaciones del Gobierno Vasco. Recuperado de www.hezkuntza.ejgv.euskadi.net/r43-573/es/contenidos/información/es_2027/colecciones_c.html1, fecha de consulta: 5 de octubre de 2009.

Alvarado, M. P.  Álvarez, M. I. (2014). Inclusión educativa: ¿un reto o una utopía? Revista Científico Pedagógica Mendive, Año 12/No.46/ene-mar/2014.

Álvarez, I. M. (2005). Investigación cualitativa. Diseños humanísticos interpretativos. Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas. Departamento de Psicología. UCLV Marta Abreu. Villa Clara.

Borges, S. A. (2006). La educación de personas con necesidades educativas especiales y su integración social en Cuba. Conferencia inaugural Congreso de Educación y Pedagogía Especial. La Habana, 18 de julio, 2006

Borges, S. A.  Orosco, M. (2014). Inclusión educativa y Educación Especial. Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana. Educación Cubana.

Convención sobre los Derechos del Niño (1989). "Hacia el desarrollo de Escuelas Inclusivas". Recuperado de www.rmm.cl/…/doc/200805310109230.Escuela%20Inclusiva.doc, fecha de consulta: 5 de octubre de 2009

Declaración Universal de los Derechos Humanos (1948)

Echeita, G. (2008). Inclusión y exclusión educativa. Voz y quebranto. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2008, vol. 6, n. 2, pp. 9-18

Giné, C (2001). Inclusión y sistema educativo. Universidad Ramón Llul. (Barcelona).

González, M.T. (2008). Diversidad e inclusión educativa: algunas reflexiones sobre el liderazgo en el centro escolar. Revista Electrónica Iberoamericana de Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2008, vol. 6, n. 2.

Infante, M. (2010). Desafíos a la formación docente: inclusión educativa. Proyecto FONDECYT, Estudios Pedagógicos XXXVI, n. 1.

Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. (1996). En Educación Media Superior, p. 47-72. La Habana, [s/n], 2002.

Lewin, K. (1947). Frontiers in group dynamics channels of group life: social planning and action research, Human relation. pp. 43-53.

Muntaner, J.J. (2010). De la integración a la inclusión: un nuevo modelo educativo. En Arnáiz, P.; Hurtado, M.D y Soto, F.J. (Coords.). 25 años de integración escolar en España: Tecnología e Inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario. Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo

Parrillas, A. (1996). El apoyo a la diversidad: un apoyo inclusivo y colaborativo. Universidad de Sevilla. (inédito)

Pujolàs, P. (2003). La escuela inclusiva y el aprendizaje cooperativo. Universidad de Vic. Noviembre de 2003.

UNESCO (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos. Satisfacción de las Necesidades Básicas de Aprendizaje, Jomtien, Tailandia, del 5 al 9 de marzo de 1990.

_______ (1994) Declaración de Salamanca y Marco de Acción para las necesidades educativas especiales, Salamanca, 1994.